شبکه اجتماعی تیک تاک تایید کرده برای بهبود روابط خود با تولیدکنندگان محتوا و کسبوکارهای مختلف، گاهی به صورت دستی و با دور زدن الگوریتم حاکم در اپلیکیشن خود ویدئوها را وایرال میکند. این یعنی برخی از ویدئوهایی صفحه For You شما به صورت ارگانیک به نمایش گذاشته نمیشوند و از طرف کارمندان تیک تاک انتخاب شدهاند.
گزارشی از شبکه اجتماعی تیک تاک در مجله فوربس منتشر شده که بر اساس آن، برخی کارمندان این شرکت در آمریکا میتوانند برای آنچه معرفی سلبریتیها و سازندگان آیندهدار نامیده شده، الگوریتم را دور بزنند و ویدئوهایی را برای کاربران به نمایش بگذارند.
-
کوله پشتی مدل AM-20
خرید محصول -
لپ تاپ ۱۵ اینچی اچ پی مدل ZBook Studio x360 G5 – C
خرید محصول -
کفش زنانه سیی مدل ملکه کد ۱۹۶۲.۱
۴۰۹,۵۰۰ ﷼ انتخاب گزینهها این محصول دارای انواع مختلفی می باشد. گزینه ها ممکن است در صفحه محصول انتخاب شوند -
قفل فرمان توسن مدل TSL-500 I
۶۸۵,۰۰۰ ﷼ انتخاب گزینهها این محصول دارای انواع مختلفی می باشد. گزینه ها ممکن است در صفحه محصول انتخاب شوند -
آرم صندوق خودرو چیکال طرح ELX مناسب برای پژو پارس
اطلاعات بیشتر -
محصول
اطلاعات بیشتر -
پیچ چوب مدل BPM6-100 بسته ۱۰ عددی
۴۴,۱۶۰ ﷼ انتخاب گزینهها این محصول دارای انواع مختلفی می باشد. گزینه ها ممکن است در صفحه محصول انتخاب شوند -
دیسک ترمز عقب مدل ۹۲۰۵۹۷۰۰ مناسب برای زانتیا در بسته ۲ عددی
اطلاعات بیشتر
دور زدن الگوریتم تیک تاک از سوی کارمندان
گفته میشود تجربه کاربری تیک تاک بر اساس یک الگوریتم هوش مصنوعی اداره میشود که قادر است ویدئوهایی را بر اساس ترجیح شخصی کاربران و همچنین ترندهای روز در صفحه For You به نمایش بگذارد. با این وجود کارمندان تیک تاک نیز قادرند در مواردی الگوریتم را دور بزنند و به داغ شدن یک ترند یا ویدئو خاص کمک کنند.
جیمی فاوازا، یکی از سخنگویان تیک تاک به فوربس گفته توجه عمومی تنها دلیل برای بازدیدهای بیشتر یک ویدئو نیست و تیک تاک گاهی برای افزایش تنوع تجربه کاربران، ویدئوهایی را به صورت دستی وایرال میکند. او ادعا کرده تنها ۰.۰۰۲ درصد ویدئوهای صفحه For You به این شکل وایران شدهاند، اما در اسناد داخلی به دست آمده از تیک تاک، این آمار را بین ۱ تا ۲ درصد همه ویدئوهای روزانه اعلام کردهاند.
این ویدئوها بر خلاف پستهای تبلیغاتی یا اسپانسر شده علامتی ندارند و مانند ویدئوهای انتخاب شده توسط الگوریتم به نمایش گذاشته میشوند. سالها قبل از تیک تاک، فیسبوک برای گول زدن شرکتهای تبلیغاتی، آمار بازدید پستها را دستکاری میکرد. این شرکت بعدها مجبور شد ۴۰ میلیون دلار به همین دلیل خسارت پرداخت نماید.
البته به نظر میرسد بازدید ویدئوهای تیک تاک واقعی است و تنها برخی ویدئوها به صورت دستی به صفحه For You راه پیدا میکنند. از نظر اخلاقی اما این کار تفاوتی با تخلف فیسبوک ندارد؛ گول زدن سلبریتیها و کاربران تازه با پیشرفت غیر واقعی و ناپایدار.
وایرال شدن ویدئو توسط کارمندان همچنین میتواند به معنی به نمایش گذاشته شدن پست افراد و سازمانهای دارای رابطه نزدیک به تیک تاک و نادیده گرفته شدن برندها یا کاربران دیگر باشد. حتی برخی کارمندان پستهای خود، خانواده یا دوستانشان را نیز به صورت دستی وایرال کردهاند.
اینستاگرام و یوتیوب به تازگی با ویدئوهای کوتاه خود، تیک تاک را به چالش کشیدهاند. باید دید کمبود شفافیت در تیک تاک موجب کوچ علاقهمندان این شبکه اجتماعی به فضاهای دیگر خواهد شد یا خیر.