آزادی نایب رئیس سامسونگ؛ گناهکار دیروز، ناجی امروز کره

سخت افزار/ روز جمعه لی جای یونگ، نایب رئیس سامسونگ پس از صدور بیانیه‌ای برای خبرنگاران و اهالی رسانه با حکم آزادی مشروط از زندان مرخص شد و به راهی دفتر مرکزی سامسونگ در کره جنوبی شد. مون جه این، رئیس جمهور کره جنوبی در رابطه با آزادی نایب رئیس سامسونگ از زندان گفت این اتفاق به سود منافع ملی کشور است. رئیس جمهور کره در بیانیه‌ای در این رابطه با اظهار داشت که در مورد آزادی لی جای یونگ نظرات موافق و مخالف وجود دارد که البته نظر افرادی که مخالف این اتفاق هستند نیز درست و محترم است. اما از سوی دیگر افراد بسیار زیادی هستند که در این بحران شدید خواستار آزادی وی بودند چرا که معتقدند یونگ می‌تواند در زمینه واکسن و تراشه به کشور کمک کند.

آزادی نایب رئیس سامسونگ از زندان
پدر بزرگ لی جای یونگ در سال ۱۹۳۸ شرکت سامسونگ را تاسیس کرد. او تا سال ۲۰۱۴ مدیر سامسونگ گروپ بود. اگر چه غیبت وی بر روی کارهای معمول سامسونگ تاثیر خاصی نداشت اما لی مسئول تصمیم گیری‌های استراتژیک بلند مدت در کمپانی سامسونگ است و غیبت طولانی مدت او می‌تواند تصمیمات سامسونگ در مورد سرمایه گذاری‌های بلند مدت را به تاخیر بیاندازد که مسلما اتفاق خوبی برای غول کره‌ای نیست.

در سال ۲۰۱۷، لی یونگ به جرم دریافت رشوه، اختلاص و شهادت دروغ، برای بخشی از اتهامات خود در دادگاه محکوم به تحمل ۵ سال حبس شد. حالا پس از تحمل یک سال حبس، دادگاه تجدید نظر حکم وی را تعلیق کرده و با آزادی مشروط حالا او از زندان رهایی پیدا کرده است. در ماه ژانویه لی توسط یک دادگاه عالی به ۳۰ ماه حبس محکوم شد و انتظار می‌رفت که او دست کم تا سال آینده در زندان بماند اما ماه گذشته وزارت دادگستری کره جنوبی دستورالعمل‌های لازم برای آزادی مشروط وی را آسان‌تر کرد تا لی بتواند بعد از گذشت ۱۸ ماه از زندان آزاد شود.


لی جای یونگ بحران کمبود تراشه را التیام می‌بخشد؟
از آنجایی که تصمیم دولت مون، بر بستر اصلاحات سیاسی است، آزادی نایب رئیس سامسونگ از زندان مشروط است. لی جای یونگ در دولت قبل به پرداخت رشوه به یکی از دوستان نزدیک رئیس جمهور وقت کره محکوم شده بود که هر دو اکنون در زندان به سر میبرند. حالا با آزادی زودهنگام لی، رئیس جمهور کره از وعده پاورتلاتی خود مبنی بر افزایش رشد اقتصادی دفاع می‌کند، خصوصا که سامسونگ مسئول ۱۰ تا ۲۰ درصد از کل تولید ناخالص داخلی کشور کره جنوبی است. یکی از تصمیمات بعدی و مهم لی یونگ، احداث کارخانه تولید تراشه به ارزش ۱۷ میلیارد دلار در امریکا است. به دلیل کمبود جهانی تراشه، سرمایه گذاران کره‌ای و لابی‌های امریکایی به سامسونگ در این مورد فشار وارد می‌کنند.

لی جای یونگ در بیانیه خود پیش از آزادی از زندان گفت: “من نگرانی زیادی برای مردم ایجاد کردم. از این بابت عمیقا عذرخواهی می‌کنم. من صدای نگرانی‌ها و انتقادات از خودم را می‌شنوم. سخت کار خواهم کرد.”

با وجود نگاه لی به آینده، هنوز آینده وی مشخص و قطعی نیست. او با اتهامات پیچیده تقلب در حسابداری و دستکاری قیمت سهام در ارتباط با ادغامی که در سال ۲۰۱۵ اتفاق افتاد و همچنین شامل همکاری با پارک (رئیس جمهور سابق کره) نیز می‌شود روبرو است. جدا از این مسئله، لی به استفاده غیر قانونی از مواد آرام بخش نیز متهم است. البته لی هر دو این اتهامات را رد کرده اما دادگاه برای هر دو پرونده امسال برگزار خواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *