اطلاعاتی که گوگل درباره ما می داند

سخت افزار/ همه ما از خدمات گوگل به صورت روزانه استفاده می‌کنیم و قطعا این شرکت اطلاعات زیادی درباره ما دارد. اما گوگل دقیقاً چه داده‌هایی از فعالیت‌های آنلاین و دنیای واقعی ما را در سرورهای خود ذخیره می‌کند؟ خب، ما کنجکاو شدیم که بدانیم داستان از چه قرار است، بنابراین تمام اطلاعات را دانلود کردیم. در این مقاله به روند انجام این کار در برنامه‌های مختلف گوگل می‌پردازیم.

روند بدست آوردن تمام اطلاعاتی که گوگل درباره ما می داند بر خلاف چیزی که به نظر می‌رسد آسان است.

مرحله ۱. از دستگاهی که حساب گوگل شما از طریق آن به اینترنت وصل شده است، به Google Takeout بروید.

مرحله ۲. سرویس‌های گوگلی که داده‌های آن را می‌خواهید، پاورتل کنید. وقتی پاورتل خود را انجام دادید، روی “مرحله بعدی” کلیک کنید / ضربه بزنید.

مرحله ۳. روند استخراج (export) داده‌ها را پاورتل کنید. شما می توانید روند استخراج یکبار مصرف یا هر ۲ ماه یکبار پاورتل کنید.

مرحله ۴. نوع پرونده و حداکثر اندازه پرونده را پاورتل کنید.

مرحله ۵. روی “استخراج داده (export)” کلیک کنید / ضربه بزنید.

بسته به مقدار داده شما، گوگل به شما هشدار می‌دهد که ممکن است این روند ساعتها طول بکشد تا فایل شما ایجاد شود. پاورتل اندازه پرونده بزرگتر در مرحله ۴ روند کار را ساده‌تر می‌کند چون پرونده‌های کمتری برای بارگیری و باز کردن فایل دارید.

به خاطر داشته باشید آنچه دریافت می کنید فقط داده‌های خام است که از شما دریافت می شود. آنچه که الگوریتم های گوگل بر اساس آن داده‌ها و نحوه استفاده از آن برای متناسب‌سازی تبلیغات و محتوا در مورد شما کسر کرده است، چیزی است که به عنوان یک راز باقی می‌ماند.

ساختار داده‌های گوگل چگونه است؟
پس از Unzip کردن  پوشه export ، پوشه‌ها را برای تمام سرویس‌های گوگل که برای دریافت داده آنها پاورتل کرده‌اید، مشاهده خواهید کرد. اگر به دنبال اندازه‌های فایل Zip کوچکتر هستید، یک یا دو بایگانی اول بیشترین پوشه را دارند، پس از آن فقط آنهایی را که اطلاعات بیشتری دارند دریافت خواهید کرد.

متأسفانه به نظر می‌ رسد پرونده‌های یک سرویس مشابه بین پوشه‌های مختلف و بدون هیچ منطقی جدا شده است. اگر ۲۰ عکس در یک بازه زمانی مشابه داشته باشید، ۵ عکس آخر و ۵ تصویر آخر ممکن است در یکی از بایگانی‌ها باشد در حالی که ۱۰ عکس دیگر را می‌توان در دو یا سه عکس دیگر از هم جدا کرد. به همین دلیل بهتر است که به سراغ یک پرونده عظیم بروید و با جدا کردن داده‌ها به صورت تصادفی و بدون دردسر خود را نجات دهید.

در داخل پوشه‌ها، بیشتر پرونده‌ها را می توان توسط مرورگر خود یا یک ویرایشگر متن برای پرونده‌هایی که پسوند .json دارند باز کرد.

در اطلاعاتی که گوگل درباره ما می داند چه چیز‌هایی می‌توانید پیدا کنید؟
گوگل ده‌ها سرویس مختلف دارد اما نیازی به مرور همه آنها نیست تا از دامنه اطلاعات جمع آوری شده خود مطلع شوید. در عوض ، ما به برخی از جالب‌ترین یافته‌های جستجوی خود اشاره خواهیم کرد.

جستجوی گوگل
ما با مهمترین سرویس Google شروع می‌کنیم: جستجو. جای تعجب نیست که هر جستجوی گوگلی که انجام داده‌اید با یک تاریخ و یک زمان ثبت شده باشد. اگر از تلفن خود جستجو کرده باشید، ممکن است مکان تقریبی نیز به ورودی اضافه شود!

همین مورد برای جستجوی تصویر و جستجوی صدا صدق می‌کند. می‌توانید به صدای ضبط شده خود در هنگام پرسیدن از دستیار صوتی گوگل گوش کنید!  

نقشه‌ گوگل
در اینجا می‌توانید از زمانی که برنامه Maps را باز کرده‌اید تا زمانی که مناطق خاصی را جستجو کرده‌اید‌، به سوالات مربوط به مکانی پاسخ داده اید یا مکانی را جست و جو کرده‌اید، هر چیزی را پیدا کنید.

درباره فعالیتهای شما اطلاعات جالب دیگری در پوشه “سابقه موقعیت مکانی” (Location History) یافت می‌شود. پرونده‌های موجود در آن به ماه‌های مختلف سال تفکیک می‌شوند و حاوی داده‌های خام مکان شما با مختصات، زمان و مهمتر از همه، احتمالاتی است که گوگل به فعالیتهای مختلفی که در آن زمان انجام داده‌اید اختصاص داده است.

من متوجه شدم که در پرونده های قدیمی تر، تعداد فعالیت های ممکن بسیار زیاد است و به نظر می‌رسد با گذشت زمان، گوگل تصمیم گرفت که مسائل را با جدیت بیشتری دنبال کند، و در پرونده‌های ۲۰۲۰ من، انواع فعالیت‌ها مانند (پیاده روی ، در وسیله نقلیه ، دوچرخه سواری ،در حال اجرا ،در قطار) را مشخص کرده است.

از طرف دیگر من متوجه شدم که در میان پرونده‌ها، دوچرخه سواری چندین بار بیشترین احتمال را کسب کرده است، اما من سالهاست که دوچرخه سواری نکرده‌ام. بنابراین، حدس می‌زنم  که این سیستم گوگل هنوز جای پیشرفت دارد.

Google Play
داده‌های Google play شامل موارد دیگر مانند برنامه‌هایی که شما جستجو کرده‌اید، کدام و چه زمانی برنامه‌ها را نصب کرده‌اید، و همچنین زمانی که آنها را حذف نصب کرده اید. در همین حال ، Google Play Games هر بار که بازی‌ای را انجام داده‌اید  و از گزینه ورود به اکانت گوگل در آن استفاده کرده اید را نشان داده است.

Google Ads
این لیست شامل هر زمانی است که گوگل به من آگهی نشان می‌دهد و اینکه در آن زمان از کدام برنامه استفاده ‌کرده‌ام. البته تاریخ و زمان مثل همیشه مشخص هستند اما محتوای تبلیغ گوگل ذکر نشده است.

یوتیوب
اشتراکات YouTube، پسندیدن، جستجوها، فیلم‌های تماشا شده، لیست‌های پخش شده، نظرات و موارد دیگر، گوگل همه چیز را نگه می‌دارد.

سایر سرویس‌ها
برخی سرویس‌های دیگر که قابل ذکر هستند:

تمام درخواستهای Google Assistant شما نیز نگهداری می‌شوند و می‌توانید به فایلهای صوتی گوش دهید.

لیست‌های Google Keep شما نیز حفظ می‌شوند اما فقط آخرین وضعیت ذخیره شده آنها موجود هستند.

زمان و تاریخ جستجوهای Google Lens هم ذخیره می‌شوند اما هیچ تصویری از آنچه دوربین شما به آن اشاره کرده است وجود ندارد.

اشتراک پادکست و زمان و نام پادکستی که گوش داده‌اید هم ذخیره می‌شود، اما هیچ اطلاعاتی در مورد قسمت دقیق آن نیست.

یادآوری‌هایی که گوگل به شما اعلام کرده. از جمله آنچه به شما یادآوری شده در چه زمانی بوده.

نتیجه
به طور خلاصه، تقریباً هر ورودی که شما در یک سرویس گوگل وارد کرده‌اید به یک روش یا روش‌های دیگر ثبت شده است. علاوه بر این‌، دسته‌ای از داده‌هایی که منفعلانه پخش می‌کنید نیز ذخیره می‌شوند. همانطور که قبلاً گفتم، این فقط همان چیزی است که ما مجاز به دیدن آن هستیم. تصویر کلی که گوگل از این قطعات پازل جمع کرده تصویر جالبی است اما ما احتمالاً هرگز آن را نخواهیم دید.

چه حسی از دانستن این موضوع به شما دست داده است؟ من کم و بیش پذیرفته‌ام که گوگل اغلب بیشتر از آنچه که خودم می‌دانم درباره اقدامات من اطلاعات خواهد داشت.

برخی از شما احتمالاً هنگام خواندن این پاراگراف‌ها این سرویس‌ها را غیرفعال می‌کنید. به همین دلیل تصمیم گرفتیم در وهله اول این مقاله را بنویسیم. اکثریت قریب به اتفاق کاربران بدون اینکه فکر کنند در پشت صحنه چه می‌گذرد، از آن استفاده می‌کنند.

خب، اگر شما در گروه دوم هستید، اکنون می‌دانید! واقعیت عصر دیجیتال را بپذیرید یا به دنبال کلبه‌ای دور افتاده در جزایر دور دست بگردید!

بعد از فهمیدن تمام این موضوعات، آیا جرات دارید اطلاعاتی که گوگل درباره ما می داند را بررسی کنید؟ اگر جواب مثبت است، در قسمت نظرات به ما بگویید که چه چیزهای جالبی پیدا کرده اید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *