دستبرد بزرگ چین به صنعت تولید تراشه تایوان

پاورتل/ اخیراً روزنامه مالی مشهور نیهون کیزای یا همان Nikkei، نتایج شوکه کننده تحقیقات مستقل خود را منتشر کرده است. این گزارش نشان می‌دهد شرکت‌های نیمه هادی وابسته به حکومت کمونیستی چین، ده‌ها تن از مهندس‌های کارکشته شرکت TSMC تایوان را جذب خود کرده‌اند. آیا چین به زودی به یک غول نیمه هادی تبدیل می‌شود؟

به نوشته روزنامه Nikkei، دو پروژه تحت حمایت دولت چین طی سال گذشته بیش از ۱۰۰ تن از مهندس‌ها و مدیران کمپانی صنایع نیمه هادی تایوان (به اختصار:TSMC) را جذب خود کرده‌اند. این آمار با تکیه بر منابع مختلف به دست آمده است.

استخدام گسترده کارکنان TSMC از سوی شرکت‌های وابسته به دولت چین در راستای دست یابی به هدف خودکفایی در زمینه تولید تراشه و تراشه‌های بومی ارزیابی شده است. چین در تلاش است از وابستگی خود به تأمین کنندگان خارجی بکاهد و به همین منظور اهداف بلندپروازانه ای را دنبال می‌کند.

شرکت‌های QXIC و HSMC هیچ اسم‌های شناخته شده‌ای در صنعت نیمه هادی نیستند اما هر یک از آنها ۵۰ نفر از کارکنان کار کشته و با سابقه TSMC را جذب خود کرده‌اند که مطمئناً پای قراردادهای هنگفت و همکاری طولانی مدت در میان است.

ظاهراً دو شرکت چینی QXIC و HSMC در تلاش برای دست یابی به فناوری ساخت تولید تراشه با لیتوگرافی ۱۴ و ۱۲ نانومتری هستند. هرچند این فناوری‌ها قدیمی محسوب می‌شوند و TSMC فناوری‌های ساخت تراشه جدیدتری دارد، اما مطمئناً یک هدف بزرگ برای چین است و می‌تواند سرنوشت ساز باشد.

هم زمان افزایش تنش‌ها میان پکن و واشنگتن باعث شتاب گرفتن برنامه‌های دولت چین برای خودکفایی در زمینه تولید تراشه شده است و برآورد می‌شود چین بیشتر از هر کشور دیگری در دنیا بر روی فناوری‌های ساخت تراشه سرمایه گذاری کند.

در طرف مقابل هم اکنون TSMC بزرگ‌ترین تولید کننده پیمانکاری تراشه در دنیا است و محصولات بسیاری از کمپانی‌های دنیا را می‌سازد. همین ویژگی باعث شده کارکنان TSMC به یک هدف بالقوه برای دولت چین تبدیل شوند و این کشور به دنبال جذب آنها باشد. کمپانی تایوانی TSMC حتی از رقبای آمریکایی چون اینتل سبقت گرفته است و پیشرفته‌ترین و بهترین فناوری‌های ساخت روز دنیا را دارد.

منابع این روزنامه می گویند با اینکه از دست دادن کارکنان TSMC اثر فوری بر این کمپانی ندارد، اما TSMC نگران پیامدهای بلند مدت آن است. همچنین گفته شده TSMC به شدت نگران انتقال اسرار تجاری این کمپانی به چینی‌ها است.

گفته می‌شود تاکنون تایوان بیش از ۳,۰۰۰ طراح تراشه را از دست داده است که به وضوح می‌تواند یک دستبرد بزرگ به مغزهای صنعت نیمه هادی این کشور محسوب شود. با اینکه TSMC به هدف شماره یک دولت چین تبدیل شده است، اما شرکت‌های کوچک‌تر هم از گزند شرکت‌های چینی در امان نیستند و پیامدهای از دست دادن کارکنان می‌تواند برای آنها به مراتب جدی‌تر باشد.

تحلیل گران می گویند هرچند چین توانسته برخی از  مهندس های کارکشته صنعت نیمه هادی تایوان و کره جنوبی را به استخدام خود در بیاورد، اما پایه گذاری صنعت نیمه هادی از صفر کار آسانی نخواهد بود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *