اقدامات امنیتی هنگام خرید اینترنتی چیست؟

پاورتل/ بی‌دقتی و کم‌توجهی برخی شهروندان در زمان خرید اینترنتی سرقت اطلاعات بانکی آن‌ها را در پی دارد و بنابراین لازم است جهت استفاده از اینترنت بانک، از کلیک کردن روی لینک‌های ارائه‌شده در شبکه‌های اجتماعی و سایت‌های نامعتبر خودداری کنند.

یکی از عوامل مهم توسعه تجارت الکترونیکی، ایـجاد اعتماد و اطمینان در میان کاربران خدمات الکترونیکی است؛ از طرفی مهمترین عوامل مراجعه و اعتماد خریداران به کسب‌وکارهای ایـنترنتی شامل شناسایی مالک کسب‌وکار و امکان مراجعه در صورت بروز اشکال، کامل و صحیح بودن اطلاعات کالا یا خدمات ارائه‌شده، گارانتی محصولات و ارائه خدمات پس از فروش، واضح بودن روند برگرداندن کالا و بازپس‌گیری پول، محفوظ ماندن اطلاعات شخصی و مالی خریداران و تایید امنیت سایت توسط یک موسسه و مرکز ملی اعتماد می‌شود.

از طرفی یکی از اقدامات کلاهبرداران این است که با راه‌اندازی سایت‌های جعلی که شبیه به سایت‌های اصلی است، به ربودن اطلاعات افراد، اغلب برای سوءاستفاده‌های مالی اقدام می‌کنند؛ در این شیوه که اصطلاحاً به فیشینگ معروف است، از طریق اطلاعات واردشده توسط کاربران در صفحات جعلی حساب‌های بانکی قربانیان خالی می‌شود؛ به همین دلیل است که کاربران هنگام مراجعه به سایت‌ها برای خرید، باید به وجود نماد اعتماد الکترونیکی دقت کنند.

در پی همه‌گیری ویروس کرونا و تعطیلی گسترده، خرید اینترنتی از ملزومات زندگی شهروندان شده و این روزها شاهد افزایش چشمگیر خریدهای اینترنتی شب عید مردم هستیم. در خریدهای آنلاین شهروندان به راحتی می‌توانند قیمت‌ها، تنوع و کیفیت را مقایسه کرده و به راحتی اقدام به خرید کنند. اما در کنار همه فرصت‌های یک خرید آنلاین، تهدیدات و آسیب‌هایی نیز وجود دارد که برخی شهروندان در پی بی‌دقتی و کم توجهی در دام مجرمین سایبری گرفتار شده و اطلاعات بانکی آن‌ها به سرقت رفته و یا با دریافت کالای تقلبی احساس می‌کنند که از اطمینان آن‌ها سوء‌استفاده شده است.

شهروندانی که قصد خرید اینترنتی دارند، به هیچ وجه نباید به تبلیغات اغواکننده فروش کالا در فضای مجازی به خصوص شبکه‌های اجتماعی توجه نکنند، بلکه باید برای یک خرید اینترنتی امن حتما از فروشگاه‌های دارای ای‌نماد (نماد اعتماد الکترونیک) خرید کنند. آدرس سایت‌های فروشگاهی معتبر با عبارت HTTPS شروع شده و تمامی درگاه‌های پرداخت بانکی با عبارت SHAPARAK.IR ختم می‌شوند. در خریدهای کمتر از ۱۰۰ هزار تومان از رمز پویا استفاده کرده و در صورت امکان، پرداخت درب منزل را پاورتل و از پرداخت بیعانه خوداری کنید.

از طرف دیگر، شهروندان به‌دلیل سهولت کار اقدام به جست‌وجوی اینترنت بانک موردنظر خود در موتورهای جست‌وجوگر اینترنتی می‌کنند و به دلیل شباهت سایت اصلی با جعلی، با ورود به سایت‌های جعلی در دام سودجویان گرفتار می‌شوند. در این فرایند، اطلاعات حساب کاربری شامل نام کاربری، رمز ورود و سایر اطلاعات بانکی کاربر توسط فیشرها به سرقت می‌رود. به همین دلیل شهروندان باید آدرس اینترنت بانک را از سایت رسمی بانک مربوطه دریافت کنند و از کلیک کردن روی لینک‌های ارائه ‌شده در شبکه‌های اجتماعی و سایت‌های نامعتبر خودداری کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *