ایالات متحده بار دیگر محدودیت صادرات تراشه به چین را افزایش می‌دهد

دولت بایدن درحال بررسی اعمال محدودیت‌های جدید برای صادرات تراشه‌های هوش مصنوعی به چین است.
 
براساس گزارش وال‌استریت ژورنال، محدودیت‌های جدیدی برای صادرات محصولات تولیدکنندگان نیمه‌هادی ایالات‌متحده ازجمله انویدیا و AMD به چین ایجاد خواهد شد و وزارت بازرگانی این کشور قصد دارد در اوایل جولای، این محدودیت‌های جدید را اعلام کند.

به‌هر حال گزارش وال‌استریت ژورنال نشان می‌دهد محدودیت‌های جدید می‌تواند به ممنوعیت فروش تراشه‌های A800 منجر شود، مگر اینکه انویدیا مجوز صادرات ویژه را از ایالات‌متحده دریافت کند.

سخنگوی انویدیا خاطرنشان کرد این شرکت از احتمال اعمال محدودیت‌های جدید ایالات‌متحده برای صادرات تراشه‌های سری A800 و H800 آگاه است. سخن‌گوی تیم سبز همچنین اظهارداشت: «با درنظر گرفتن تقاضای بالا برای محصولات انویدیا در سرتاسر جهان، اعمال محدودیت‌های صادراتی جدید تأثیر زیادی بر عملکرد مالی ما نخواهد داشت. البته این اقدام در بلندمدت می‌تواند منجر به ازدست رفتن فرصت‌ها برای رهبری ایالات‌متحده در یکی از بزرگترین صنایع جهان شود.»

لیزا سو، مدیرعامل AMD طی گزارش نتایج مالی سه‌ماهه‌ی اول سال ۲۰۲۳ شرکت متبوعش اعلام کرد محبوبیت بسیار بالای هوش مصنوعی در چند ماه اخیر، نیازمند افزایش درخورتوجه قدرت عملکرد محاسباتی است و AMD موقعیت بسیار خوبی دارد تا از این فرصت نهایت استفاده را ببرد. سو خاطرنشان کرد: «ما از فرصت به‌دست آمده در بازار هوش مصنوعی بسیار هیجان‌زده هستیم و فعالیت در این بخش، اولویت اصلی ما است.»
همان‌طور که نتورک‌ورلد اشاره می‌کند، دولت بایدن سال گذشته محدودیت‌های تجاری جدیدی برای صادرات تراشه به چین اعمال کرد تا از دسترسی این کشور به فناوری پیشرفته برای مدرن‌ کردن تجهیزات نظامی و نقض حقوق‌ بشر جلوگیری کند.

ازطرف دیگر چینی‌ها ۱۴۳ میلیارد دلار به‌منظور تقویت تولید تراشه‌های داخلی خود، سرمایه‌گذاری کرده‌اند. ایالات‌متحده نیز ۵۲ میلیارد دلار به‌عنوان مشوق تولید ریزتراشه‌ها برای شرکت‌های نیمه‌هادی داخلی این کشور درنظر گرفته است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *