سریع ترین ابر کامپیوتر جهان به کمک شرکت‌های داروسازی می‌آید

پاورتل/ شرکت‌های داروسازی ژاپن با استفاده از ابر کامپیوتر فوکاگو، قادر به ساخت داروهای ضد ویروس با قیمت و عارضه‌ی به‌مراتب کم‌تر از سایر داروها هستند.
   
فوگاکو (Fugaku) یک ابرکامپیوتر ژاپنی است که به بالاترین رتبه در فهرست سریع‌ترین ابرکامپیوترهای جهان دست یافته. این ابرکامپیوتر که با همکاری مؤسسه‌ی تحقیقات علمی ژاپن (RIKEN) و فوجیتسو توسعه یافته است، از پردازنده‌ ۴۸ هسته‌ای A64FX بهره می‌برد و با قدرت ۴۱۵٫۵ پتافلاپس، اولین‌ ابر کامپیوتر مبتنی ‌بر پردازنده‌ی آرم است که در صدر فهرست ابر کامپیوترهای جهان قرار می‌گیرد. حال دانشگاه پزشکی و دندان‌پزشکی توکیو (TMDU) و آزمایشگاه‌های فوجیتسو اعلام کرده‌اند که استفاده از ابر رایانه فوگاکو، به آن‌ها اجازه داده است به‌ جای ماه‌ها، در کمتر از یک روز به تجزیه‌وتحلیل ژن‌های سرطان بپردازند. طبق گفته‌ی فوجیتسو، این مطالعه با هدف بهبود درک رابطه‌ی سلول‌های سرطانی و ژن‌های مرتبط با سرطان انجام شده است و آن‌ها امیدوار هستند که در نهایت بتواند به ایجاد درمان‌های جدید سرطان کمک کند.

به‌عنوان بخشی از این فرایند، TMDU با استفاده از ابررایانه فوکاگو و فناوری DeepTensor مبتنی بر هوش مصنوعی، فناوری تجزیه و تحلیل مجموعه داده‌های پیچیده در مورد ژن‌ها و سلول‌های سرطانی را برای آن‌ها به ارمغان آورده است و تحلیل‌ها را در قالبی که کاملا قابل درک باشد به آن‌ها ارائه می‌دهد.

فوجیتسو و TMDU با استفاده از قدرت سریع‌ترین ابر رایانه جهان، قادر به استخراج شبکه‌ای به نمایندگی از روابط نظارتی بین ژن‌های سلول‌های سرطانی اپیتلیال از تجزیه و تحلیل داده‌های ۲۰ هزار ژن بوده‌اند و این کامپیوتر با استفاده از تکنولوژی دیپ تنسور، رابطه آن‌ها را با نفوذ و متاستاز سرطان پیش‌بینی می‌کند.

 پیش‌تر، محققان در ژاپن از فوگاکو برای امور مختلف از جمله کمک به مبارزه با ویروس کرونا  (COVID-19) استفاده کرده‌اند. به‌گفته‌ی ساتوشی ماتسوکا، مدیر مرکز علوم محاسباتی RIKEN، از این برنامه‌ها نتایج عالی دریافت شده است که بیشتر به دلیل منابع محاسباتی موجود، برای دانشمندان با کل ظرفیت محاسبات با عملکرد بالا در ژاپن بوده است. 

ساتوشی ماتسوکا می‌گوید:

… به‌عنوان مثال، ما در حال پیدا کردن برخی از داروهای موجود هستیم؛ داروهایی که برای اهداف دیگری مانند بیماری‌های قلبی یا فشار خون بالا [ یا بیماری‌های] انگلی به تأیید رسیده‌اند و در برابر COVID-19 نیز بسیار مفید هستند. بنابراین اگر اثبات شود که این تلاش‌ها مؤثر هستند، ممکن است این داروهای ضد ویروس را داشته باشیم؛ این داروها بسیار ارزان و دارای عارضه جانبی بسیار کم هستند و می‌توانند برای نه‌تنها درمان COVID-19، بلکه به‌عنوان داروهای پیشگیرانه برای افراد در معرض خطر بالا، تجویز شوند.
به ‌گفته‌ی TMDU و فوجیتسو، آن‌ها از فوکاگو و فناوری هوش مصنوعی برای مشاهده‌ی داده‌های ژنتیکی کشف‌شده استفاده می‌کنند و امیدوار هستند که به شکلی قابل درک و فهم آن‌ها را ارائه دهند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *