نمایش چیپ 4096 هسته برای کارت گرافیک‌های گیمینگ اینتل

سخت افزار/ معمار ارشد بخش گرافیک اینتل یعنی راجا کادوری اولین نمایش چیپ Xe-HPG DG2 با ۴۰۹۶ هسته را که نیرو بخش کارت‌های گیمینگ این شرکت خواهد بود، ارائه کرده است.

گرافیک DG2 بر پایه Xe HPG حاضر در تصویر نمونه با ۵۱۲ واحد اجراییست که در شایعات اخیر از آن شنیده بودیم. این چیپ ظاهرا برای تولید انبوه آماده شده و در ادامه سال درون کارت گرافیک‌های گیمینگ مجزا اینتل قرار می‌گیرد. نمونه DG2 512EU البته یکی از چندین نمونه DG2 است که برای پلتفرم دسکتاپ و موبایل عرضه خواهند شد.
 
در توییت دیگری راجا تایید کردی که گرافیک‌های Xe HPG DG2 از قابلیت‌های یادگیری عمیق برای کیفیت و عملکرد بهتر در فناوری‌های Upscaling مانند DLSS و FSR استفاده می‌کنند. رقیب FSR و DLSS ظاهرا قرار است کار را برای توسعه دهندگان ساده‌تر کند.

هر گرافیک DG2 بر پایه معماری Xe HPG در پیکربندی‌های مختلفی ارائه خواهد شد که چیپ‌های کامل تا تقلیل یافته را شامل می‌شود. این مشابه نامگذاری Nvidia Ampere یعنی GA102-400 و GA102-200 یا نامگذاری AMD RDNA 2 یعنی Navi 21 XTX و Navi 21 XT و Navi 21 XL خواهد بود. تا به حال مدل ۵۱۲EU از چیپ کامل با ۴۰۹۶ هسته، گذرگاه ۲۵۶ بیت و تا ۱۶ گیگابایت حافظه GDDR6 استفاده می‌کند اما براساس بازده تولید و تقاضا تیم آبی می‌تواند چیپ‌های پرچمدار بیشتری عرضه نماید.

گفته شده که Xe HPG DG2 512EU فرکانسی تا ۲.۲ گیگاهرتز خواهد داشت اما نمی‌دانیم که این میانگین کلاک است یا حداکثر فرکانس بوست. ظاهرا توان حرارتی که اینتل ابتدا در نظر گرفته بوده ۲۲۵ الی ۲۵۰ وات بوده و سپس به ۲۷۵ وات فعلی رسیده. ما می‌توانیم انتظار نمونه‌ای ۳۰۰ وات را با دو کانکتور برق ۸ پین داشته باشیم که فرکانسی حتی بالاتر را ارائه دهد.

باید اشاره کنیم که این مدل‌ها تنها برخی از چندین مدل هستند که از معماری Xe HPG استفاده می‌کنند. گرافیک‌های Intel DG2 در هر دو پلتفرم موبایل و دسکتاپ عرضه خواهند شد و گفته شده شاید بر پایه نود ۶ نانومتری TSMC تولید شوند.

ظاهرا هدف عملکرد مدل پرچمدار این سری با ۵۱۲ واحد اجرایی GeForce RTX 3080 می‌باشد که یعنی رقیب دیگری در کنار Radeon RX 6800 XT. نتایج ۳DMark Time Spy به علت نمونه‌های مختلف بسیار متفاوت هستند و بین RTX 2080 تا RTX 3090 قرار می‌گیرند.

ادعا شده که تیم آبی درایورهای خوبی را در اختیار کاربران قرار خواهد داد اما این بستگی به عرضه کارت‌ها دارد زیرا اینتل می‌تواند دو مسیر را در پیش بگیرد، اول صبر کند تا درایورها به بلوغ کافی برسند یا این که آنها را زودتر با پشتیبانی خوب اما بدون قابلیت‌های مختلف عرضه نماید. این مشابه سری RDNA 2 خواهد بود که هنوز در آنها خبری از فناوری مشابه DLSS نیست.

افشاگر ادعا می‌کند که کارت‌های اینتل حداقل تا فصل چهارم ۲۰۲۱ یا حتی اوایل سال بعد آماده نخواهند بود. در حال حاضر هیچ تولید کننده‌ای اطلاعات مناسب را از اینتل دریافت نکرده زیرا خود شرکت هنوز مشغول ارزیابی‌های مختلف کارت است. نسخه‌های حرفه‌ای نیز تا سال ۲۰۲۲ آماده نخواهند بود. به نظر می‌رسد مدل ۵۱۲EU ابتدا به بخش مصرف کننده راه پیدا خواهد کرد و خیلی زود مدل ۱۲۸EU پس از آن عرضه می‌شود. همچنین گفته شده جانشین مدل‌های DG2 یعنی DG3 برای سال ۲۰۲۳ آماده خواهد شد.

در زمینه قیمت گذاری احتمال می‌رود کارت‌های میان رده قیمتی در حدود ۲۰۰ الی ۳۰۰ دلار داشته باشند. در مورد کارت‌های بالا رده حرفی زده نشده اما مشخصا قیمتی بیش از ۵۰۰ دلار خواهند داشت.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *