آیفون ۱۴ آنگونه که انتظار می‌رفت قدرتمند نیست

مجله پاورتل/ اطلاعات منتشر شده نشان می‌دادند که شرکت TSMC می‌خواهد تولید و عرضه‌ی چیپست‌ها ۳ نانومتری را در سال ۲۰۲۲ آغاز کند و از این چیپست‌های به احتمال زیاد در سری آیفون ۱۴ که در سال ۲۰۲۲ عرضه خواهند شد، استفاده خواهد شد. این شرکت تایوانی در سال گذشته تولید و عرضه‌ی چیپست‌های ۵ نانومتری را آغاز کرد و از چیپ‌های تولید شده با این فناوری مانند A14 بایونیک و M1 در محصولات مختلفی از شرکت اپل استفاده شد.

پیش از رونمایی از سری آیفون ۱۲، اپل از چیپست ۷ نانومتری A13 بایونیک در سری آیفون ۱۱ استفاده می‌کرد. چیپست A13 بایونیک دارای ۸٫۵ میلیارد ترانزیستور است. برای اطلاع باید بگوییم که تراشه‌ی A14 بایونیک استفاده شده در سری آیفون ۱۲ دارای ۱۱٫۸ میلیارد ترانزیستور است و تراشه‌ی قدرتمند M1 استفاده در نسل جدید مک‌بو‌ک‌ها و آیپد پرو دارای ۱۶ میلیارد ترانزیستور است.

استفاده از فناوری ساخت با نانومتر کمتر باعث می‌شود که بتوان از تعداد ترانزیستور‌های بیشتری در تراشه استفاده کرد. در نهایت افزایش تعداد ترانزیستور‌ها باعث افزیش بازدهی و قدرت پردازشی چیپست می‌شود.

در اوایل این ماه میلادی نشریه‌ی DigiTimes با منتشر کردن گزارشی مدعی شد که اپل در آیفون‌های ۱۴ که در سال ۲۰۲۲ عرضه خواهند شد از تراشه‌ی A16 بایونیک استفاده خواهد کرد که این تراشه با فناوری ۳ نانومتری و توسط TSMC ساخته خواهد شد.

در این گزارش همچنین آمده بود که شرکت تایوانی TSMC تولید انبوه تراشه‌های ۳ نانومتری را در نیمه‌ی دوم سال ۲۰۲۲ آغاز خواهد کرد و از این تراشه‌ها در محصولات مختلفی مانند آیفون‌ها و کامپیوتر‌های مک استفاده خواهد شد.

با وجود مطرح شدن این ادعا، گزارشی توسط Seeking Alpha منتشر شده که در آن آمده شرکت TSMC تأخیر در تولید تراشه‌های ۳ نانومتری را تأیید کرده است و به احتمال زیاد از این تراشه‌ها در سری آیفون ۱۴ استفاده نخواهد شد.

با توجه به رخ دادن این مشکل به نظر می‌‌رسد که تراشه‌ی A16 بایونیک براساس فناوری ۴ نانومتری ساخته خواهد شد. رخ دادن این اتفاق و استفاده از فناوری ۴ نانومتری در ساخت چیپست‌ A16 بایونیک به این معنا است که آیفون‌های ۲۰۲۲ آن‌گونه که پیش‌تر انتظار می‌رفت دارای بهبود در قدرت پردازشی و مصرف بهینه‌ی انرژی نیستند.

شرکت TSMC به طور معمول تولید انبوه تراشه‌های خود را در ماه آوریل (فروردین) و می (اردیبهشت) آغاز می‌کند. با توجه به تأخیر ۳ ماه رخ داده در تولید تراشه‌های ۳ نانومتری، به احتمال زیاد از تراشه‌ی A16 بایونیک ساخته شده با فناوری ۴ نانومتری در آیفون‌های سال آینده استفاده خواهد شد.

رخ دادن این تأخیر به شرکت سامسونگ این شانس را می‌دهد که اولین شرکتی باشد که تولید انبوه تراشه‌های ۳ نانومتری را آغاز کند. رخ دادن این اتفاق از این بابت مهم است که به گوشی‌های اندرویدی مانند سری گلکسی S22 سامسونگ اجازه می‌دهد که به اولین گوشی‌های جهان با تراشه‌ی ۳ نانومتری تبدیل شوند.

در سال گذشته اپل از اولین گوشی جهان با تراشه‌ی ۵ نانومتری رونمایی کرد. از این تراشه‌ی ۵ نانومتری همچنین در آیپد ایر ۲۰۲۰ هم استفاده شد. شرکت تایوانی TSMC می‌خواهد که تولید تراشه‌های ۳ نانومتری را در نیمه‌ی دوم سال آینده آغاز کند. با توجه به اینکه با پیشرفت تکنولوژی اندازه‌ی ترانزیستور‌ها رفته‌رفته کاهش خواهند یافت و از تعداد بسیار زیادی از آن‌ها در چیپست‌های قدرتمند استفاده خواهد شد، شرکت‌های تولیدکننده‌ی تراشه در جهان باید به دنبال جواب این سوال باشند که چگونه می‌توان اندازه‌ی ترانزیستور‌ها و فناوری ساخت به کار رفته در تراشه‌ها را به‌طور پیوسته کاهش داد.

شرکت TSMC و سامسونگ به عنوان رهبران استفاده از فناوری جدید در تولید تراشه به شما می‌روند و این دو شرکت می‌خواهند که به‌زودی از فناوری ۲ نانومتری در ساخت تراشه‌هایشان استفاده کنند. برای اطلاع باید بگوییم که اوایل امسال شرکت IBM موفق به ساخت اولین تراشه‌ی ۲ نانومتری شد. این شرکت برای ساخت این تراشه از نانو ورقه‌ی Gate-All-Around (GAA) استفاده کرده بود که به این شرکت اجازه داد در تراشه‌ی تولید شده از ۵۰ میلیارد ترانزیستور استفاده کند.

شرکت TSMC پیش‌تر و در سال ۲۰۱۴ و در زمان تولید تراشه‌های ۲۰ نانومتری برای آیفون ۶ و آیفون ۶ پلاس هم با مشکل مواجه شده بود و این شرکت دوباره و بعد از گذشت حدود ۷ سال با تأخیر در تولید تراشه‌ی ۳ نانومتری مواجه شده است. این شرکت همچنین به‌طور معمول از یک فناوری ساخت تراشه‌ی جدید هر دو سال یکبار رونمایی می‌کند.

به عنوان نمونه تراشه‌ی استفاده شده در سری آیفون ۱۳ با فناوری ۵ نانومتری بهبود‌یافته ساخته شده‌اند. همان‌گونه که می‌دانید اپل در سری آیفون ۱۲ هم از تراشه‌ی A14 بایونیک استفاده کرده که این تراشه با فناوری ۵ نانومتری ساخته شده است.

با این وجود اکنون این شرکت دچار تأخیر و مشکل در تولید تراشه‌های ۳ نانومتری شده است و هنوز مشخص نیست که استفاده از فناوری ۴ نانومتری به‌جای ۳ نانومتری چه تأثیری را در برنامه‌های آینده این شرکت خواهد داشت.

در واقع نمی‌دانیم که آیا این شرکت از فناوری ۴ نانومتری بهبود‌یافته در تولید تراشه‌ی A17 بایونیک استفاده خواهد کرد یا از فناوری ۳ نانومتری. گزارش‌های منتشر شده نشان می‌دهند که اپل می‌خواهد از فناوری ۴ نانومتری در ساخت تراشه‌ی M2 استفاده کند. تراشه‌ی M2 نسل بعدی تراشه‌ی M1 است که اپل از آن در محصولاتی مانند مک‌ها و نسل جدید آیپد پرو استفاده کرده است.

در نهایت باید بگوییم که انتظار می‌رود که اپل از سری آیفون ۱۴ در سپتامبر (شهریور) سال ۲۰۲۲ رونمایی کند. در نتیجه ممکن است که تغییراتی در برنامه‌های TSMC برای بهتر شدن شرایط این شرکت به وجود بیاید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *