ارزهای دیجیتال، سلاح خاموش متحدان اوکراین و روسیه!

بر اساس داده‌های شرکت تجزیه و تحلیل رمزارزی Chainalysis، کاربران از ۲۴ فوریه تاکنون بیش از ۲ میلیون دلار رمزارز را به ۵۴ گروه طرفدار روسیه ارسال کرده‌اند که در مقایسه با مبلغی که توسط بسیاری از کیف‌پول‌های تحت کنترل دولت اوکراین دریافت می‌شود، بسیار ناچیز است.
شرکت Chainalysis در یک پست وبلاگی اعلام کرد که وجوه ارسال شده به حساب‌های رسانه‌های اجتماعی طرفدار روسیه را ردیابی کرده و متوجه شده که از زمان حمله این کشور به اوکراین، کاربران تقریباً ۲٫۲ میلیون دلار به این گروه‌ها ارسال کرده‌اند که بیش از یک میلیون دلار آن به یک حساب کاربری بدون نام بوده است.
در حالی که ممکن است گروه‌های دیگری خارج از تحقیقات Chainalysis هم وجود داشته باشند که از نیروهای طرفدار روسیه حمایت می‌کنند، داده‌های موجود حاکی از آن است که ۲٫۲ میلیون دلار کمک مالی به این کشور، تقریباً ۴ درصد از ارزهای دیجیتال ارسال شده برای حمایت از اوکراین است.
آدرس‌های کیف پول متصل به Aid for Ukraine، پلتفرمی که توسط وزارت تحول دیجیتال دولت پشتیبانی می‌شود، نشان می‌دهد که این سازمان از زمان راه‌اندازی در ماه مارس بیش از ۴۵ میلیون دلار ارز دیجیتال دریافت کرده و صرافی بایننس هم که کمک های مالی را از طریق صندوق امداد اضطراری اوکراین تسهیل می کند، بیش از ۱۰ میلیون دلار کمک رمزارزی دریافت کرده است.
کمک‌های مالی به اوکراین ظاهرا مطابق با قوانین بین‌المللی بوده است، اما Chainalysis گزارش داد که تقریباً نیمی از رمزارزهای ارسال شده به گروه‌های طرفدار روسیه برای حمایت از نیروهای نظامی در مناطق دونتسک و لوهانسک، در منطقه دونباس اوکراین، مناطقی که به طور خاص توسط دفتر کنترل دارایی‌های خارجی ایالات متحده (OFAC) تحریم شده‌اند، استفاده می‌شود.
پس از حمله به اوکراین و متعاقب آن، محدودیت‌های اقتصادی اعمال شده بر روسیه توسط ایالات متحده، بسیاری از قانون‌گذاران جهانی ارزهای دیجیتال را به عنوان راهی برای افراد و مشاغل روسی برای دور زدن بالقوه تحریم‌ها مورد هدف قرار دادند. در میان این اقدامات، ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه در ماه جولای لایحه‌ای را امضا کرد که بر اساس آن، استفاده از دارایی‌های مالی دیجیتال به عنوان پرداخت ممنوع شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *