آیفون‌های ۲۰۲۳ هم از مودم 5G کوالکام استفاده خواهند کرد

زمانی که صحبت از شروع توسعه مودم ۵G اختصاصی اپل شد، همه تحلیل‌گران برآورد کرده بودند که حداکثر تا سال ۲۰۲۳ مورد بهره‌برداری قرار خواهد گرفت؛ اما ظاهرا این موضوع تحقق نخواهد یافت.
مارک گورمن از بلومبرگ گزارش داده که اپل به تهیه تراشه‌های مودم از کوالکام برای سری آیفون ۱۵ در سال ۲۰۲۳ نیز ادامه خواهد داد. کوالکام هم گفته که قرار از اکثریت قریب به اتفاق مودم‌های دستگاه‌های اپل را عرضه کند؛ این در حالی است که پیشتر انتظار می‌رفت که در سال ۲۰۲۳ شرکت کوالکام صرفا کسری مودم شرکت اپل را تامین کند.

کوالکام در نوامبر ۲۰۲۱ (آبان ۱۴۰۰) اعلام کرد که انتظار دارد ۲۰ درصد از تراشه‌های مودم اپل را در سال ۲۰۲۳ تامین کند که این اظهارات نشان دهنده تغییر احتمالی به سمت تراشه‌های مودم اختصاصی خود اپل بود. اپل در چند سالی است که در تلاش است تا با توسعه فن‌آوری مودم اختصاصی، وابستگی خود به کوالکام را کاهش دهد، اما به نظر نمی‌رسد که تراشه‌های اپل برای عرضه در سال ۲۰۲۳ آماده باشند.

گزارش گورمن منعکس کننده اطلاعاتی است که پیش‌تر از تحلیل‌گر معتبر اپل مینگ چی کو هم شنیده بودیم. کو در ژوئن ۲۰۲۲ (خرداد ۱۴۰۱) گفته بود که کار اپل بر روی تراشه مودم ۵G اختصاصی خود شکست خورده و کوالکام همچنان تامین کننده مودم اپل برای آیفون‌های سال ۲۰۲۳ باقی خواهد ماند.

او در ادامه گفته بود که توسعه این تراشه متوقف شده است، اما در نهایت می‌دانیم که اپل به این کار ادامه خواهد داد. انتظار می‌رود اپل تراشه مودم خود را بسازد، اما تکمیل شدن کار و استفاده رضایت‌بخش آن در آیفون‌ها و سایر دستگاه‌ها به زمان بیشتری نیاز دارد.

اپل در سال ۲۰۱۷ یک نبرد حقوقی را علیه کوالکام آغاز کرد و کوالکام را متهم کرد که به طور غیرمنصفانه حق امتیاز برای فنآوری‌هایی که هیچ ربطی به آن‌ها نداشته را دریافت کرده‌اند. اپل قصد داشت با تغییر به ۵G از کوالکام دوری شود تا پرداخت هزینه‌های کوالکام را متوقف کند و در عوض از فن‌آوری اینتل استفاده کند، اما شرکت اینتل نتوانست تراشه‌هایی مطابق با استانداردهای مورد انتظار اپل تولید کند.

اپل در نهایت مجبور شد دعوای خود را با کوالکام حل و فصل کند و از آن زمان تاکنون از تراشه‌های مودم ۵G کوالکام برای سری‌های آیفون و آیپد خود استفاده کرده است. اپل از آن زمان بر روی تراشه‌های خود کار می‌کند و حتی کسب و کار تراشه‌های مودم اینتل را هم برای شروع کار خریداری کرد. شایعات اولیه سال ۲۰۲۳ را به عنوان سالی که اپل برای انتقال به تراشه‌های مودم ۵G خود آماهده خواهد بود، مشخص می‌کرد، اما به نظر می‌رسد که پایان دادن به استفاده از مودم‌های کوالکام کمی بیشتر طول خواهد کشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *