۵ دلیل پشیمان کننده خرید کنسول پلی‌استیشن ۵

کنسول پلی استیشن 5

 

بعد از سال‌ها صبر کنسول پلی استیشن ۵ از راه رسیده‌ تا تجربه‌ای جدید را در بازی‌های ویدیویی رقم بزند. با این حال کنسول جدید سونی مشکلات و کمبودهایی دارد که می‌تواند بعدا شما را از خرید آن پیشمان کند.

درست مانند مایکروسافت و ایکس باکس‌های جدید، سونی نیز از کنسول پلی استیشن ۵ رونمایی کرده و اکنون چند ماهی است از عرضه آن به بازار می‌گذرد، عرضه‌ای که البته آنقدرها بی‌دردسر نبود. پاندمی کووید-۱۹ در کنار اشتیاق فراوان برای کنسول جدید سونی باعث شد موجودی‌ به سرعت به اتمام برسد و تا همین امروز که چند ماه از عرضه می‌گذرد، هنوز نمی‌توان کنسول را با قیمتی معقول خریداری کرد.

بزرگ‌ترین مشکل این بود که سونی تعداد محدودی از کنسول جدیدش را روانه بازار کرد و از سوی دیگر نیز دلالان هزاران واحد از آن‌ را یک‌جا خریدند تا با قیمت بالاتر در بازارهای سیاه بفروشند. به این ترتیب کنسولی که باید ۵۰۰ دلار قیمت داشته باشد (یا ۴۰۰ دلار در ازای مدل تماما دیجیتال و بدون درایو بلوری)، اکنون با قیمت بالاتر از ۸۰۰ دلار در وب‌سایت‌هایی نظیر eBay یافت می‌شود.

همین مشکل به تنهایی دلیلی کافی و قانع‌کننده برای عدم خرید پلی استیشن ۵ (حداقل طی چند ماه پیش رو) به حساب می‌آید، اما تنها مشکل نیست. کنسول تازه کمپانی ژاپنی سونی به همان اندازه که وسوسه‌برانگیز به نظر می‌رسد، مشکل نیز دارد. و موضوع زمانی برجسته‌تر می‌شود که بدانیم مایکروسافت هم رویه‌های اشتباه پیشین خود را رها کرده و اکنون کنسولی ساخته که رقیبی بسیار جدی برای پلی استیشن ۵ به حساب می‌آید. بنابراین اینطور نیست که در این نسل هم شاهد برتری بی‌چون و چرای سونی در بازار کنسول‌ها باشیم.

 

کنسول پلی استیشن 5

در ادامه مروری می‌کنیم بر برخی از مهم‌ترین مشکلات پلی استیشن ۵ که باعث می‌شوند خرید این کنسول خانگی آنقدرها معقولانه به نظر نرسد. اما پیش از آن بیایید نگاهی بیندازیم به مشخصات سخت‌افزاری کنسول سونی:

  • ابعاد: ۲۶۰ در ۱۰۴ در ۳۹۰ میلی‌متر
  • وزن: ۴.۵ کیلوگرم
  • رنگ: سفید
  • پردازنده: پردازنده ۸ هسته‌ای ذن ۲ با فرکانس کاری ۳.۵ گیگاهرتز (متغیر)
  • پردازشگر گرافیکی: مجهز به ۳۶ واحد پردازشی با فرکانس کاری ۲.۲۳ گیگاهرتز (متغیر)، معماری RDNA2
  • توان پردازشی: ۱۰.۲۸ ترافلاپس
  • حافظه رم: ۱۶ گیگابایت از نوع GDDR6
  • حافظه داخلی: ۸۲۵ گیگابایت از نوع SSD
  • درایو نوری: ۴K UHD
  • پورت‌ها: دو پورت USB-A، یک پورت USB-C

 

۱. بازی‌های اندک در زمان عرضه

بازی Demon's Souls

به صورت معمول، هر کنسول جدیدی که از راه می‌رسد شاهد بازی‌های چندان زیاد و دندان‌گیری برایش نیستیم. این اتفاقی بوده که در هر نسل از کنسول‌های خانگی اتفاق افتاده و این بار هم شاهد تکرارش هستیم، هرچند که سونی نسبت به رقیب آمریکایی خود دست بالا را دارد. ولی حقیقت اینست که برتری پلی استیشن ۵ بر ایکس باکس سری ایکس و سری اس در نهایت نباید دلیلی برای خرید کنسول سونی به حساب آید. زیرا با خرید این کنسول به بازی‌های انحصاری اندکی دسترسی می‌یابید.

پلی استیشن ۵ در نخستین روز عرضه همراه با ۴ بازی برجسته از راه رسید. نخستین بازی نسخه ریمیک Demon’s Souls است که نخستین بازی هیدتاکا میازاکی، سازنده سری Dark Souls و همینطور Bloodborne به حساب می‌آید. هرکسی که با ساخته‌های میازاکی آشنا باشد، با شنیدن نام Dark Souls لرزه به تنش می‌افتد و حق هم دارد. این سری همواره به دشواری مردافکن و بیش از حد مشهور بوده و همواره هم قشر طرفداران خاص خود را داشته. بنابراین بازی Demon’s Souls که در واقع پدربزرگ Dark Souls به حساب می‌آید برای هرکسی ساخته نشده و تنها برخی از گیمرها از تجربه آن لذت خواهند بود.

بعد از این اما یک بازی عامه‌پسندتر داریم که Marvel’s Spider-Man: Miles Morales است، دنباله‌ای برای اسپایدرمن قبلی که به صورت انحصاری برای پلی استیشن ۴ عرضه شد. این احتمالا تنها بازی انحصاری پلی استیشن ۵ باشد که تمام گیمرها را به خرید کنسول ترغیب می‌کند. اما از طرف دیگر باید بدانید که گیم‌پلی بازی کمتر از ۱۰ ساعت به طول می‌انجامد و بابت این مدت‌زمان کوتاه باید ۵۰ دلار بپردازید. و بگذریم از اینکه بازی به صورت همزمان روی پلی استیشن ۴ هم عرضه شده و تنها تفاوت، بهبودهای گرافیکی روی کنسول نسل جدید است. به صورت مشابه، بازی Sackboy: A Big Adventure را هم داریم که نمرات چندان درخشانی دریافت نکرد و آن هم روی کنسول پلی استیشن ۴ قابل تجربه است.

و چهارمین بازی، Astro’s Playroom است که اندکی شرایط را جالب می‌کند. این بازی به صورت پیش‌فرض روی کنسول پلی استیشن ۵ نصب شده و بنابراین برای تجربه‌اش نیازی به پرداخت حتی یک ریال نیست. ولی باید بدانید که این بازی (علی‌رغم تمام جذابیت‌هایش) اساسا برای این ساخته شده که شما را با کنسول و قابلیت‌های کنترلر DualSense آشنا کند و تجربه‌ای به کیفیت دیگر انحصاری‌های سونی برایتان به ارمغان نخواهد آورد.

 

۲. فضای ذخیره‌سازی ناکافی

فضای کنسول پلی استیشن 5

کنسول پلی استیشن ۵ همراه با حافظه پرسرعت SSD از راه می‌رسد و این یکی از بزرگ‌ترین مزیت‌های کنسول‌های نسل جدید نسبت به نسل‌های قبل به حساب می‌آید و منجر به تجربه‌ای نزدیک‌تر به کامپیوترهای قدرتمند شخصی می‌شود. با حافظه SSD سرعت بارگذاری بازی‌ها به شکل غیر قابل باوری کاهش می‌یابد و این یعنی زمان کمتری را صرف منتظر ماندن و زمان بیشتری را صرف بازی کردن خواهید کرد.

اما یک مشکل وجود دارد. پلی استیشن همراه با حافظه داخلی ۸۲۵ گیگابایتی عرضه می‌شود که در حقیقت کاربر به تنها ۶۶۷.۲ گیگابایت از آن دسترسی دارد. باقی حافظه، برای اجرای سیستم عامل رزرو باقی می‌ماند. نیازی به اشاره نیست که بازی‌های امروزی حجیم‌تر از هر زمان دیگر شده‌اند. در واقع بازی رایگان Call of Duty: Warzone همین حالا حجمی بیشتر از ۱۲۰ گیگابایت دارد.

با توجه به اینکه کنسول‌های نسل جدید قادر به اجرای بازی‌ها با رزولوشن ۴K هستند، حجم بازی‌ها صرفا بیشتر و بیشتر خواهد شد. در چنین شرایطی، تقریبا تمام بازی‌های مهم حجمی بالاتر از ۱۰۰ گیگابایت خواهند داشت و این یعنی حافظه کنسول «نسل بعدی» شما میزبان بازی‌های کمتری نسبت به کنسول نسل قبلی‌تان خواهد بود. خبر خوب اینست که پلی استیشن ۵ از قابلیت ارتقای حافظه برخوردار شده، اما خبرهای بد اینست که سونی هنوز اعلام نکرده کدام دسته از حافظه‌های SSD با این کنسول سازگاری دارند و ضمنا برای خرید این حافظه‌های پرسرعت باید پول بسیار زیادی هزینه کنید.

۳. ابعاد غول‌آسای کنسول پلی استیشن ۵

مقایسه ابعاد پلی استیشن 5 با پلی استیشن 4 و ایکس باکس ها

ایکس باکس سری ایکس و پلی استیشن ۵ بزرگ‌ترین کنسول‌هایی هستند که تا به امروز ساخته شده‌اند و پلی استیشن ۵ نیز به صورت خاص ابعادی بزرگ‌تر نسبت به همتای آمریکایی خود دارد. این کنسول طولی معادل ۳۹ سانتی‌متر، عرضی معادل ۱۰.۴ سانتی‌متر و عمقی معادل ۲۶ سانتی‌متر دارد. بنابراین سونی بزرگ‌ترین کنسول تاریخ خود را ساخته و برای قرار دادن آن در میز تلویزیون، باید به فضایی بسیار بزرگ دسترسی داشته باشید.

اصلی‌ترین دلیل ابعاد غول‌آسای پلی استیشن ۵، سیستم خنک‌کننده آن است که هم سخت‌افزار قدرتمندش را در دمای بهینه نگه می‌دارد و هم به آسانی تمیز می‌شود. جریان هوای بهینه درون دستگاه باعث می‌شود وقتی کنسول تحت فشار فراوان است، صدای به مراتب کمتری نسبت به پلی استیشن ۴ و پلی استیشن ۴ پرو تولید کند. اما در هر صورت بهای این دستاورد، طراحی نامتعارف بدنه و ابعاد بسیار بزرگش بوده که باعث می‌شود دستگاه حسابی کنار تلویزیون‌تان به چشم بیاید.

دو مشکل دیگر را هم به این موضوع اضافه کنید: نخست اینکه حداقل تا به امروز پلی استیشن ۵ تنها در رنگ سفید عرضه شده و شاید ست تجهیزات میز تلویزیون‌تان را بهم بزند و دیگر اینکه همین بدنه سفیدرنگ به راحتی کثیف شده و به ظاهر دستگاه آسیب می‌زند.

 

۴. عدم پشتیبانی از بازی‌های قدیمی

بازی Uncharted 3 برای پلی استیشن 3

اگرچه ایکس باکس سری ایکس و سری اس از کمبود جدی بازی‌های انحصاری رنج می‌برند، اما حداقل در یک حوزه عملکردی بی‌نظیر دارند: سازگاری با بازی‌های نسل‌های پیشین. بخش اعظمی از بازی‌های نخستین ایکس باکس، ایکس باکس ۳۶۰ و ایکس باکس وان روی دو کنسول جدید مایکروسافت به اجرا در می‌آیند و بنابراین می‌توانید در کنار بازی‌های جدید، به کالکشنی غنی از بازی‌های قدیمی‌تر نیز دسترسی داشته باشید.

اما روی پلی استیشن ۵ خبری از این قابلیت (حداقل به این وسعت) نیست. پلی استیشن ۵ با اکثر بازی‌های پلی استیشن ۴ سازگاری دارد و حتی برخی از آن‌ها را با رزولوشن و نرخ فریم بهتر به اجرا درمی‌آورد. اما مدت‌ها پیش از رونمایی رسمی کنسول می‌شنیدیم که دستگاه با بازی‌های قدیمی‌تر دو کنسول پلی استیشن ۳ و پلی استیشن ۲ هم سازگاری خواهد داشت.

شایعه‌ای که البته حقیقت نداشت و حسابی در ذوق‌مان زد. اگر دلتان می‌خواهد با کنسول جدید و گران‌قیمت‌تان قادر به تجربه بازی‌های قدیمی‌تر هم باشید، پلی استیشن ۵ گزینه‌ای آنقدرها مناسب به حساب نمی‌آید. در واقع تنها راه برای تجربه بازی‌های پلی استیشن ۳ و پلی استیشن ۲، استفاده از سرویس استریم بازی PlayStation Now (که اینترنتی بسیار قدرتمند و پرسرعت می‌خواهد) یا تجربه آن دسته از بازی‌های معدودی است که به صورت دیجیتالی در فروشگاه پلی استیشن عرضه شده‌اند.

 

۵. قیمت‌های کمرشکن و غیر منطقی

قیمت‌های کنسول پلی استیشن 5

ابتدای مقاله را یادتان هست که درباره کمبود موجودی کنسول پلی استیشن ۵ صحبت کردیم؟ بعد از گذشت ماه‌ها از عرضه کنسول هنوز این مشکل بزرگ برطرف نشده و به نظر نمی‌رسد حداقل تا چند ماه دیگر نیز برطرف شود. کمکاری سونی در روند عرضه و همینطور نظارت بر توزیع کنسول پلی استیشن ۵ باعث شده که دلالان سودجو شروع به خرید انبوه این سیستم بازی کنند و آن را با قیمت‌های بالا در بازار سیاه به فروش برسانند.

بنابراین به ندرت می‌توان پلی استیشن را با قیمت حقیقی ۵۰۰ دلار (یا ۴۰۰ دلار به ازای مدل تماما دیجیتال) یافت و بازتاب این موضوع را می‌توان در بازار ایران نیز دید. قیمت ریالی پلی استیشن ۵ در حال حاضر به مراتب بالاتر از قیمت دلاری رسمی‌اش است. به این دلیل ساده که تمام واردکنندگان ایرانی باید کنسول را با قیمت‌های فضایی خریده و وارد کشور کنند.

از سوی دیگر، وضعیت تعادل عرضه و تقاضا در کشورمان به دلیل عدم حضور رسمی سونی در بازار ایران از دیگر نقاط جهان بدتر است و اساسا هرکسی با هر قیمتی که دلخواهش است به فروش دستگاه می‌پردازد.

به این ترتیب با کنسول‌هایی مواجه هستیم که در عمده موارد با قیمت بالاتر از ۲۱ میلیون تومان به فروش می‌رسند. منطقی‌ترین کار در وضعیت کنونی عدم خرید کنسول بازی است تا پول اضافی وارد جیب دلالان بازار سیاه نشده و سونی بالاخره بتواند مشکل عرضه و تقاضایی که باعث دستبرد زدن به جیب گیمرها شده را سر و سامان ببخشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *