آموزش روش اسکن QR Code در گوشی‌های اندرویدی و آیفون

کلیک/ در این مطلب روش اسکن QR Code در گوشی‌های اندرویدی و آیفون بدون نیاز به نصب اپلیکیشن جانبی را آموزش می‌دهیم. 

در گوشی‌های اندرویدی و آیفون، اپلیکیشن‌هایی برای اسکن کردن QR Code به صورت پیش‌فرض نصب شده است. به همین دلیل نیازی به نصب اپلیکیشن خاصی برای اسکن کردن QR Code در این گوشی‌ها ندارید.

از آنجایی که اپلیکیشن‌های اسکن QR Code به صورت پیش‌فرض روی گوشی‌های اندرویدی و آیفون وجود دارند و بسیاری از کاربران از وجود چنین اپلیکیشن‌هایی روی گوشی خود بی‌خبر هستند، در این مطلب قصد داریم تا به شما نحوه استفاده از آن‌ها برای اسکن کردن QR Code را آموزش دهیم.

QR Code چیست؟

قبل از آموزش استفاده از اپلیکیشن‌های اندرویدی و آیفون برای اسکن کردن QR Code ابتدا باید بدانید که QR Code دقیقاً چیست و چه کاربردی دارد. QR Codeها به نوعی جایگزین بارکدها هستند و برای اینکه ب جزییات و اطلاعات مربوط به یک موجودیت مثل کالا، فرد خاص و یا یکسری خدمات سریع‌تر دسترسی پیدا کنیم، از آن‌ها استفاده می‌کنیم.

شکل QR Code شبیه به یک مربع است که داخل آن با یکسری مربع‌های کوچک‌تر پر شده است. این مربع‌ها حاوی اطلاعات مختلفی مثل آدرس وب‌سایت و یا اطلاعات تمایش هستند. از آنجایی که QR Codeها دارای ساختار خاصی هستند برای دسترسی استخراج اطلاعات ثبت شده در آن‌ها باید از ابزارها و اپلیکیشن‌های مخصوص که به QR Code خوان مشهور هستند استفاده کنیم.

این روزها از QR Codeها در مکان‌ها و بخش‌های مختلف مثل آموزشگاه‌ها، فروشگاه‌ها، باشگاه‌های ورزشی، کارت ویزیت‌ها و غیره استفاده زیادی می‌شود.

انواع مختلفی از QR Codeها وجود دارد که هر کدام برای کاربرد خاصی استفاده می‌شوند. برای مثال برخی از این کدها برای ثبت آدرس وب‌سایت استفاده می‌شوند در حالی که برخی دیگر برای ثبت اطلاعاتی مثل اطلاعات تماس، جزییات مربوط به شبکه وای‌فای و اتصال به آن، ثبت اطلاعات در تقویم، اطلاعات متنی، حساب‌های کاربری در شبکه‌های اجتماعی و اطلاعات دیگر استفاده می‌شوند. با وجود اینکه اطلاعات ثبت شده توسط QR Codeها متفاوت است اما ساختار آن برای همه انواع اطلاعات یکسان و مشابه است.

روش اسکن QR Code در سیستم‌عامل اندروید

بیشتر گوشی‌های اندرویدی مجهز به اپلیکیشن‌های مربوط به خواندن QR Code هستند. اگر گوشی شما از نوع گوشی‌های اندرویدی است دو راه برای خواندن QR Code برای شما وجود دارد. استفاده از اپلیکیشن پیش‌فرضی که روی گوشی شما نصب شده است و استفاده از اپلیکیشن Google Lens. در ادامه روش استفاده از هر دو اپلیکیشن را توضیح خواهیم داد.

استفاده از اپلیکیشن پیش‌فرض گوشی‌های اندرویدی برای خواندن کد

ابتدا دوربین گوشی را فعال کنید، لنز دوربین پشت را روی کد گرفته و چند لحظه صبر کنید. بعد از اسکن شدن کد اطلاعات آن برای شما نمایش داده می‌شود.

اسکن کردن QR Code با استفاده از اپلیکیشن Google Lens

در برخی از گوشی‌های اندرویدی اپلیکیشن اسکن QR Code به صورت پیش‌فرض وجود ندارد برای همین باید یک اپلیکیشن مناسب برای اسکن کردن QR Code روی گوشی نصب شود. یکی از اپلیکیشن‌های بسیار خوب برای اسکن کردن QR Code اپلیکیشن Google Lens است.

بعد از نصب این اپلیکیشن از گوگل پلی، ابتدا اپلیکیشن Camera را باز کنید. روی آیکون Google Lens که روی صفحه نمایش داده می‌شود کلیک کنید و سپس دوربین گوشی را روی صفحه‌ای که QR Code روی آن قرار دارد نگه دارید. به این ترتیب بعد از چند لحظه اطلاعات مربوط به کد اسکن شده روی صفحه نمایش نشان داده می‌شود.

اسکن کردن QR code در آیفون

روی آیفون و تبلت‌ها مانند گوشی‌های اندرویدی، اپلیکیشن اسکن QR Code به صورت پیش‌فرض وجود دارد. برای اسکن کردن QR Code از طریق گوشی‌های آیفون ابتدا اپلیکیشن دوربین را باز کنید، دوربین گوشی را روی کد گرفته و چند لحظه صبر کنید. بعد از چند لحظه اطلاعات مربوط به کد اسکن شده روی صفحه برای شما نمایش داده می‌شود.

شما می‌توانید از طریق اپلیکیشن Setting قابلیت خواندن کد QR Code را روی گوشی‌های آیفون فعال یا غیرفعال کنید. برای این کار در اپلیکیشن Setting در بخش Camera قابلیت شناسایی QR Code را فعال یا غیرفعال کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *