طبق گزارش FTC در سال ۲۰۲۱ کلاهبرداران شبکههای اجتماعی بیش از ۷۷۰ میلیون دلار از حدود ۹۵ هزار کاربر سرقت کردهاند که این میزان نسبت به سال ۲۰۲۰ دو برابر رشد کرده است. همچنین در این گزارش به اینستاگرام و فیسبوک به عنوان دو پلتفرم محبوب کلاهبرداران اشاره شده است.
در این گزارش توضیح داده نشده که چرا در سال ۲۰۲۱ میزان سرقتها در شبکههای اجتماعی با رشد بسیار زیادی مواجه بوده اما اشاره شده که گزارشهای کلاهبرداری در پنج سال گذشته بسیار زیاد بوده است. همچنین کلاهبرداریهای مربوط به «سرمایهگذاریهای جعلی رمزارزها» رشد بسیار زیادی داشته و نزدیک به ۲۸۵ میلیون دلار (بیش از یک سوم) تمام موارد به سرقت رفته سال گذشته را تشکیل میدهند.
نکته مهم دیگر اینکه در این گزارش فقط به فیسبوک و اینستاگرام اشاره شده است. در آن آمده است: «بیش از یک سوم افرادی که ادعا داشتهاند در سال ۲۰۲۱ به دلیل کلاهبرداری پول خود را از دست دادهاند، اعلام کردند که این کلاهبرداریها از فیسبوک یا اینستاگرام آغاز شده است.»
-
دستبند نقره مردانه لیردا مدل اسم نیما DCR 371
۲,۹۹۴,۰۰۰ ﷼ خرید محصول -
پایه نگهدارنده گوشی موبایل جاست موبایل مدل ShutterGrip
خرید محصول -
پایه نگهدارنده گوشی موبایل باسئوس مدل SUYL-BWL0
خرید محصول -
ساعت هوشمند سامسونگ مدل Gear S3 Frontier SM-R760 بند لاستیکی
اطلاعات بیشتر -
ضربه گیر لق کن دستگاه لاستیک درار خودرو مدل mag-91
اطلاعات بیشتر -
شارژر دیواری سونی اریکسون مدل K-750
خرید محصول -
محافظ صفحه نمایش مدل FRO-2 مناسب برای اپل واچ ۴۲ میلی متری
خرید محصول -
کابل تبدیل USB به ۳۰-پین ویژه iPad و iPod و iPhone
خرید محصول
به همین ترتیب، FTC در گزارش خود توضیح میدهد که دو شبکه اجتماعی متعلق به متا و «مارک زاکربرگ» متداولترین پلتفرمهای ذکر شده برای گزارشهای مربوط به عدم تحویل کالاهای خریداری شده بودهاند.
در همین حال سخنگوی متا در بیانیهای توضیح داده: «ما منابع قابل توجهی را برای مقابله با این نوع کلاهبرداری و سوء استفادههای به کار میگیریم. ما همچنین از تعلیق و حذف حسابها، صفحات و تبلیغات فراتر میرویم و در صورت امکان علیه افراد مسئول این کلاهبرداریها اقدامات قانونی انجام میدهیم و همیشه دیگران را تشویق میکنیم تا این رفتارهای را گزارش دهند.»
FTC توصیه میکند تا کاربران در صورت امکان از تبلیغات هدفمند دوری کنند، زیرا کلاهبرداران میتوانند با استفاده از ابزارهای موجود برای تبلیغ در شبکههای اجتماعی به طور هدفمندی افراد را با تبلیغات جعلی بر اساس جزئیات شخصی مانند سن، علایق یا خریدهای گذشته هدف قرار دهند.