چوب آمریکا لای چرخ تأمین تراشه هواوی

پاورتل/ با تحریم‌های جدید دولت آمریکا، هواوی دیگر اجازه نخواهد داشت تراشه را از شرکت‌های آمریکایی مانند کوالکام بخرد.
   
به‌نظر می‌رسد کار دولت آمریکا با شرکت چینی هواوی  تمام نشده است. دولت آمریکا با ریاست‌جمهوری دونالد ترامپ، شرکت هواوی را به‌اتهام سرقت اطلاعات از شهروندان ایالات متحده تحریم کرد که شاید مهم‌ترین موارد تحریم، مجازنبودن این شرکت چینی به همکاری با شرکت‌های آمریکایی باشد.

یکی دیگر از مواردی که در تحریم‌ها قرار گرفت، بخش تراشه‌سازی هواوی به‌نام های‌سیلیکون بود که تراشه‌های سری کرین را تولید می‌کرد. هواوی برای تأمین تراشه‌های موردنیاز خود مجبور شد که به‌سمت شرکت‌هایی ازجمله کوالکام برود؛ اما دولت آمریکا گویا در نظر دارد از دسترسی هواوی به تراشه‌های سری اسنپدراگون کوالکام نیز جلوگیری کند.

امروز، وزارت بازرگانی ایالات متحده بیانیه‌ای صادر کرد که طبق آن، تجارت هواوی با شرکت‌های آمریکایی محدودتر خواهد شد. هدف اقدام وزارت بازرگانی نیز دسترسی‌نداشتن هواوی به تراشه‌ها و قطعات نیمه‌رسانا است.

این بیانیه فقط شرکت‌های آمریکایی را شامل نمی‌شود و هرگونه تراشه‌ای که در فرایند تولیدش از نرم‌افزار یا فناوری توسعه‌داده‌شده‌ی شرکت‌های آمریکایی استفاده شود، شرکت سازنده اجازه نخواهد داشت آن را به هواوی بفروشد.

در متن تحریمی که ماه مه منتشر شد، شرکت هواوی همچنان می‌توانست تراشه‌های موردنیازش را بخرد؛ اما تحریم‌های جدید کار را برای شرکت چینی دشوارتر می‌سازد. ویلبر راس، وزیر بازرگانی ایالات متحده، در مصاحبه با رسانه‌ی فاکس‌نیوز گفته است: «تحریم‌های جدید نشان می‌دهد که هرگونه استفاده‌ی هواوی از نرم‌افزار یا تجهیزات آمریکایی ممنوع است و استفاده از آن‌ها به کسب مجوز نیاز دارد.»

در صحبت‌های راس، به کسب مجوز اشاره شده است و گویا هنوز دری برای مذاکره میان مقام‌های شرکت هواوی با دولت آمریکا برای استفاده از تجهیزات و فناوری شرکت‌های آمریکایی وجود دارد. دولت آمریکا در اقدامات جدید خود ۳۸ شرکت وابسته به هواوی از ۲۱ کشور دنیا را به فهرست سیاه خود اضافه کرده است تا حق هرگونه تجارت در خاک ایالات متحده را نداشته باشند.

با درنظرگرفتن اقدامات اخیر وزارت بازرگانی ایالات متحده، مجموع شرکت‌هایی که به‌دلیل همکاری با هواوی به فهرست سیاه اضافه می‌شوند، به ۱۵۲ شرکت می‌رسد. این اتفاقات در حالی رخ می‌دهد که روز گذشته، اعتبار پروانه‌ی عمومی همکاری شرکت‌های آمریکایی با هواوی به‌اتمام رسید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *