السالوادور در استفاده از بیت کوین با محدودیت روبه‌رو می‌شود

کلیک/ غول بانکداری جی پی مورگان (JPMorgan) اعلام کرد ماهیت غیرنقدی بیت کوین، نوسانات و خطر تبدیل به دلار آمریکا عمده‌ترین محدودیت‌های استفاده از بیت کوین به‌عنوان پول قانونی در السالوادور هستند.
 
انتقاد جی پی مورگان از تصمیم السالوادور
بانک سرمایه‌گذاری جهانی جی پی مورگان می‌گوید که استفاده از بیت کوین در اقتصاد السالوادور با مخالفت روبرو است که نشان می‌دهد در استفاده از آن به‌عنوان یک وسیله مبادله ممکن است محدودیت‌های بالقوه‌ای ایجاد شود.

در گزارشی که روز پنجشنبه توسط این بانک منتشر شد، جی پی مورگان گفت که به دلیل اینکه بیت کوین زیادی در منابع غیرنقدی قرار دارد و ۹۰ درصد آن‌ها طی یک سال مبادله نشده‌اند، مشکلاتی ممکن است به وجود آید.

این بانک به فعالیت پرداخت روزانه در السالوادور که حدود ۴ درصد از معاملات اخیر بلاک چین و بیش از ۱ درصد از ارزش کل بیت کوین‌هایی را که در طی ۱۲ ماه اخیر بین کیف پول‌ها منتقل شده‌اند را تشکیل خواهد داد، اشاره کرد.

جی پی مورگان گفت: «این محدودیت قابل‌توجهی در مورد پتانسیل آن به‌عنوان یک وسیله مبادله محسوب می‌شود.»

قانون‌گذاران السالوادور در ۸ ژوئن و قانون بیت کوین خود را تصویب کردند که طبق آن، این کشور در ۷ سپتامبر رسما این ارز دیجیتال را به‌عنوان پول قانونی خواهد شناخت.

برخی از منتقدان اقدام نجیب ابوکیله، رئیس‌جمهور این کشور که این لایحه را آغاز کرده است را زیر سؤال می‌برند، درحالی‌که برخی دیگر معتقدند که این قانون حقوق اساسی آن‌ها را نقض می‌کند.

جی پی مورگان همچنین به یک نظرسنجی اخیر اشاره کرد که نشان می‌دهد اکثریت السالوادورایی‌ها قانون جدید را «اصلا صحیح» نمی‌دانند و ۴۶ درصد دیگر نیز اظهار داشتند که اصلا نمی‌دانند بیت کوین چیست.

اگرچه این قانون ممکن است عوارضی ایجاد کند، اما جی پی مورگان گفت که جدا از ماهیت نامناسب دارایی بیت کوین، بیشترین نگرانی‌هایی که برای پذیرش بیت کوین در اقتصاد کشور وجود دارد ناشی از نوسانات و عدم تعادل تقاضای بیت کوین در برابر دلار آمریکا است.

این غول بانکداری همچنین گفت که تبادلات در سیستم دولتی ممکن است «نقدینگی دلار در کشور را از بین ببرد» و منجر به ایجاد خطر در تراز پرداخت‌ها و ثبات مالی شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *