داستان ایموجی سوسک؛ ارسال پیام در آخرالزمان

پاورتل/ اگر گوشی موبایل یا تبلتتان را به‌تازگی به‌روز کرده باشید، احتمالا متوجه ایموجی‌های جدیدی شده‌اید که یکی از آن‌ها ایموجی سوسک است. اگر برایتان سؤال است چرا و چگونه این جانور موذی راه خود را به مجموعه‌ی ایموجی‌ها باز کرده، خواندن این مقاله را از دست ندهید. 
   
چندی پیش، اپل به‌همراه به‌روزرسانی آی او اس ۱۴.۲ بیش از ۱۰۰ ایموجی جدید را نیز به صفحه‌کلیدها اضافه کرد. در بین ایموجی نینجا و چوب‌دستی جادویی و ماموت، یک ایموجی بیشتر از بقیه جلب نظر می‌کرد؛ البته اگر در بین این تعداد ایموجی متوجه‌اش شده باشید: ایموجی سوسک. شاید از خودتان بپرسید اصلا به ایموجی سوسک چه نیازی است؟ به‌هر‌حال، کمتر پیش می‌آید کسی از این جانور موذی و چندش‌آور خاطره‌ی خوشی داشته باشد؛ اما داستان اضافه‌شدن ایموجی سوسک جالب است و به آخرالزمان ربط دارد.

چه کسی یا سازمانی ایموجی‌های جدید را تأیید می‌کند؟
قبل از اینکه وارد داستان پیدایش ایموجی سوسک بشویم، شاید بهتر است به سؤال دیگری هم جواب دهیم. ایموجی‌های جدید چگونه معرفی می‌شوند و چه کسی یا سازمانی تصمیم می‌گیرد کدام ایموجی باید به مجموعه‌ی ایموجی‌های موجود اضافه یا از آن حذف شود؟

از ایموجی سوسک می‌توان برای اشاره به بازماندگان جنگ هسته‌ای استفاده کرد
تصمیم‌گیری درباره‌ی اضافه کردن یا نکردن ایموجی‌های جدید بر‌عهده‌ی سازمانی به‌نام کنسرسیوم یونیکد (Unicode Consortium) است. این سازمان در سال ۱۹۸۸ برای تعیین استاندارد بین‌المللی واحد در حوزه‌ی اطلاعات و نرم‌افزار تأسیس شد و تاکنون درحدود سه‌هزار ایموجی را تأیید کرده است.

هر کسی می‌تواند پیشنهاد خود برای ثبت ایموجی جدید را در قالب پروپوزال به کنسرسیوم یونیکد ارائه و اگر بتواند این سازمان را متقاعد کند چرا افراد به اضافه‌شدن این ایموجی نیاز دارند، می‌تواند امیدوار باشد در به‌روزرسانی‌های بعدی گوشی‌های هوشمند، ایموجی مدنظر خود را ببیند. فرایند بررسی و تأیید پروپوزال‌ها به یک سال زمان نیاز دارد و پرونده‌ای که ارائه می‌شود، در حد پروپوزال دانشگاهی، باید مرتب، منسجم، قالب مشخص و مدارک و اطلاعاتی مانند میزان جست‌وجوی چشمگیر و سازگاری و چندکاربردی‌بودن داشته باشد.

داستان اضافه‌شدن ایموجی سوسک چیست؟
حالا به داستان ایموجی سوسک بازمی‌گردیم. چه کسی پیشنهاد آن را داد و چگونه توانست کنسرسیوم یونیکد را متقاعد کند که این ایموجی منزجرکننده به کار مردم می‌آید؟ گروهی سه‌نفره متشکل از جیسون لی و ملیسا ترمیدور و آماندا هیکمن به‌ترتیب از هنگ‌کنگ و لندن و نیویورک فوریه‌ی ۲۰۱۹ با رعایت تمام پروتکل‌های لازم پروپوزال‌نویسی به کنسرسیوم یونیکد درخواست دادند ایموجی سوسک اضافه شود.

یکی از دلایلی که این پروپوزال ۱۰ صفحه‌ای برای متقاعدکردن سازمان ارائه کرده بود، دنیای بعد از جنگ هسته‌ای بود. در چکیده‌ی این پروپوزال به «تقاضای درخورتوجه جهانی» برای ایموجی سوسک اشاره شده است و نویسندگان آن برای قانع‌کردن سازمان یادشده، خیلی راحت و خودمانی پای سناریو آخرالزمان را وسط می‌کشند: «آماده‌کردن فرهنگمان برای انقراض نسل بشر.»

به‌گفته‌ی این گروه سه‌نفره، اضافه‌کردن ایموجی سوسک نه‌تنها به متنوع‌تر‌شدن مجموعه‌ی ایموجی درحال‌حاضر کوچک حشرات کمک می‌کند؛ بلکه این نکته را هم در نظر می‌گیرد که اگر قرار است در آینده نسل بشر منقرض شود و تنها سوسک‌ها باقی بمانند، بهتر است حداقل به‌دلیل جان‌سختی‌شان، دست‌کم یک ایموجی داشته باشند.

طرح‌های متفاوت ایموجی سوسک در پلتفرم‌های مختلف

این گروه اعتراف می‌کند برخلاف تصور رایج، سوسک‌ها احتمالا از جنگ هسته‌ای جان سالم به‌در نبرند؛ اما ایموجی سوسک همچنان می‌تواند برای اشاره به انسان‌های بازمانده از جنگ هسته‌ای به‌کار رود. از دیدگاه آن‌ها، ایموجی سوسک کاربردهای دیگری نیز دارد؛ مثلا می‌تواند برای اشاره به آفت خانگی به‌کار رود یا هر آنچه به‌سختی می‌توان از شرّ آن خلاص شد. یا اگر فرانسوی باشید، می‌توانید از ایموجی سوسک برای اشاره به افسردگی یا دورو‌بودن کسی استفاده کنید. این گروه خوش‌ذوق حتی برای اشاره به زمستان هسته‌ای که از عواقب اقلیمی احتمالی جنگ هسته‌ای است، یک توالی ایموجی پیشنهاد داده‌اند: ایموجی سوسک و نماد رادیواکتیویته و دانه‌ی برف.

البته داستان واقعی پیشنهاد این ایموجی حال‌و‌هوای سنگین‌تری دارد. چند وقت پیش، جیسون لی، عضو هنگ‌کنگی گروه، در رشته‌توییتی درباره‌ی تأیید پروپوزالشان نوشت و از دوران کودکی‌اش در هنگ‌کنگِ پر از سوسک حرف زد. به‌گفته‌ی او، این ایموجی ابتدا قرار بود نوعی ادای احترام به این «آفت بی‌‌شک بامزه‌ی محل زادگاه» او باشد. بااین‌حال چند ماه بعد از ارسال پروپوزال، پلیس هنگ‌کنگ تظاهرکنندگان حامی دموکراسی و رهگذران محلی را با نام «سوسک» خطاب کرد و بدین‌ترتیب، سوسک به «میم ضد‌اعتراضی خشونت پلیس» تبدیل شد.

ناگفته نماند ماجراهای نسل‌کشی زیادی هم در تاریخ وجود دارد که از سوسک به‌عنوان کلمه‌ای توهین‌آمیز برای اشاره به گروهی از انسان‌ها استفاده کرده است. حالا لی در توییت‌اش می‌نویسد به این سوسک دوست‌داشتنی احساسات بسیار درهم و متضادی دارد. این‌طور که به‌نظر می‌رسد، بحث ایموجی برای افراد زیادی در دنیا آن‌قدر جدی است که بخواهند برای ثبت آن سند و مدرک جمع کنند و یک سال هم برای تأییدش منتظر بمانند. اگر شما هم جزو این دسته افراد هستید و فکر می‌کنید جای ایموجی خاصی خالی است، می‌توانید پیشنهاد خود را با رعایت قالب استاندارد به کنسرسیوم یونیکد ارسال کنید. شاید در به‌روزرسانی بعدی اپل بتوانید ایموجی پیشنهادی خود را ببینید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *