آپدیت جدید Final Cut Pro X اپل با قابلیت‌های متنوع منتشر شد

پاورتل/ جدیدترین نسخه از Final Cut Pro X اپل بهبودهایی در ویرایش فایل‌های پراکسی اعمال می‌کند و قابلیت‌هایی جدید به کاربران مک‌های اپل ارائه می‌دهد.
 
چند روز پیش، اپل به‌روزرسانی جدید و بسیار مهم اپلیکیشن فاینال کات پرو ایکس (Apple Final Cut Pro X) را معرفی کرد که بهبودهایی برای برخی از وظایف کاری به‌همراه می‌آورد تا بتوان ساده‌تر از این سرویس برای ویرایش ویدئوها از راه دور و به‌صورت گروهی استفاده کرد. جدیدترین به‌روزرسانی Final Cut Pro X را به نسخه‌ی ۱۰.۴.۹ ارتقا می‌دهد و چندین قابلیت مفید دیگر هم به اپلیکیشن اضافه می‌کند؛ ازجمله Smart Conform  Smart Conform قابلیت جدیدی است که از فناوری یادگیری ماشین استفاده می‌کند و می‌تواند به‌صورت خودکار ویدئوها را برای استفاده در شبکه‌های اجتماعی نظیر اینستاگرام و اسنپ‌چت و توییتر کراپ کند.

فایل‌هایی با عنوان پراکسی (Proxy) وجود دارند که درحقیقت نسخه‌ی کوچک‌تر ویدئو اصلی با وضوح کمتر از آن به‌حساب می‌آیند. فایل‌های پراکسی باعث می‌شوند ویرایش ویدئوها روی دستگاه‌‌هایی ساده‌تر شود که ضعیف‌تر هستند یا به اینترنت اتصال ندارند. امروزه، این قابلیت اهمیت بیشتری پیدا کرده است. دنیاگیری ویروس کرونا باعث تعطیلی بسیاری از دفاتر کاری شد و کارمندان را به دورکاری مجبور کرد؛ بنابراین اگر در خانه مشغول به کار هستید و به سیستم قدرتمند شرکت دسترسی ندارید، فایل‌های پراکسی برایتان بسیار مفید خواهند بود.

جدیدترین به‌روزرسانی Final Cut Pro X فرایند انتقال پروژه‌های پراکسی را از دستگاهی به دستگاه دیگر ساده‌تر می‌‌کند و فایل‌های غیرپراکسی نظیر تصاویر و عناوین و موشن‌گرافیک‌ها را شامل می‌شود. این بهبود بدین‌معنی است که می‌توانید نسخه‌ی بسیار کم‌حجم‌تری از پروژه‌ی ویدئویی خود را با سیستمی دیگر به‌اشتراک بگذارید و کاملا از راه دور آن را ویرایش کنید و سپس آن را مجددا به رایانه‌ی اصلی خود بفرستید تا ویرایش‌های نهایی نظیر تنظیم رنگ و جلوه‌ها و بافت‌ها را روی آن انجام دهید و سپس خروجی بگیرید.

همچنین، Final Cut Pro X قرار است به گزینه‌های بیشتری برای ویرایش فایل‌های پراکسی مجهز شود که انعطاف بیشتری دارند و دست شما را بیش‌ازپیش باز می‌گذارند. این گزینه‌های جدید به‌طور ویژه برای آن‌ دسته از فایل‌های پراکسی که کم‌حجم‌تر از فایل‌های معمولی هستند، به Final Cut Pro X اضافه شده‌اند. Final Cut Pro X ازاین‌پس می‌تواند فایل‌های پراکسی را با ۵۰ و ۲۵ و حتی ۱۲٫۵ درصد وضوح فایل اصلی بسازد. نسخه‌ی جدید اپلیکیشن مذکور از فرمت‌های ProRes و H.264 نیز پشتیبانی می‌کند. به‌علاوه کلیپ‌هایی که فایل پراکسی ندارند، می‌توان صرف‌نظر از فشرده یا غیرفشرده‌بودن،‌ با کلیپ‌های دارای فایل پراکسی استفاده کرد. قبلا Final Cut Pro فایل‌های ذکرشده را درکنار فایل‌های پراکسی نمایش نمی‌داد.

قابلیت مهم دیگری که در به‌روزرسانی جدید به اپلیکیشن Final Cut Pro X اضافه شده، با نام Smart Conform شناخته می‌شود. همان‌طورکه در ابتدا اشاره کردیم، Smart Conform می‌تواند با بهره‌گیری از فناوری یادگیری ماشین،‌ کلیپ‌های ویدئویی را دقیق تجزیه‌وتحلیل و بخش‌هایی از فریم را شناسایی کند که حرکت‌های اصلی سوژه‌ها در آن اتفاق می‌افتند. سپس، این قابلیت می‌تواند ویدئوها را برای استفاده در شبکه‌های اجتماعی به‌درستی کراپ کند، بدون اینکه سوژه‌ی اصلی از ویدئو حذف شود. حالت‌های کراپ شامل مواردی مختلفی نظیر مربعی، عمودی و… می‌شوند. ناگفته نماند ادوبی مدتی پیش قابلیتی مشابه را به اپلیکیشن پریمیر پرو اضافه کرده بود.

جدیدترین به‌روزرسانی فاینال کات پرو ایکس بهبودهای دیگری هم به‌خود دیده است تا تجربه‌ی کاربری بهتری ارائه دهد. این بهبودها شامل مواردی مثل پلاگین‌های جدید برای فایل‌های RAW دوربین‌های کانن و RED با اضافه‌کردن پشتیبانی از Metal می‌شوند. این نخستین‌باری است که فاینال کات پرو ایکس می‌تواند فایل‌های ۸K Canon Cinema RAW Light را اجرا کند. افزون‌براین، اپلیکیشن یادشده به‌لطف به‌روزرسانی جدیدش فرایند Transcode محتوای ۸K RAW شرکت RED را سریع‌تر انجام می‌دهد. به‌روزرسانی جدید امکان دیدن ISO و دمای رنگ و اکسپوژر فایل‌های ProRes RAW را ارائه می‌دهد.

تمامی دارندگان اپلیکیشن Final Cut Pro X می‌توانند همین حالا با مراجعه به اپ‌استور مک، نسخه‌ی جدید را دریافت کنند. در به‌روزرسانی ۱۰.۴.۹، اپل به تمامی کاربران امکان می‌دهد نسخه‌ی جدید Final Cut Pro X را ۹۰ روز ‌رایگان استفاده کنند، حتی کسانی که پیش‌تر در سومین ماه از سال جاری میلادی از آن استفاده کرده‌اند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *