حل مشکل کمبود تراشه در جهان سال‌ها طول می‌کشد

پاورتل/ مشکل کمبود تراشه، موضوع گفت‌وگو اخیر مدیرعامل اینتل بود که از اقدامات این شرکت برای حل کمبود جهانی قطعات نیمه‌رسانا خبر داد. 

اگر اخبار فناوری را دنبال می‌کنید، حتما مطالب پیرامون کمبود تراشه‌های نیمه‌رسانا را بارها شنیده‌اید. با گسترش فناوری، از این قطعات در دستگاه‌های هوشمند، لوازم خانگی، خودروها و… استفاده گسترده می‌شود. کمبود این قطعات حیاتی، در سال گذشته، موجب نگرانی‌ دولت‌ها و شرکت‌هایی بسیاری شده است.

مشکل کمبود تراشه
پت گلسینگر (Pat Gelsinger) مدیرعامل شرکت اینتل (Intel)، طی نشست مجازی “Computex” تایوان، از ادامه کمبود تراشه تا سال‌های آینده خبر داد. کمبود تراشه‌‌های نیمه‌رسانا دلایلی مختلفی دارد که برجسته‌ترین آن، جنگ تجاری بین چین و ایالات متحده، بحران همه‌گیری کرونا و قرنطینه‌های پی‌درپی‌ای بود که موجب افزایش تقاضا برای خرید دستگاه‌های هوشمند اعم از گوشی، تبلت و لپ‌تاپ در سال گذشته شد.

اتفاقی که با کمبود تراشه‌های نیمه‌رسانا در سال گذشته رخ داد، این بود که در خط تولید دستگاه‌های هوشمند، توقف‌هایی صورت گرفت که عرضه را دیرتر کرد. آن‌طور که گلسینگر اظهار داشت، اقداماتی از جانب دولت‌ ایالات متحده و شرکت‌ها، برای رفع مشکل کمبود تراشه‌ صورت گرفته است، اما چند سال طول می‌کشد تا اکوسیستم بتواند کمبود ظرفیت و اجزای سازنده را برطرف کند.

شرکت اینتل در ماه مارس (فروردین) اعلام کرد که قصد دارد ۲ آزمایشگاه به ارزش ۲۰ میلیون دلار در آریزونا به منظور حمایت از کسب‌وکارهای آسیب دیده احداث کند.

با تبدیل شدن به تولیدکننده قطعات نیمه‌رسانا، و ظرفیت‌های موجود، اینتل امیدوار است که با دو شرکت بزرگ حال‌حاضر: سامسونگ کره‌ی جنوبی و TSMC تایوان، به رقابت بپردازد. سامسونگ وظیفه ساخت سری تراشه‌های اسنپ دراگون کوالکام و تراشه‌های مودم (شامل تراشه‌های مودم فناوری ۵G اسنپ دراگون) را برعهده دارد.

تولید حدود دو سوم از از کل تراشه‌ها در آسیا انجام می‌شود. حالا، ایالات متحده سعی دارد که به یکی از قطب‌های تولیدکننده تراشه‌های نیمه‌رسانا در دنیا تبدیل شود. گلسینگر در ادامه صحبت‌هایش، از تصمیم این شرکت برای گسترش اقدامات اینتل در سایر نقاط ایالات متحده و اروپا برای تامین سریع‌‌تر زنجیره تولید قطعات نیمه‌رسانا خبر داد. وی گفت:

«شرکت تایوانی TSMC هم تا ۳ سال آینده، ۶ مرکز تولید در ایالات متحده افتتاح می‌‌‌کند.»

آیا ایالات متحده می‌تواند قدمی برای رفع کمبود تراشه در دنیا بردارد و به یکی از قطب‌های تولید تراشه‌های نیمه‌رسانا تبدیل شود؟ هدف دولت فعلی، قطعا همین است، اما فعلا باید منتظر ماند و دید در آینده چه اتفاق می‌افتد. نظر شما در خصوص کمبود تراشه چیست؟ به نظر شما آیا این موضوع دلیل اصلی گرانی دستگاه‌های هوشمند است؟ نظر خود را با ما به اشتراک بگذارید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *