اعلام نرخ خرابی هارد دیسک های HDD در 2022 و افزایش نرخ خرابی سالانه

به تازگی شرکت ذخیره‌سازی ابری و بکاپ گیری Backblaze گزارش جدید سالانه خود را در خصوص نرخ خرابی هارد دیسک ها در سال ۲۰۲۲ منتشر کرده است. امروزه بسیاری از مصرف کنندگان، از SSD های موجود به جای HDD استفاده می‌کنند، با این این حال هارد دیسک‌های قدیمی همچنان به عنوان ذخیره‌ساز ثانویه با ظرفیت بالا مورد استفاده قرار می‌گیرند و آمار این شرکت آخرین رده بندی این قطعات را از لحاظ نرخ خرابی آن‌ها مشخص کرده است.

طبق گفته Backblaze، تا ماه دسامبر ۲۰۲۲ این کمپانی نزدیک به ۲۳۵,۶۰۸ هارد دیسک را استفاده کرده و از این تعداد ۴۲۹۹ درایو بوت و بقیه ۲۳۱۳۰۹ به عنوان درایو ذخیره‌ساز مورد استفاده قرار گرفته‌اند. نتایج منتشر شده اخیر بر ۲۳۱ هزار درایو ذخیره‌ساز متمرکز شده است. در همین راستا درایو سیگیت Exos 8TB با نداشتن کوچک‌ترین خرابی یکی از HDD های برتر این لیست اعلام شده است.

با این حال Backblaze اذعان کرده که تنها ۷۹ هارد از این مدل به صورت فعالانه کار می‌کنند و نسبت به میزان کم درصد موفقیت آن بالا گزارش شده است. علاوه بر این، این مدل هارد ۸ ترابایتی سیگیت به عنوان درایو رزرو برای هاردهای مشکل دار استفاده شده است. نرخ خرابی سالانه (AFR) برای هارد دیسک‌ها در سه سال گذشته افزایش یافته و به عنوان مثال، این میزان در سال ۲۰۲۰ نزدیک به ۰.۹۳ درصد و در ۲۰۲۱ نزدیک به ۱.۱۰ درصد گزارش شده است.



نرخ خرابی سالانه نیز برای سال ۲۰۲۲ نزدیک به ۱.۳۷ درصد ثبت شده است. دلیل نرخ بالای خرابی‌ها نیز افزایش سن این قطعات عنوان شده است. در ادامه می‌توان گفت که هاردهای HGST Ultrastar He8 8TB و Seagate Exos X14 14TB به ترتیب با ۵.۲۷ و ۵.۷۰ درصد بیشترین نرخ خرابی را داشته‌اند. با این حال تعداد روزهای فعالیت این هاردها و تعداد کلی آن‌ها در این تست‌ها نیز نسبت به هاردهای دیگر کمتر عنوان شده است.


اطلاعات منتشر شده مربوط به سال ۲۰۲۲ توسط Backblaze، رابطه میان سن درایو و نرخ خرابی هارد دیسک را تایید می‌کند و به عنوان مثال درایوهای ۴ ترابایتی که میانگین استفاده از آن‌ها ۸۱.۱ ماه بوده نرخ خرابی ۱.۷۰ را تجربه کرده‌اند. این در حالی است که درایوهای ۸ ترابایتی با ۶۷ ماه استفاده در مجموع نرخ خرابی ۱.۳۶ درصد را نشان داده‌اند.

با نگاهی به این آمار می‌توان متوجه شد که سیگیت و توشیبا در نرخ خرابی به ترتیب اول و دوم هستند، اما این لزوما به معنای عملکرد بد سیگیت نیست و دلیل آن نیز قدیمی بودن HDD های این شرکت عنوان شده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *