شکست AMD نزدیک است

پاورتل/ اینتل در آینده از پردازنده‌های «راکت لیک» رونمایی می‌کند و به تازگی نتایج بنچمارک پردازنده پرچمدار این نسل یعنی اینتل Core i9-11900K به اینترنت راه پیدا کرده که از عملکرد بالای آن خبر می‌دهد.

این پردازنده پرچمدار اینتل دارای ۸ هسته و ۱۶ رشته خواهد بود و از ۱۶ مگابایت حافظه کش L3 و ۴ مگابایت حافظه کش L2 بهره می‌برد. فرکانس پایه پردازنده اینتل Core i9-11900K برابر ۳.۵ گیگاهرتز است و بالاترین فرکانس آن برای تک هسته به ۵.۲ گیگاهرتز می‌رسد، البته تمام هسته‌های آن می‌توانند به فرکانس بوست ۴.۸ گیگاهرتز دست پیدا کنند.

این چیپ اینتل از قابلیت «Thermal Velocity Boost» بهره می‌برد که حداکثر فرکانس آن را ۱۰۰ مگاهرتز دیگر افزایش می‌دهد و احتمالا حداکثر فرکانس تک هسته‌ای آن به ۵.۳ گیگاهرتز می‌رسد. با وجود اینکه پردازنده آینده اینتل از هسته‌های «Cypress Cove» بهره می‌برد، همچنان دارای هسته‌ها و رشته‌های کمتری نسبت به اینتل Core i9-10900K خواهد بود.

حالا نتایج بنچمارک این پردازنده دسکتاپ نسل یازدهمی اینتل توسط یک حساب توییتری به نام «APISAK» منتشر شده. این تراشه بطور میانگین در بنچمارک «Ashes of The Singularity» و رزولوشن فول اچ دی با تنظیمات بالا به نرخ ۶۲.۸ فریم بر ثانیه دست پیدا کرده. پلتفرم مورد استفاده برای بنچمارک‌گیری از ۳۲ گیگابایت رم DDR4 و کارت گرافیک RTX 2080 Ti بهره می‌برد.

با مقایسه عملکرد این پردازنده با اینتل Core i9-10900K، با بهبود ۹ درصدی عملکرد روبه‌رو می‌شویم. این چیپ همچنین عملکرد بهتری نسبت به سریعترین پردازنده دسکتاپ سری رایزن ۵۰۰۰ شرکت AMD یعنی Ryzen 9 5950X هم دارد. اختلاف میان پردازنده‌های اینتل و AMD در این بنچمارک به ۱۰ درصد می‌رسد.

علاوه بر اینتل Core i9-11900K، شاهد حضور پردازنده Core i5-11400 در دیتابیس «SiSoftware Sandra» هم هستیم. این چیپ از ۶ هسته و ۱۲ رشته بهره می‌برد و به ترتیب فرکانس پایه و بوست ۲.۶ و ۴.۴ گیگاهرتز دارد. این پردازنده دارای ۱۲ مگابایت حافظه کش L3 و ۳ مگابایت حافظه کش L2 است و توان طراحی حرارتی ۶۵ وات دارد.

این پردازنده در مقایسه با نسل گذشته خود یعنی Core i5-10400 عملکرد بسیار بالاتری در بنچمارک‌ها از خود نشان می‌دهد. با توجه به این موضوع و همچنین عملکرد Core i9-11900K، انتظار می‌رود اینتل رقیب خود یعنی AMD را شکست دهد، البته این کمپانی هم با نسل جدید پردازنده‌های رایزن دست پر به میدان برمی‌گردد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *