طراحی مرورگر فایرفاکس در نسخه جدید دسکتاپی آن متحول شد

پاورتل/ وقتی مرورگر فایرفاکس خود را به نسخه ۸۹ به‌روزرسانی کنید، متوجه تحولی عظیم در طراحی مرورگر فایرفاکس خواهید شد که بیشتر در تب‌ها رخ می‌دهد.

موزیلا اخیراً نسخه ۸۹ مرورگر فایرفاکس را برای کامپیوترهای دسکتاپی منتشر کرده است که تغییرات گسترده‌ای در ظاهر و همینطور حفاظت از حریم خصوصی کاربران را به همراه دارد. موزیلا می‌گوید تغییرات ظاهری مرورگر فایرفاکس بر اساس بازخوردهایی که از کاربران دریافت کرده انجام شده است؛ بنابراین انتظار می‌رود کاربران از طراحی مرورگر فایرفاکس رضایت داشته باشند. اما علاوه بر این که برخی المان‌ها حذف شده، المان‌های جدیدی به ظاهر این مرورگر وب اضافه شده، تنظیمات جدیدی نیز به آن اضافه شده است که کاربران می‌توانند از آن بهره‌مند شوند.

برای آپدیت مرورگر خود به فایرفاکس ۸۹ و استفاده از ویژگی‌های جدید آن باید وارد تنظیمات مرورگر شده و سپس مسیر General > Firefox Updates > Check for updates را دنبال کنید و یا اینکه از طریق وب‌سایت رسمی فایرفاکس این نسخه را جداگانه دانلود و روی کامپیوتر خود نصب کنید.

نوار جدید تب‌ها در فایرفاکس ۸۹
بزرگ‌ترین تغییر در طراحی مرورگر فایرفاکس به چگونگی قرارگیری تب‌ها در مرورگر و همینطور نحوه رفتار سایت‌هایی که در پس زمینه فعال هستند برمی‌گردد. اکنون تب‌هایی که در نوار بالای مرورگر قرار می‌گیرند، در باکس‌های مستطیلی به صورت شناور دیده می‌شوند. هرچند ظاهر این زبانه‌ها تغییر کرده، اما استفاده از آن‌ها مثل سابق است. شما می توانید  روی آن‌ها کلیک کنید و سپس جای تب‌ها در نوار بالایی را تغییر دهید. ضمن اینکه می‌توانید یک تب را از پنجره بیرون آورده و به عنوان یک پنجره جدید در مرورگر از آن استفاده کنید. موزیلا آیکونی را برای شناساندن زبانه‌ای که در حال پخش صدا است به آن اضافه می‌کند، در حالی که اگر شما یک لینک را در تب پس زمینه جدید باز کنید، به صورت خودکار پخش را متوقف می‌کند.

برای اعمال تنظیمات روی تب‌ها می‌توانید از صفحه تنظیمات مرورگر خود به مسیر General > Tabs و همچنین Home > New Windows and Tabs بروید. یک دکمه جدید به نام “Personalize” نیز به صفحه تب جدید اضافه شده که به شما اجازه می‌دهد وقتی یک تب جدید باز می‌کنید، بتوانید آن را سفارشی کنید.

سایر تغییرات در طراحی مرورگر فایرفاکس
موزیلا نوار ابزار اصلی مرورگر فایرفاکس را هم ساده‌تر کرده است. از تعداد دکمه‌های ناوبری کاسته شده و حالا فقط دکمه‌های بازگشت به عقب، رفتن به جلو و رفرش صفحه باقی‌مانده‌اند، در حالی که دکمه همبرگری سه نقطه تنظیمات حذف شده و جای آن را یک دکمه همبرگری سه خط در گوشه بالا سمت راست صفحه گرفته است.

فایرفاکس طراحی نوتیفیکیشن‌ها را هم دستخوش تغییراتی کرده است و با ادغام کردن، آن‌ها را در یک پنل پاپ آپ به نمایش می‌گذارد. بنابراین به جای اینکه هر بار می‌خواهید از وب‌سایت Zoom برای کنفرانس‌های ویدیویی استفاده کنید، تمام مجوزهای مربوط به میکروفون، وبکم و غیره را به جای چند باکس، در یک باکس مشاهده خواهید کرد.

قابلیت Total Cookie Protection در حالت مرور ناشناس
در این نسخه، به جز تغییر در طراحی مرورگر فایرفاکس شاهد ضافه شدن یک ویژگی جدید برای حفظ هر چه بیشتر حریم خصوصی کاربران نیز بودیم. قابلیت “Total Cookie Protection” اکنون به حالت ناشناس نیز اضافه شده است و جلوی ردیابی شما توسط وب‌سایت‌هایی که به آن‌ها مراجعه کرده‌اید را خواهد گرفت. برای فعال کردن این قابلیت می‌توانید به صفحه تنظیمات مرورگر رفته و مسیر Privacy & Security > Enhanced Tracking Protection را دنبال کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *