پاورتل/ مسئله امکان اجرای بازیهای ۴K در کنسولهای نسل نهمی (Xbox Series X و PlayStation 5) همچنان با حساسیت بالایی دنبال میشود. پس از آنکه در یک مطلب مجزا به مشکلات متعدد بازیها در رسیدن به وضوح ۴K و نرخ فریم مناسب در این دو کنسول اشاره کردیم، اینک چند منبع معتبر از افشاگریهای جالب توجهی در این زمینه سخن می گویند. مسائلی که به سرعت مورد توجه رسانهها و گیمرها قرار گرفته است. آیا با ۴K تقلبی (Fake 4K) روبرو هستیم؟
آیا کنسولهای ایکس باکس سری ایکس و پلی استیشن ۵ قادر به اجرای بازیها با وضوح ۴K و نرخ فریم مناسب خواهند بود؟ این سوالی است که در ماههای اخیر ذهن بسیاری از کاربران را به خود مشغول کرده و با نزدیک شدن به زمان عرضه هر دو کنسول، قوت گرفته است. با دادههایی که به تازگی از سوی منابع معتبر ارائه شده است، به نظر میرسد که این نکته نیازمند تحلیل و بررسیهای دقیقتر است.
همانطور که می دانید، «سونی» و «مایکروسافت» به امکان اجرای بازیهای نسل نهمی در وضوح ۴K اذعان دارند؛ حال با معرفی بسیاری از عناوین، مشخص شده است که بسیاری از آنها از رسیدن به نرخ ۱۲۰ فریم در ثانیه عاجز بوده و اکثر بازیهای AAA در این رزولوشن، با محدوده ۳۰ فریم در ثانیه رندر خواهند شد. در برخی از عناوین نیز این مقدار به حداکثر ۶۰ فریم خواهد رسید.
-
بوش و لاستیک چراغ خطر عقب موتور سیکلت مدل H125 بسته ۴ عددی
اطلاعات بیشتر -
میز تلویزیون مدل CM4465
خرید محصول -
شارژر همراه شیائومی مدل Mi Power Bank 3 Pro ظرفیت ۲۰۰۰۰ میلی آمپر ساعت
خرید محصول -
جارو شارژی بوش مدل BCS611P4A
۹,۰۵۰,۰۰۰ ﷼ انتخاب گزینهها این محصول دارای انواع مختلفی می باشد. گزینه ها ممکن است در صفحه محصول انتخاب شوند -
گوشواره چراغ جلو موتور سیکلت پی اس آر مدل psr مجموعه دو عددی
اطلاعات بیشتر -
کاغذ دیواری مدل بتا کد ۱۱۷۸
خرید محصول -
کرم چند منظوره کلیون مدل Multipurpose Cream حجم ۳۰۰ میلی لیتر
inf ﷼ خرید محصول -
گردنبند طبی کامارو کد magnet19
خرید محصول
در ابتدا به صحبتهای آقای آقای جف گراب (Jeff Grubb)، ویراستار ارشد VentureBeats خواهیم پرداخت. وی در جدیدترین پادکست خود به سراغ فرکانس متغیر کنسول PS5 رفته و گفت: توسعه دهندگان بازی با سیستم فرکانس متغیر تراشه PS5 به مشکلاتی برخورد کردهاند که این مسئله میتواند تأثیرات منفی در بازیهای ترد-پارتی داشته باشد. همچنین وی ادعا میکند که کنسول PS5 با سخت افزار ضعیفتر از XBX، دارای برچسب قیمت بالاتری خواهد بود. وی در ادامه به برداشتهای برخی منابع دیگر، در زمینه اجرای بازیهای ۴K واکنش نشان داده است. وی تأیید میکند که منظور از بازیهای تقبلی ۴K، استفاده از تکنیکهای مرسوم بوده و کیفیت بازیهای ۴K با رزولوشن ۴K اصلی تفاوت چندانی نخواهد داشت.
مسئله اجرای بازیهای ۴K در کنسولهای نسل نهم، با صحبتهای Dusk Golem بار دیگر مورد توجه قرار گرفت؛ در روزهای اخیر، Dusk Golem به ارائه توضیحاتی در این زمینه پرداخته و از آنجایی که وی یکی از منابع نزدیک به استودیوی کپکام (Capcom) بوده و تا کنون اطلاعات بسیاری را افشا کرده است، گفتههایش از درجه اهمیت بالایی برخوردار است. به گفته Dusk Golem استودیوی کپکام در توسعه بازی Resident Evil Village بر روی PS5 با مشکلاتی روبرو شده است.
وی ادعا میکند که افزون بر کپکام، چند استودیوی دیگر نیز در این زمینه با مشکلاتی روبرو شدهاند که بخش اعظم آنها در اجرای بازیها با وضوح ۴K خلاصه میشود. به گفته حساب توییتری وی، گیمرهای باید در انتظار عناوین متعدد جعلی ۴K در PS5 باشند. سپس وی توضیح میدهد که منظورش از عناوین جعلی ۴K، استفاده از تکنیکهایی مانند Checkerboarding یا Temporal Injection است. در نهایت وی اضافه میکند که Resident Evil Village از این مشکلات عبور کرده و به شکلی مناسب به مرحله اجرا در وضوح ۴K خواهد رسید.
Dusk Golem گفتههای جدید برخی منابع را تأیید کرده و اعلام میکند که کنسول PS5 با قیمتی بالاتر از رقیب وارد بازارهای جهانی خواهد شد. جمع بندی گفتههای منابع جدید حاکی از آن است که اجرای بازیهای ۴K با نرخ فریم مناسب، در PS5 به مراتب دشوارتر از XBX خواهد بود که این مسئله مربوط به قدرت سخت افزاری آنها میشود. در نهایت Jeff Grubb به فناوری AMD SmartShift مورد استفاده در PS5 اشاره کرده و ادعا میکند که این فناوری که امکان سوئیچ و تغیر توان بین GPU و CPU را داراست، میتواند مشکلات توسعه دهنده و سازندگان بازی را تشدید کند. به هر حال هر دو منبع امیدوار هستند که با گذشت زمان، توسعه دهندگان بازی با فناوری AMD SmartShift و سیستم فرکانس متغیر سازگار شده و این مشکلات برطرف گردد؛ با این وجود قیمت بالاتر PS5 به نسبت XBX و همچنین مشکلاتی که در اجرای بازیهای ۴K وجود دارد، از سوی آنها تأیید میشود.