آپدیت بزرگ بعدی ویندوز با «بهبودهای سامان‌یافته‌ای» از راه می‌رسد

مایکروسافت همچنان از نام Sun Valley برای به‌روزرسانی‌های آینده ویندوز ۱۱ استفاده خواهد کرد.
   
مایکروسافت در رویداد معرفی ویندوز ۱۱ تمرکز بیشتر روی سیستم‌عامل ویندوز را وعده داد. به‌دنبال این تصمیم بخشی از تیم توسعه ویندوز به زیرنظر پانوس پانای، رئیس سابق بخش سرفیس منتقل و نام تیم نیز به «تیم ویندوز» تغییر پیدا کرد.

تیم پیشین، ویندوز را به دو بخش مشتریان تجاری و مصرف‌کنندگان تقسیم کرده بود و آژور نیز طبق برنامه پیش نمی‌رفت. از طرفی توسعه ویندوز ۱۰ نیز با کندی پیش می‌رفت و ویژگی‌های جدید به مواردی کوچک و نه‌چندان چشم‌گیر خلاصه می‌شدند.

درآمد مایکروسافت از ویندوز در فصل دوم سال مالی ۲۰۲۲ با رشد ۲۵ درصدی همراه بود
با وجود تمام مشکلات، ویندوز در تمام این سال‌ها یکی از اصلی‌ترین بخش‌های مایکروسافت باقی ماند و حالا با تصمیم جدید ردموندی‌ها به نظر می‌رسد که باید منتظر تغییرات بزرگ‌تری در سیستم عامل محبوب مایکروسافت باشیم که یکی از اصلی‌ترین دلایل آن را می‌توان افزایش توجه مردم به ویندوز پس از شیوع ویروس کرونا دانست؛ به‌طوری‌که طبق گزارش رسمی، درآمد مایکروسافت از ویندوز در سه‌ماهه دوم سال مالی ۲۰۲۲ با رشدی ۲۵ درصدی همراه بود.

اواخر سال گذشته کار روی به‌روزرسانی بعدی ویندوز ۱۱ با نام Sun Valley 2 آغاز شد. در حقیقت Sun Valley یک به‌روزرسانی مهم برای ویندوز ۱۰ به‌شمار می‌رفت و پس از منحل شدن پروژه ویندوز ۱۰X، ویژگی‌های نسخه منحل شده به همراه ویژگی‌های جدید در قالب ویندوز ۱۱ معرفی شد. Sun Valley 2 (که به نام به‌روزرسانی ۲۲H2 یا به‌روزرسانی نیمه دوم سال ۲۰۲۲ نیز شناخته می‌شود) جایگاهی مشابه به‌روزرسانی‌های سالانه ویندوز ۱۰ دارد و نباید انتظار ویژگی‌های بزرگی را داشته باشید. حالا شنیده‌ها حاکی از این هستند که ردموندی‌ها روی به‌روزرسانی بعدی ویندوز ۱۱ کار می‌کنند.

پیش‌تر واژه ۲۳H2 را در اسناد داخلی مایکروسافت دیده بودیم و حالا در یکی از ویدیوهای کانال یوتیوب Windows Insider Program‌ دومین سرنخ به‌روزرسانی بعدی ویندوز ۱۱ دیده شد. در ویدئو مذکور که بیشتر درباره ویژگی Focus صحبت می‌شود، در دقیقه ۵۹:۳۶، جنیفر جنتلمن، مدیربرنامه ارشد مایکروسافت لحظه‌ای برنامه تیمز (Teams) خود را باز می‌کند و در قسمت PowerPoint Live‌ فایل SV3 Refined Investments Next Steps به چشم می‌خورد که عبارت SV3 به Sun Valley 3 اشاره دارد. به‌نظر می‌رسد که مایکروسافت قصد ندارد تا استفاده از نام Sun Valley برای به‌روزرسانی‌های ویندوز ۱۱ را کنار بگذارد.

در حال حاضر غول نرم‌افزاری هیچ صحبتی از به‌روزرسانی بعدی ویندوز ۱۱ به میان نیاورده است و تنها زمانی می‌توان از آن صحبت کرد که نسخه‌های پیش‌نمایش آن برای اینسایدرها عرضه شود؛ اما نام فایل پاورپوینتی که در تصویر بالا مشاهده می‌کنید، عبارت «Refined Investments» در بطن خود دارد که به‌نوعی به «بهبودهای سامان‌یافته» اشاره می‌کند.

چه انتظاراتی از به‌روزرسانی Sun Valley 3 ویندوز ۱۱ داریم؟
برای صحبت درباره به‌روزرسانی بعدی ویندوز بسیار زود است؛ اما می‌توانیم انتظار داشته باشیم که در Sun Valley 3‌ ردموندی‌ها تمرکز بیشتری روی رفع کم و کاستی‌های تسک‌بار ویندوز ۱۱ و بهبود Tablet Mode داشته باشند.

باتوجه به شایعات منتشرشده از منابع مختلف، مایکروسافت در حال برنامه‌ریزی برای ایجاد تغییرات بیشتر و بهبود تجربه کاربری تسک‌بار و حالت تبلت (Tablet Mode) است؛ قسمتی‌هایی از سیستم عامل ویندوز ۱۱ که از زمان انتشار عمومی، مورد بحث و حرف و حدیث‌های فراوان بوده و همان‌طورکه می‌دانید در تسک‌بار جدید ویندوز ۱۱ بسیاری از ویژگی‌های تسک‌بار پیشین مانند امکان جا‌به‌جایی، منوی راست‌کلیک یا نمایش ثانیه‌شمار به همراه ساعت به‌طور کلی حذف شده‌اند.

برای کسب اطلاعات بیشتر درباره به‌روزرسانی بعدی باید مدت‌زمان زیادی را منتظر بمانیم؛ زیرا همان‌طور گه گفته شد، در حال حاضر مایکروسافت در حال توسعه به‌روزرسانی Sun Valley 2 برای پاییز سال جاری میلادی است. در این به‌روزرسانی ویژگی‌هایی چون ایجاد پوشه در Start، رابط‌کاربری جدید تنظیم صدا و نور، درگ اند دراپ تسک‌بار و ویژگی‌های کوچک و بزرگ دیگر افزوده خواهند شد. برای اطلاع از فهرست کامل تغییرات، پیشنهاد می‌کنیم مقاله «آپدیت ۲۲H2 ویندوز ۱۱؛ قابلیت‌های جدید و بازگشت قابلیت‌های حذف‌شده» را به قلم مرجان شیخی مطالعه کنید.
 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *