دارپا یا آژانس پروژههای پژوهشی پیشرفته دفاعی آمریکا (DARPA) برای اولین بار موفق شد تا با استاده از سیستم اتوماسیون Aircrew Labor In-Cockpit یا ALIAS خود یک هلیکوپتر بلک هاوک UH-60A را بدون خلبان بر فراز شهرک فورت کمپبل واقع در ایالت کنتاکی به پرواز درآورد.
هدف دارپا ارائه راهی برای خلبانان است تا تمرکز بیشتری روی ماموریتهای خود داشته باشند و پرواز هلیکوپتر یا هواپیما را کاملا به هوش مصنوعی بسپارند. «استوارت یانگ» مدیر برنامه در دفتر فناوری تاکتیکی دارپا، در بیانیهای گفت:
[در این روش] خلبانان میتوانند به جای نحوه عملکرد، بر مدیریت ماموریت تمرکز کنند. ALIAS شامل توانایی کار با هواگرد در تمام اوقات شبانه روز، با خلبان و بدون خلبان و در انواع مختلفی از شرایط دشوار مانند محیطهای بصری رقابتی، متراکم و تخریب شده میشود.
-
پایه لوله چوب لباسی مدل ۲.۵ بسته ۴ عددی
۲۵,۲۹۰ ﷼ انتخاب گزینهها این محصول دارای انواع مختلفی می باشد. گزینه ها ممکن است در صفحه محصول انتخاب شوند -
زنجیر دستبند مدل NOGH_06
اطلاعات بیشتر -
لامپ چراغ سکن خودرو اچ اف دی مدل 24SMD بسته دو عددی
اطلاعات بیشتر -
برچسب بدنه خودرو طرح کیوکوشین کد ۲۲
اطلاعات بیشتر -
بالن آزمایشگاهی مدل ژوژه ظرفیت ۵۰ میلی لیتر
خرید محصول -
تابلو دکوراتیو سه تکه آرتی فریم کد F033B121
خرید محصول -
اسباب بازی سگ و گربه مدل مرغ بریان
۷۳,۰۰۰ ﷼ انتخاب گزینهها این محصول دارای انواع مختلفی می باشد. گزینه ها ممکن است در صفحه محصول انتخاب شوند -
پیکسل طرح باب اسفنجی و پاتریک مدل S1457
خرید محصول
استفاده از فناوری خودران دارپا در ارتش آمریکا
دارپا در نظر دارد تا استفاده از برنامه ALIAS را گستردهتر کند. در سیستمهای کنونی، همچنان در برخی شرایط مانند موقعیتهای پیچیده یا غیرمنتظره تعامل و کنترل انسانها مورد نیاز است و دارپا امید دارد که در آینده هواپیماها و هلیکوپترها کاملا خودران شوند و دیگر به تعامل انسانها نیازی وجود نداشته باشد.
ارتش آمریکا برای چندین سال در حال آزمایش هلیکوپترهای خودران بوده است. به عنوان مثال، نیروی دریایی نزدیک به یک دهه است که در حال بررسی و ارزیابی هلیکوپتر بدون سرنشین MQ-8C Fire Scout شرکت نورثروپ گرومن بوده و همچنین با استفاده از یک هلیکوپتر بدون سرنشین کی-مکس موفق شده بود تا محمولههایی را در نقاط دورافتاده افغانستان به نیروهای خود تحویل دهد.
دارپا همچنین در حال بررسی سایر فناوریهای خودران هوابرد است که میتوان به ابزار فرود روباتیک هلیکوپتری، مفاهیمی برای پهپادهای تحویل فوق مدرن و شبیه ساز پرواز X-Plane اشاره کرد.
در همین حال، برخی کارشناسان درباره رشد و استفاده از هوش مصنوعی هشدار دادهاند و از آن به عنوان یکی از بزرگترین تهدیدات وجودی برای بشر یاد کردهاند. یکی از بزرگترین منتقدان این فناوری «ایلان ماسک» مدیرعامل تسلا است که در مصاحبهای به Business Insider گفته بود: «ماهیت هوش مصنوعی در حال توسعه توسط شرکتها، باعث نابودی انسانها در تمام زمینهها میشود.»