این مرورگر فعالیت شما را در محیط وب ردیابی می‌کند

پاورتل/ مرورگر UC Browser یکی از مرورگرهای محبوب جهان به شمار می‌رود و گزارش‌های جدید نشان می‌دهد که این مرورگر فعالیت‌های کاربران در وب را رصد می‌کند.

شرکت چینی علی‌بابا یکی از بزرگ‌ترین شرکت‌های حوزه فناوری در جهان محسوب می‌شود. مرورگر UC Browser نیز که هم در فروشگاه گوگل پلی و هم در اپ استور اپل موجود است، به این شرکت تعلق دارد. وقتی این مرورگر برای اولین بار معرفی شد به کاربران وعده داد که می‌توانند از حالت ناشناس این مرورگر استفاده کنند تا بدون نگرانی از بابت رصد شدن فعالیت‌ها و ثبت تاریخچه جستجوهایشان از وبگردی لذت ببرند. ویژگی‌های UC Browser در کنار دانلود سریع سبب شد که در سطح جهانی بسیار محبوب شود و تنها در پلتفرم اندروید به ۵۰۰ میلیون دانلود برسد.

اگرچه این مرورگر به صورت گسترده در آمریکا استفاده نمی‌شود، اما آمار دانلود بالای آن سبب شده است که جایگاه چهارمین مرورگر محبوب جهان را به خود اختصاص دهد.

گابی سیرلیگ که یک پژوهشگر حوزه امنیت است به بررسی این مرورگر پرداخت و اعلام کرد که ادعاهای یو سی بروزر گمراه کننده است. پژوهشگران مستقل دیگری نیز یافته‌های وی را تائید کردند.

سیرلیگ اعلام کرد که هر دو نسخه اندروید و iOS مرورگر UC Browser تمامی وب‌سایت‌های مشاهده شده توسط کاربر را رصد می‌کنند و استفاده از حالت ناشناس نیز تفاوتی در این قضیه ایجاد نمی‌کند. سپس اطلاعات مربوط به سرورهای متعلق به UCWeb فرستاده می‌شود. از اطلاعات فرستاده شده به این سرور می‌توان به آدرس IP کاربر اشاره کرد که می‌توان از آن برای یافتن موقعیت مکانی تقریبی کاربر استفاده کرد.

این تحقیقات مشخص کرد که اگرچه این سرورها در چین ثبت شده‌اند و از پسوند .cn بهره می‌برند، اما در واقع در آمریکا میزبانی می‌شوند. این سرورها به هر کاربر یک کد اختصاص می‌دهند تا بتوان فعالیت‌های فرد در وب‌سایت‌های مختلف را به راحتی ردیابی کرد. البته؛ هنوز دقیقاً مشخص نیست که از این داده‌ها چه استفاده‌ای می‌شود.

سرلیگ ادعا می‌کند که به راحتی می‌توان از این داده‌ها برای شناسایی یک فرد حقیقی استفاده کرد. این پژوهشگر با مهندسی معکوس برخی از داده‌های رمزگذاری شده در حال ارسال به چین توانست متوجه چنین موضوعی شود. وی همچنین عنوان کرد که مرورگر UC Browser به طور عمد در حال ردیابی فعالیت‌های کاربران است و هیچ اهمیتی نیز به حریم خصوصی افراد نمی‌دهد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *