آیا میکروفون گوشی‌های هوشمند صدای شما را برای تبلیغات ضبط می‌کنند؟

پاورتل/ میکروفون گوشی های هوشمند استفاده‌های بسیاری دارد، اما آیا این وسیله کوچک صدای شما را برای کسب اطلاعات شخصی و نمایش تبلیغات مربوطه ضبط می‌کند؟

آیا تا به حال به تبلیغاتی از برنامه‌های تلویزیونی یا اطلاعات مشابهی که از علایق شخصی شما هستند، در تبلیغات برنامه‌های مختلف گوشی خود مشاهده کرده‌اید؟ با این حساب، آیا فکر می‌کنید که گوشی‌های هوشمند به صدای شما گوش می‌دهند؟

در این مطلب ما به این سوال پاسخ خواهیم داد، اما ابتدا بهتر است نگاهی به برخی از شواهد ثبت شده توسط کاربران بیندازیم تا ببینیم که این تبلیغات طبق صدای ضبط شده پدیدار می‌شوند، یا یک اتفاق ساده‌اند.

آیا میکروفون گوشی های هوشمند صحبت‌های شما را مبنای جستجو در میان تبلیغات می‌دانند؟
بسیاری از کاربران امروزه بر این باورند که دستگاه‌های هوشمند به صدای آن‌ها برای پیدا کردن تبلیغات مرتبط گوش می‌دهند و در برنامه‌های مختلف این تبلیغات را به آن‌ها نشان می‌دهند.

ممکن است این مورد در ابتدا کمی عجیب به نظر برسد، اما نکته قابل توجه اینجاست که حتی یکی از گزارشگران بخش تکنولوژی شبکه BBC به نام زویی کلیمان (Zoe Kleinman) نیز اطلاعات مشابهی را ثبت کرده است. به گفته وی هنگامی که او درباره مرگ دوستش که چند سال پیش فوت شده بود فهمید، بعدها در بخش Search برنامه Google خود مکان و سال مرگ دوستش را پیدا کرده بود.

کاربران Reddit که فکر می‌کنند گوشی‌ها صدای آن‌ها را ضبط می‌کند
یکی از پربازدیدترین جستجوهای انجام شده در گوگل و همچنین وبسایت Reddit که مکانی برای صحبت کاربران مختلف است، معمولا درباره همین موضوع بوده است.

با این وجود بهتر است نگاهی به اظهارات برخی از این کاربران بیندازیم.

کاربر BasedBrexitBroker:

یک روز من به یک کافه مکزیکی رفته بودم که یک گروه موسیقی در حال اجرای آهنگ‌های با زبان اسپانیایی بودند. بعد از این اتفاق، حدودا تا ۴۸ ساعت بعد تمامی تبلیغات برنامه‌های اینستاگرام، توئیتر و Soundcloud من به زبان اسپانیایی بود.
گزارش دیگر از کاربری به نام karlrocks23:

در روزی من در حال چت کردن با یکی از دوستان خود درباره یک کافی شاپ جدید که در شهر باز شده بود بودم؛ با این وجود من هرگز درباره قهوه یا نسکافه چیزی در گوگل جستجو نکرده بودم و هرگز هم اهل نوشیدن قهوه یا نسکافه نیستم. اما روز بعد در برنامه گوگل کروم بیشتر تبلیغاتی که دیدم درباره قهوه بودند. اینکه تبلیغات درباره برندهای مختلف نسکافه و قهوه در گوشی من نمایان شود مشکلی نیست، اما اینکه من هرگز چنین چیزی را جستجو نکرده بودم خود حس عجیبی را دارد؛ حسی که انگار به تمامی مکالمات شخصی من تنها برای تبلیغات گوش داده می‌شود.

آیا این داستان‌ها حقیقت دارد؟
از زمانی که این گفته‌ها بین کاربران رایج شده، شرکت گوگل نیز برخی از گزینه‌های مربوط به پیشنهادات را پاک کرده است. با این وجود مسئله ضبط شدن صدا توسط میکروفون گوشی های هوشمند خود مورد عجیبی است که ممکن است برای شناسایی افراد نیز استفاده شود.

برای مثال در سال ۲۰۱۹ بالغ بر ۱,۰۰۰ صدای ضبط شده توسط برنامه‌های مختلف گوگل در کشور بلژیک لو رفت که تقریبا همه آن‌ها شامل صداهای کاربران و مکالمات شخصی بود. این مکالمات که عملا مکان‌های مختلفی را نیز لو داده بودند، باعث می‌شد تا این افراد را به سرعت پیدا کرده و با آن‌ها مصاحبه کنند.

پس از آن شرکت گوگل به سرعت واکنش نشان داد و اعلام کرد که نمونه‌های صدا ضبط شده هرگز ارتباطی را با حساب کاربری افراد ندارند؛ بدان معنا که کاربران خود باعث ضبط شدن این صداها شده‌اند و میکروفون گوشی خود را روشن نگه داشته‌اند. برای جلوگیری از این کار، بهتر است از جستجو کردن اطلاعات شخصی صرف‌نظر کرده و دسترسی میکروفون را به برخی از برنامه‌ها ندهید.

آیا می‌توان این مسئله رو اثبات کرد؟
برای اثبات این موضوع، دو مهندس بخش امنیت فضای سایبری به نام‌های کِن مونرو و دیوید لودج اعلام کردند که یک برنامه با همین هدف را خواهند ساخت که به صدای کاربران توسط یک میکروفون مشخص گوش کند. آن‌ها نوعی کدنویسی را انجام دادند تا اگر فردی در کنار یک میکروفون خاص که در مکانی قرار داده شده بود حرفی بزنند، صدای او ضبط شده و روی مانیتور اصلی نمایش داده شود تا پس از آن اطلاعاتی درباره تبلیغات مرتبط برای افراد ارسال شود.

با این وجود آن‌ها موفق شدند و سپس اعلام کردند که چنین کدهایی در بسیاری از برنامه‌های آمازون و گوگل وجود دارند.

شرکت‌های مختلف قبول نمی‌کنند که میکروفون گوشی های هوشمند صدای شما را گوش می‌کنند

درحالی که کمپانی‌هایی مانند فیسبوک و گوگل همیشه اعلام می‌کنند که هرگز به صدای کاربران گوش نمی‌کنند، اما موضوع کاملا واضح به نظر می‌رسد. البته این فیسبوک اعلام کرده بود که حساب شرکت‌هایی که سعی می‌کنند تا تبلیغات بر اساس صدای افراد را نشان دهند مسدود می‌کند. همچنین شرکت گوگل نیز اعلام کرده بود که بنابر قوانین وضع شده، هیچ شرکتی نباید از برنامه‌های دستیار گوگل برای دستیابی به اطلاعات شخصی افراد استفاده کنند.

پس چرا تبلیغات مرتبط با صحبت‌های شما نمایش داده می‌شود؟
متوجه شدیم که جواب به این سوال که آیا گوگل به صدای شما گوش می‌کند مثبت است؛ اما آیا این صدا برای فرستادن تبلیغات مختلف انجام می‌شود؟

قاعدتا خیر، اگر شما از یک دستگاه جدید و به‌روز استفاده می‌کنید این احتمال که صدای شما توسط میکروفون گوشی های هوشمند به صورت خودکار و برای دسترسی به اطلاعات شخصی ضبط شود عملا یک امر غیر ممکن خواهد بود.

به هر حال دیدن تبلیغات مشابه امری است که امروزه با ثبت برخی اطلاعات در وبسایت‌ها و برنامه‌های مختلف توسط حساب کاربری شما جمع‌آوری می‌شود. برای مثال اگر شما عکس یک چایی را در حساب اینستاگرام که به حساب گوگل شما هم لینک شده لایک کنید، ممکن است که در آینده تبلیغاتی مربوط به آن را دریافت کنید.

با این حال اگر هنوز هم به این موضوع شک دارید، دقت کنید که همیشه می‌توانید دسترسی به میکروفون را برای برنامه‌های مختلف در تنظیمات گوشی قطع کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *