استفاده نظامی اوکراین از اینترنت ماهواره‌ای استارلینک و تلاش برای جلوگیری از آن

اسپیس اکس بیش از ۲۵,۰۰۰ هزار پایانه استارلینک را برای استفاده‌ی اوکراین از زمان شروع تهاجم نظامی روسیه به این کشور در اختیار اوکراین قرار داده و این تکنولوژی به حفظ زیرساخت‌های دیجیتال اوکراین و حفاظت از جان شهروندان اوکراینی در زمان حملات روسیه کمک کرده است، با این حال در جدیدترین خبرها گزارش شده که استارلینک در نظر دارد جلوی استفاده از این سرویس را برای کنترل پهپاد های نظامی اوکراین بگیرد.

در همین رابطه گفته شده که اوکراین از سرویس استارلینک برای حملات تهاجمی خود علیه ارتش روسیه با استفاده از پهپاد های نظامی استفاده کرده و این طبق اعلام SpaceX نقض سیاست‌های استفاده از سرویس اینترنت ماهواره‌ای این کمپانی است. Gwynne Shotwell رئیس و مدیر عملیات اسپیس اکس دیروز چهارشنبه در کنفرانسی در واشنگتن گفت که استارلینک هرگز قرار نبوده برای استفاده نظامی و تسلیحاتی مورد استفاده قرار گیرد.

این مدیرمسئول اسپیس اکس با اشاره به گزارش‌هایی مبنی بر کنترل پهپادهای نظامی با استفاده از استارلینک توسط نیروهای اوکراینی، ضمن تایید آن اذعان کرد که این اتفاق غیرعمدی بوده و هیچ توافقی نیز در این خصوص صورت نگرفته است. مدیرعملیات استارلینک در همین راستا اظهار کرد که شرکت‌اش توانایی انجام کارهایی برای محدودسازی استفاده نظامی و کنترل پهپادها می‌تواند انجام دهد.

با این حال Shotwell جزئیات دقیقی در خصوص راهکارهایی برای جلوگیری از استفاده نظامی استارلینک در اوکراین به اشتراک نگذاشت. شاتول همچنین تایید کرد که اسپیس اکس را می‌توان برای ارتباط نظامی مورد استفاده قرار داد اما هیچ وقت هدف از توسعه این سرویس استفاده از آن برای حملات تهاجمی نبوده است. در ماه‌های گذشته نیز ایلان ماسک اعلام کرد که پشتیبانی و تامین مالی استارلینک در اوکراین و ترمینال‌های آن به صورت دائمی توسط این شرکت غیرقابل انجام انجام است.

با این حال به نظر می‌رسد که دولت‌های دیگر نیز برای تامین هزینه‌های این سرویس در اوکراین اقدام کرده‌اند. اسپیس اکس همچنین تخمین زده که هزینه‌های ۱۲ ماهه استفاده از استارلینک در اوکراین می‌تواند به مبلغ ۳۸۰ میلیون دلار برسد و ماسک همچنین در آن زمان از دولت آمریکا برای برعهده گرفتن هزینه‌های این سرویس درخواست کرد.

ماسک همچنین در توییتی جداگانه اعلام کرد که استارلینک به سرویس ارتباط دیجیتال زیرساختی اوکراین تبدیل شده و استفاده از آن نیز در خط مقدم جنگ رواج یافته است. با این حال اسپیس اکس بر موضع خود مبنی بر عدم استفاده از استارلینک برای حملات تهاجمی نظامی تاکید می‌کند.

در همین رابطه روسیه سال گذشته هشدار داد که ماهواره‌های اسپیس اکس ممکن از به یک هدف نظامی تبدیل شوند و این کشور تلاش کرده که سیگنال‌های ارسالی ماهواره‌های استارلینک به اوکراین را مسدود کند. این در حالی است که ایلان ماسک در پاسخ تلاش‌ها برای بلاک کردن سیگنال‌های استارلینک از تقویت قابلیت‌های امنیتی نرم‌افزار این سرویس اینترنت ماهواره‌ای خبر داد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *