طبق گزارش FTC در سال ۲۰۲۱ کلاهبرداران شبکههای اجتماعی بیش از ۷۷۰ میلیون دلار از حدود ۹۵ هزار کاربر سرقت کردهاند که این میزان نسبت به سال ۲۰۲۰ دو برابر رشد کرده است. همچنین در این گزارش به اینستاگرام و فیسبوک به عنوان دو پلتفرم محبوب کلاهبرداران اشاره شده است.
در این گزارش توضیح داده نشده که چرا در سال ۲۰۲۱ میزان سرقتها در شبکههای اجتماعی با رشد بسیار زیادی مواجه بوده اما اشاره شده که گزارشهای کلاهبرداری در پنج سال گذشته بسیار زیاد بوده است. همچنین کلاهبرداریهای مربوط به «سرمایهگذاریهای جعلی رمزارزها» رشد بسیار زیادی داشته و نزدیک به ۲۸۵ میلیون دلار (بیش از یک سوم) تمام موارد به سرقت رفته سال گذشته را تشکیل میدهند.
نکته مهم دیگر اینکه در این گزارش فقط به فیسبوک و اینستاگرام اشاره شده است. در آن آمده است: «بیش از یک سوم افرادی که ادعا داشتهاند در سال ۲۰۲۱ به دلیل کلاهبرداری پول خود را از دست دادهاند، اعلام کردند که این کلاهبرداریها از فیسبوک یا اینستاگرام آغاز شده است.»
-
آویز ساعت طلا ۱۸ عیار رزا مدل WTC68
inf ﷼ خرید محصول -
باتری موبایل مدل HB494590ebc با ظرفیت ۳۰۰۰میلی آمپر ساعت مناسب برای گوشی موبایل هوآوی honor7
خرید محصول -
اسپیکر بلوتوثی قابل حمل مدل A005 کد ۲۰۲۱
اطلاعات بیشتر -
کفش پیاده روی مدل 962Z
۲۷۵,۰۰۰ ﷼ انتخاب گزینهها این محصول دارای انواع مختلفی می باشد. گزینه ها ممکن است در صفحه محصول انتخاب شوند -
شلوار مردانه اکزاترس مدل I029001031460001-031
خرید محصول -
گیفت کارت ۱,۲۵۰,۰۰۰ اعتباری مدل GTA V 1250 PC گریت شارک
خرید محصول -
اسپری خوشبو کننده بدن مردانه بیول مدل COUNT ON ME حجم ۱۵۰ میلی لیتر
inf ﷼ خرید محصول -
هدفون آی کلیور مدل HS01
۵۵۰,۰۰۰ ﷼ انتخاب گزینهها این محصول دارای انواع مختلفی می باشد. گزینه ها ممکن است در صفحه محصول انتخاب شوند
به همین ترتیب، FTC در گزارش خود توضیح میدهد که دو شبکه اجتماعی متعلق به متا و «مارک زاکربرگ» متداولترین پلتفرمهای ذکر شده برای گزارشهای مربوط به عدم تحویل کالاهای خریداری شده بودهاند.
در همین حال سخنگوی متا در بیانیهای توضیح داده: «ما منابع قابل توجهی را برای مقابله با این نوع کلاهبرداری و سوء استفادههای به کار میگیریم. ما همچنین از تعلیق و حذف حسابها، صفحات و تبلیغات فراتر میرویم و در صورت امکان علیه افراد مسئول این کلاهبرداریها اقدامات قانونی انجام میدهیم و همیشه دیگران را تشویق میکنیم تا این رفتارهای را گزارش دهند.»
FTC توصیه میکند تا کاربران در صورت امکان از تبلیغات هدفمند دوری کنند، زیرا کلاهبرداران میتوانند با استفاده از ابزارهای موجود برای تبلیغ در شبکههای اجتماعی به طور هدفمندی افراد را با تبلیغات جعلی بر اساس جزئیات شخصی مانند سن، علایق یا خریدهای گذشته هدف قرار دهند.