اولتیماتوم به فیسبوک و توییتر برای انتقال اطلاعات کاربران روسی به خاک این کشور

پاورتل/ فیسبوک، توییتر و سایر شبکه‌های اجتماعی باید تا ۱۰ تیر پایگاه داده اطلاعات کاربران روسی را به خاک این کشور منتقل کنند، در غیر این صورت جریمه خواهند شد.

به گزارش خبرگزاری رویترز و به نقل از اداره «روسکماندزور» یا «خدمات فدرال نظارت بر ارتباطات، فناوری اطلاعات و رسانه‌های جمعی»، دولت روسیه به دنبال اجرای قوانینی است که شرکت‌های فناوری خارجی را به تاسیس مراکز خدماتی در این کشور وادار خواهد کرد. این اقدام بخشی از برنامه بزرگ‌تر روسیه برای کنترل شرکت‌های بزرگ دنیای فناوری محسوب می‌شود و در صورت عدم رعایت، آن‌ها را با جریمه‌هایی مثل ممنوعیت تبلیغات مواجه می‌کند.

گوگل و فیسبوک دیروز به خاطر خودداری از حذف محتوایی که به‌زعم دولت این کشور غیرقانونی بود، جریمه شدند. این در حالی است که سرعت سرویس توییتر از ماه مارس به عنوان جریمه در روسیه پایین آمده است. حالا همه این شرکت‌ها باید تا تاریخ ۱۰ تیر پایگاه‌های داده خود را به خاک روسیه بیاورند تا متحمل پرداخت جریمه‌ای تا سقف ۱۸ میلیون روبل (معادل ۲۴۵ هزار دلار) نشوند.

فیسبوک، توییتر و روسکماندزور هنوز به درخواست رسانه‌ها برای اظهارنظر در این رابطه واکنشی نشان نداده‌اند. «میلوس واگنر»، قائم مقام روسکماندزور پیش‌تر گفته بود: «مراجع پارسال با دو شرکت به خاطر عدم رعایت این قانون برخورد کردند.» فیسبوک و توییتر فوریه پارسال به خاطر زیر پا گذاشتن قانون اطلاعات روسیه هر کدام ۴ میلیون روبل جریمه شدند.

واگنر می‌گوید فیسبوک جریمه قبلی خود را پرداخت کرده اما توییتر هنوز به دنبال تجدیدنظر است. روسکماندزور به خبرگزاری Interfax اعلام کرده که اپل، سامسونگ، پی‌پل و بیش از ۶۰۰ شرکت خارجی دیگر از جمله شرکت‌هایی هستند که اطلاعات سرورهای خود را به خاک روسیه آورده‌اند.

روسیه دسترسی به لینکدین، از زیرمجموعه‌های مایکروسافت را به خاطر زیر پا گذاشتن همین قوانین ذخیره‌سازی اطلاعات مسدود کرده است. حالا به نظر می‌رسد که شرکت‌های بیشتری در معرض خطر مسدودسازی قرار گرفته‌اند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *