آمازون پردازنده 64 هسته‌ای Graviton3 را به نمایش گذاشت

سرانجام آمازون با تست و نمایش پردازنده‌ ۶۴ هسته‌ای Graviton3 ، اطلاعات بیشتری را در مورد پیکربندی و مشخصات آن منتشر کرده است.

حدود شش ماه پیش شرکت خدمات وب آمازون (AWS) از نسل جدید پردازنده Graviton با نام Graviton 3 رونمایی کرد. بر اساس ادعای آمازون این پردازنده که بر مبنای معماری ARM ساخته شده، ۲۵ درصد سریع‌تر از نسل قبلی خود است.

پردازنده آمازون در اجرای عملیات‌های نقطه اعشار ۲ برابر و در اجرای پردازش‌های یادگیری ماشینی ۳ برابر سریع‌تر عمل می‌کند. Graviton 3 همچنین ۶۰ درصد مصرف انرژی را نسبت به نسل قبلی کاهش داده است.

اکنون پس از گذشت شش ماه آمازون این پردازنده‌ها را بر روی سرورهای خود قرار داده و برخی از مشخصات آن را اعلام کرده است. بر اساس اعلام آمازون بر روی هر مادربرد امکان نصب سه پردازنده Graviton3 وجود دارد.

همچنین آمازون اعلام کرده که Epic Games، Formula 1 و Twitter نمونه‌های پردازنده Graviton3 را آزمایش و تایید کرده‌اند. آمازون جزئیات زیادی را در مورد مشخصات این پردازنده‌ها اعلام نکرده و تنها گفته است که Graviton3 دارای ۶۴ هسته پردازشی بوده و حدود ۵۵ میلیارد ترانزیستور دارد که این مقداد تقریباً دو برابر Graviton2 و حتی بیشتر از پردازنده‌های ۶۴ هسته‌ای Epyc Rome شرکت AMD است.

همچنین تصویر شماتیکی از این پردازنده منتشر شده که در وسط آن بخش محاسباتی یکپارچه با ۶۴ هسته قرار دارد. در پایین آن هم یک جفت کنترل‌گر PCIe 5.0 تعبیه شده و در طرفین آن هم چهار کنترلر DDR5 قرار دارد که هر کدام دو خط را مدیریت می کنند.

این پردازنده در پیکربندی خود از ۱۲۸ گیگابایت DDR5 و پهنای باند ۳۰ گیگابیت بر ثانیه پشتیبانی می‌‌کند. ظاهراً آمازون هر پردازنده را به عنوان یک نود جداگانه در نظر می گیرد، به همین دلیل است که آنها می توانند سه پردازنده را روی یک مادربرد قرار دهند.

پیش از این آمازون اعلام کرده بود که این تراشه‌ها و سرویس‌های جدید برای کاربردهای مختلف از جمله HPC، پردازش دسته‌ای، خودکارسازی طراحی الکترونیکی (EDA)، رمزگذاری فایل‌های رسانه‌ای، مدل‌سازی علمی، تبلیغات، تحلیل توزیع‌شده و استنتاج یادگیری ماشینی بر مبنای CPU استفاده خواهند شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *