پاورتل/ سال گذشته بود که شرکت Adobe اعلام کرد با همکاری روزنامه The New York Times و همچنین شبکه اجتماعی Twitter بر روی پروژه ای با عنوان Content Authenticity Initiative کار می کند که می تواند در سرانجام موجب کاهش انتشار تصاویر ویرایش شده و غیراصلی در فضای وب شود. اما این شرکت به تازگی اعلام کرده است که در آینده نزدیک اولین نسخه از این فناوری را مورد تست و ارزیابی قرار می دهد.
اپل امروز اعلام کرد که پیشرفت پروژه Content Authenticity Initiative به مراحل پایانی خود رسیده است و بزودی نخستین فناوری طراحی شده در این پروژه مورد تست و ارزیابی قرار می گیرد تا پس از دریافت تاییدیه های لازم در دسترس عموم کاربران قرار بگیرد.
-
شمع آرولنس طرح قلمی مدل H20 بسته ۳ عددی
خرید محصول -
ادو پرفیوم مردانه اسکلاره مدل DAVIDOFF CHAMPION حجم ۳۵ میلی لیتر
خرید محصول -
دستبند طلا ۱۸ عیار مردانه مدل اسم شهریار
۱,۰۶۷,۰۰۰ ﷼ انتخاب گزینهها این محصول دارای انواع مختلفی می باشد. گزینه ها ممکن است در صفحه محصول انتخاب شوند -
هدفون نیا بی سیم مدل Q8 NEW
۳۱۹,۰۰۰ ﷼ انتخاب گزینهها این محصول دارای انواع مختلفی می باشد. گزینه ها ممکن است در صفحه محصول انتخاب شوند -
تستر ادو تویلت مردانه دیور مدل Dior Homme حجم ۱۰۰ میلی لیتر
خرید محصول -
کفش مخصوص پیاده روی پسرانه پاما مدل Shalke کد G1250
خرید محصول -
دستمال مرطوب نینو مدل Sensitive بسته ۷۰ عددی
خرید محصول -
توپ فوتبال مدل استار اس ۸۰
خرید محصول
فناوری طراحی شده در قالب این پروژه از فراداده ها (Metadata) و قابلیت های رمزنگاری (Cryptography) به منظور برچسب گذاری اطلاعات استفاده می کند تا به کاربران کمک کند اعتبار و صحت تصاویر، ویدیوها و دیگر مضامین دیجیتال از بابت اینکه ویرایش یا سرقت نشده اند را شناسایی کنند.
Adobe اعلام کرده است که تا پایان سال جاری میلادی نسخه ای تازه از برنامه فوتوشاپ را منتشر می کند که نسخه اولیه و پیش نمایش از این قابلیت را در خود جای داده است. این شرکت همچنین قصد دارد این قابلیت را با شبکه اجتماعی اختصاصی خود، Behance یکپارچه سازی کند تا طراحان حرفه ای نیز بتوانند از آن استفاده کنند.
این شرکت قصد دارد در قالب این برنامه تصاویری که توسط کاربران طراحی می شود را برچسب گذاری کند تا آن ها نشانه هایی از مبدا، طراح و ماهیت خود داشته باشند. این تگ ها به دیگر کاربران کمک می کنند که طراح یا عکاس اصلی تصاویر را شناسایی نمایند. در قابلیت مهم دیگر این تگ ها می توانند نشان دهند که یک تصویر در کجا و در چه زمانی به ثبت رسیده است. این اطلاعات به صورت رمزنگاری شده به تصاویر افزوده می شوند تا اعتبار و صحت تصاویر را نشان دهند.
مدیران شبکه های اجتماعی نظیر فیس بوک و Twitter امیدوار هستند به لطف این فناوری بتوانند سیستم خودکاری را طراحی کنند که قادر باشد تصاویر جعلی و گمراه کننده را شناسایی و از انتشار آن ها جلوگیری کنند. به عنوان مثال فرض کنید در نقطه ای از جهان اتفاق ناگواری رخ داده است و انبوهی از کاربران مشغول ثبت تصاویر و انتشار آن ها در شبکه های اجتماعی هستند. سیستم برچسب گذاری طراحی شده توسط Adobe قادر است به صورت خودکار با شناسایی تصاویری که مربوط به این واقعه نیست از انتشار آن ها جلوگیری کند. این سیستم همچنین می تواند نسبت به شناسایی تصاویر دستکاری شده نیز اقدام کند.
با وجود این قابلیت های عالی، این فناوری طراحی شده توسط Adobe یک ایراد بزرگ دارد. قدرت این فناوری در شناسایی تصاویر به تعداد شرکت ها و سازمان هایی وابسته است که از آن استفاده کنند. به منظور اینکه این فناوری بتواند تمامی تصاویر جعلی و ویرایش شده را شناسایی کند باید تولید کنندگان دوربین های عکاسی، توسعه دهندگان نرم افزارها، شبکه های اجتماعی و انتشار دهندگان فایل های مدیا از آن در سیستم های خود استفاده کنند. با توجه به این موضوع در حال حاضر نمی توان گفت که این فناوری چه زمانی به توانایی و قدرت موردنیاز می رسد.
محدود کردن برنامه فوتوشاپ از انتشار تصاویر و اطلاعات جعلی، قابلیتی است که شرکت Adobe مدت هاست به دنبال آن است. این شرکت در سال ۲۰۱۹ با همکاری محققان دانشگاه UC Berkeley توانست یک الگوریتم مبتنی بر هوش مصنوعی را طراحی کند که قادر است تصاویری که با استفاده از قابلیت Face Away Liquify در برنامه فوتوشاپ، ویرایش و دستکاری شده اند را شناسایی کند. این ابزار می تواند به منظور تغییر و بزرگ نمایی رفتارهای چهره یک شخص مورد استفاده قرار بگیرد.
باید گفت فناوری جدیدی که Adobe در پی دست یابی به آن است به مراتب از این این قابلیت قدرتمندتر محسوب می شود؛ چرا که قابلیت رمزنگاری تصاویر می تواند منجر به شناسایی تصاویری شود که نه تنها توسط یک قابلیت، بلکه توسط همه ابزارهای فوتوشاپ دستکاری شده اند.