اپلیکیشن Zoom رکورد زد

آی تی رسان/ شناسایی اپلیکیشن رایگان iOS با بیش‌ترین میزان دانلود در سال ۲۰۲۰ کار چندان دشواری نیست. با این‌حال بایستی یک نکته ظریف را مدنظر قرار داد. بر اساس اعلام وبسایت Mashable شیوع فراگیر ویروس کرونا و به‌دنبال آن تعطیلی مدارس، مشاغل، سرگرمی‌های مبتنی بر صحنه و سایر کسب‌وکارها موجب شد تا عنوان پرطرفدارترین اپلیکیشن رایگان iOS در سال جاری احتمالا دستخوش تغییر شود. در چنین شرایطی اکثر مردم به جای برگزاری جلسات رو در رو، کلاس‌های شلوغ و صندلی‌های با فاصله چند اینچ از یکدیگر به برقراری ارتباط از طریق سیستم‌های پخش کنفرانس ویدیویی بر روی نمایشگر گجت‌ها روی آوردند. این پدیده به اپلیکیشن Zoom کمک کرد تا عنوان پر دانلودترین برنامه رایگان iOS در سال ۲۰۲۰ را کسب نماید.

حتی با آغاز شیوع بیماری کووید ۱۹ در ایالات‌متحده نیز اپلیکیشن Zoom با جذب تعداد بسیار زیادی مشترک طی ۲ ماهه نخست سال جاری میلادی نسبت به کل دوره ۱۲ ماهه سال ۲۰۱۹ علائم رشد چشمگیری را از خود نشان داد. بیش‌ترین میزان استفاده از این برنامه در ماه آوریل ثبت شد و هر روزه ۳۰۰ میلیون شرکت‌کننده در یک جلسه Zoom حاضر می‌شدند. بدین‌ترتیب Zoom به محبوب‌ترین اپلیکیشن رایگان در میان کاربران آی‌پدهای اپل تبدیل شد.

عنوان پر دانلودترین اپلیکیشن رایگان iOS در سال ۲۰۲۰ را به خود اختصاص داد

کاربران آی‌فون اپل و سایر افرادی که از برنامه Zoom به‌صورت رایگان استفاده می‌کنند؛ قادر به برگزاری کنفرانس با حضور حداکثر ۱۰۰ شرکت‌کننده خواهند بود. جلساتی با بیش از ۲ شرکت‌کننده حداکثر برای مدت ۴۰ دقیقه قابل برگزاری هستند. در توضیح میزان اهمیت شیوع ویروس کرونا در محبوبیت اپلیکیشن Zoom بایستی خاطرنشان کرد که در سال ۲۰۱۹ نام این برنامه حتی در فهرست ۲۰ اپلیکیشن برتر iOS نیز قابل رویت نبود.

برنامه ساخت ویدیوهای کوتاه موسوم به تیک‌تاک در جایگاه دوم قرار گرفت و این رتبه‌بندی بار دیگر مدیون بیماری کووید ۱۹ بود. نوجوانان بی‌حوصله‌ای که در تمام طول تابستان داخل منازل قرنطینه شده بودند؛ این اپلیکیشن را دانلود و بر روی آی‌فون‌های خود نصب کردند. کاربران با استفاده از این برنامه قادر به ساخت ویدیوهای ۱۵ تا ۶۰ ثانیه‌ای جهت نمایش حرکات رقص، شکلک‌های صورت و شعبده بازی خواهند بود. دونالد ترامپ؛ رئیس‌جمهور آمریکا به‌دنبال اعلام ممنوعیت استفاده از تیک‌تاک در ایالات‌متحده بود؛ زیرا این اپلیکیشن تحت مالکیت یک شرکت چینی قرار داشت. اما با پیروزی دولت جدید بایدن و هریس به‌نظر می‌رسد که این برنامه در ایالت‌هایی با ۸۰ میلیون کاربر فعال ماهیانه کماکان به فعالیت خود ادامه خواهد داد.

 

Zoom عنوان پردانلودترین اپلیکیشن رایگان iOS در سال ۲۰۲۰ را به خود اختصاص داد

سومین اپلیکیشن پرطرفدار iOS طی سال جاری نیز از شیوع ویروس کرونا بهره‌مند شد. +Disney دارای نوعی سرویس پخش سرگرمی برای کلیه کاربران است و شامل کارتون‌های کلاسیک، علاقه‌مندی‌های Pixar، فیلم‌های Marvel، فیلم‌های Star Wars و حتی مستندهای شبکه National Geographic است. سری The Mandalorian مبتنی بر سریال The Star Wars دارای نخستین شخصیت برجسته برنامه با نام Grogu است. اپلیکیشن‌های یوتیوب و اینستاگرام نیز به‌ترتیب رتبه‌های چهارم و پنجم را کسب کردند. فیس‌بوک رتبه ششم را کسب کرد و اسنپ‌چت نیز عنوان هفتمین برنامه رایگان نصب شده روی دستگاه‌های iOS را به خود اختصاص داد. موضوع شگفت‌آور اینکه اسنپ‌چت در رتبه‌ای بالاتر از مسنجر، جیمیل و Cash App قرار گرفته است. اپلیکیشن Cash App جایگزین نت‌فلیکس شده است؛ اپلیکیشنی که سال گذشته رتبه دهم را کسب کرد.

کسب جایگاه سوم توسط اپلیکیشن +Disney یقینا مطلوب به‌نظر می‌رسد. بعلاوه این برنامه از سوی کاربران گوگل پلی به‌عنوان بهترین اپلیکیشن سال ۲۰۲۰ پاورتل شد. بنابراین انیمیشن‌هایی Mickey، Donald، Goofy، Uncle Scrooge، Huwey، Dewey و Louie ظاهرا در هر ۲ پلتفرم اندروید و iOS طرفداران بی‌شماری دارند.

اپلیکیشن ویرایشگر تصویر با نام TouchRetouch عنوان پردرآمدترین اپلیکیشن‌های iOS در سال ۲۰۲۰ را کسب کرد و اپلیکیشن طراحی Procreate Pocket نیز در رتبه دوم جای گرفت. اپلیکیشن هواشناسی تحت مالکیت اپل موسوم به Dark Sky جایگاه سوم را به خود اختصاص داد. Among Us و Call of Duty:Mobile عنوان برترین بازی‌های رایگان دانلود شده توسط کاربران iOS را کسب کردند. Minecraft و بازی شبیه‌ساز پاندمی محصول شرکت Plague Inc به‌ترتیب رتبه‌های اول و دوم پردرآمدترین بازی‌های موبایلی روی پلتفرم iOS را کسب کردند. 

پیش‌بینی وقایع سال آینده با وجود پاندمی کرونا کاری بسیار دشوار است؛ اما در صورت عرضه واکسن و بهبود نسبی اوضاع احتمالا شاهد ایجاد تغییراتی محسوس در اسامی برنامه‌های موجود در این فهرست خواهیم بود. اکنون این پرسش مطرح می‌شود که در آن شرایط آیا نیاز کاربران به اپلیکیشن‌هایی نظیر Zoom با امروز برابری خواهد کرد؟ آیا نوجوانان برای وقت‌گذرانی طی روزهای هفته کماکان از برنامه تیک‌تاک استفاده خواهند کرد؟ برای روشن شدن پاسخ این پرسش‌ها بایستی تا دسامبر سال آینده منتظر بمانیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *