آیفون 14 به پورت USB-C مجهز خواهد شد؟

اخبار هیجان انگیزی درباره iPhone 14 شنیده می‌شود. آیا سرانجام اپل با مجهز کردن آیفون ۱۴ به پورت USB-C درگاه اختصاصی لایتنینگ را کنار خواهد گذاشت؟

دو شایعه بسیار جذاب درباره نسل جدید آیفون منتشر شده است. شایعه اول ادعا می‌کند که اپل در نظر دارد در سری آیفون ۱۴ پرو به جای پورت اختصاصی لایتنینگ از USB-C استفاده کند و شایعه دوم نیز به احتمال استفاده در چیپ مودم اختصاصی اپل در گوشی‌های آینده این شرکت اشاره دارد.

استفاده از پورت USB-C در آیفون ۱۴
به گزارش iDropNews، منابع ناشناس متعددی به آنها گفته‌اند که اپل در حال بررسی استفاده از پورت USB-C در گوشی‌های آیفون ۱۴ پرو و ۱۴ پرو مکس است. این منابع اعلام کرده‌اند که سه دلیل اپل را به سمت این تغییر متمایل می‌کنند.

دلیل اول سرعت بالاتر انتقال اطلاعات از طریق USB-C است. به عنوان مثال قابلیت ویدیو‌های ProRes که برای اولین بار در گوشی‌های پرو آیفون ۱۳ استفاده شدند در مدل‌های آیفون ۱۴ پرو نیز وجود خواهند داشت تا به کاربران اجازه ویرایش حرفه‌ای ویدیو‌ها حتی پس از ضبط را هم بدهد.

ویدیو‌های ProRes حجم زیادی را اشغال می‌کنند و معمولا کاربران حرفه‌ای باید آنها را از گوشی به رایانه انقال دهند؛ اما مشکل اینجاست که کابل لایتنینگ تنها می‌تواند با سرعت USB 2.0 فایل‌ها را انتقال دهد.

خب مثلا فکر کنید که شما یک فیلم ۲ ساعته ۴K دارید که هنوز ویرایش نشده است. چنین فایلی ۷۲۰ گیگابایت حجم خواهد داشت و برای انتقال آن از آیفون به رایانه باید ۳ ساعت و ۴۵ دقیقه صبر کنید. هرچند که اگر بخواهید این فایل را با یک دستگاه مجهز به کابل USB-C با استاندارد USB 4.0 (مثل آیپد پرو) انتقال دهید، تنها ۲ دقیقه و ۳۸ ثانیه طول خواهد کشید.

دلیل دوم برای استفاده از USB-C در آیفون ۱۴ به لایحه اتحادیه اروپا مربوط می‌شود. بر اساس این لایحه تمامی دستگاه‌های الکترونیکی عرضه شده در اروپا باید به درگاه USB-C مجهز شوند و در صورتی که یک شرکت از این قانون سرپیچی کند، با جریمه سنگینی مواجه خواهد شد.

اپل فکر می‌کند که استفاده از درگاه USB-C در مدل‌های آیفون ۱۴ پرو می‌تواند به عنوان نشانه‌ای از حسن نیت این شرکت تلقی شود. این شرکت امیدوار است که بدین ترتیب علی‌رغم حفظ درگاه لایتنینگ برای مدل‌های غیر پرو، از جریمه اتحادیه اروپا فرار کند.

سومین دلیل رو آوردن اپل به USB-C به حفاظت از محیط زیست مربوط می‌شود. اگر از تنها یک شارژر استاندارد برای تمامی دستگاه‌ها استفاده شود، میزان زباله‌های الکترونیکی کره زمین به شدت کاهش پیدا می‌کند؛ زیرا تا به این لحظه آداپتور‌ها و کابل‌های شارژ نقش پررنگی در آلوده کردن زمین داشته‌اند.

در واقع به همین خاطر است که اکثر تولید کنندگان گوشی، شارژر را از جعبه محصولات جدید خود حذف کرده‌اند. اکثر کاربران چندین شارژر در خانه دارند که قرار است در نهایت به عنوان یک زباله الکترونیکی رها شوند. بنابراین اپل می‌تواند با استفاده از USB-C در آیفون ۱۴ از افزایش بیش از حد این زباله‌ها جلوگیری کند.

استفاده از مودم اختصاصی در iPhone
شاید هنوز به خاطر داشته باشید که زمانی تنش بین اپل و کوالکام اوج گرفت و اپل تمام تلاش خود را می‌کرد تا بتواند یک تامین کننده جدید را برای مودم‌های ۵G مورد استفاده در آیفون پیدا کند. کار به جایی رسید که حتی با وجود اینکه اپل به توانایی اینتل در ارائه قطعه مورد نظر اطمینان نداشت، به این شرکت رو آورد.

هرچند که در انتهای دعوای حقوقی اپل و کوالکام هر دو شرکت به توافق رسیدند و تصمیم گرفتند از تمامی پرونده‌هایی که علیه یکدیگر درست کرده بودند، صرف نظر کنند. بر اساس این توافق اپل مبلغ ۴.۵ میلیارد دلار را به کوالکام پرداخت کرد و در عوض به توافق‌نامه‌ای ۶ ساله (با تمدید اختیاری ۲ ساله) در کنار توافق‌نامه‌ای چند ساله بر سر تراشه‌ با این شرکت دست پیدا کرد.

اما این پایان داستان نبود. در تیر ماه سال ۲۰۱۹ اپل مبلغ یک میلیارد دلار را صرف خرید کسب و کار تولید چیپ مودم گوشی‌های هوشمند اینتل کرد. اپل معمولا چنین پولی را خرج یک کسب و کار نمی‌کند و همین نیز نشان می‌داد که این شرکت به شدت می‌خواهد مودم ۵G اختصاصی خود را طراحی کند.

اعتماد به نفس اپل در این بخش پس از رونمایی از تراشه‌های قدرتمند M1 Pro و M1 Max با به ترتیب ۳۳.۷ میلیارد و ۵۷ میلیارد ترانزیستور به شدت افزایش یافته است. به گزارش Digitimes از سال ۲۰۲۳ کوالکام دیگر تنها تامین کننده مودم‌های مورد استفاده در گوشی‌های اپل نخواهد بود.

اپل قصد دارد مودم‌های ۵G خود را به صورت اختصاصی طراحی کرده و تولید آنها را نیز به TSMC واگذار کند. البته این چیپ‌ها به صورت مستقل تولید خواهند شد و ارتباطی با پردازنده‌های A17 Bionic نخواهند داشت.

پیشتر کوالکام اعلام کرده بود که تا سال ۲۰۲۳ تنها ۲۰ درصد از مودم‌های مورد نیاز اپل را تولید تامین خواهد کرد که یعنی ۸۰ درصد باقیمانده توسط خود اپل طراحی خواهند شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *