رئیس مایکروسافت: هوش مصنوعی می‌تواند شرایط رمان «1984» را در سال 2024 ایجاد کند

پاورتل/ «برد اسمیت»، رئیس مایکروسافت می‌گوید اگر قانون‌گذاران از مردم در برابر هوش مصنوعی محافظت نکنند، جهان در سال ۲۰۲۴ به همان چیزی تبدیل می‌شود که «جورج اورول» در کتاب «۱۹۸۴» آن را ترسیم کرده است.

مدیر مایکروسافت در گفتگو با بی‌بی‌سی گفت رقابت با سرعت سرسام‌آور پیشرفت فناوری، دشوار خواهد بود. آقای اسمیت افزود: «اگر قوانینی برای محافظت از مردم در آینده نداشته باشیم، فناوری از ما جلو می‌زند و بعد رسیدن به آن کار بسیار سختی خواهد بود.»

او با ابراز نگرانی درباره استفاده فزاینده چین از هوش مصنوعی برای نظارت بر شهروندان گفت: «من مدام به یاد درس‌های جورج اورول در کتاب ۱۹۸۴ می‌افتم. حتما می‌دانید اساس آن داستان درباره حکومتی است که بر همه اعمال شهروندانش نظارت دارد و می‌تواند هر چیزی را که می‌گویند، بشنود. این شرایط در سال ۱۹۸۴ به وقوع نپیوست اما اگر مراقب نباشیم شاید نمود عینی آن را در سال ۲۰۲۴ ببینیم.»

اسمیت می‌گوید واقعیت این است که در برخی کشورها این هدف در حال محقق شدن است. چین می‌خواهد تا سال ۲۰۳۰ پیشگام حوزه هوش مصنوعی شود. طبق گزارش شرکت Compatitech، چین از ۷۷۰ میلیون دوربین مداربسته سراسر دنیا سهم ۵۴ درصدی دارد.

دکتر «لن شوئه» از مشاوران دولت چین گفته بود تشخیص چهره می‌تواند در صورت وقوع «حوادث مهم» در تجمعات گسترده به شکلی تاثیرگذار در تشخیص هویت افراد کمک کند: «چین پیشرفت‌های زیادی در توسعه فناوری داشته است. آمریکا احساس خطر می‌کند و می‌خواهد جنگ سرد حوزه فناوری را آغاز کند.»

«اریک اشمیت» از مدیران ارشد آلفابت در سال ۲۰۱۶ به پنتاگون پیوست. چندی بعد گوگل اعلام کرد که فناوری‌های تشخیص تصویر خود را در اختیار ارتش آمریکا قرار می‌دهد. «پروژه میون» (Project Maven) که این شرکت روی آن کار می‌کرد با کمک یادگیری ماشینی به تشخیص افراد و اشیا در تصاویر هوایی می‌پرداخت. ولی اعتراض کارمندان گوگل باعث شد این کمپانی در سال ۲۰۱۸ به کلی از این پروژه کناره‌گیری کند.

با این حال وزارت دفاع آمریکا همچنان به دنبال همکاری با شرکت‌های دره سیلیکون است تا از رقابت در حوزه هوش مصنوعی عقب نماند. «ست مولتون» از کارگروه پروژه‌های آینده وزارت دفاع می‌گوید: «آیا رقابت برای پیشگامی در حوزه هوش مصنوعی می‌تواند به نزاع با چین منجر شود؟ قطعا.» با این حال، دکتر شوئه مدعی است که این اتفاق اجتناب‌ناپذیر نخواهد بود و آمریکا و چین می‌توانند با همکاری یکدیگر از وقوع آن جلوگیری کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *