امکان تایپ روی تبلت با سیستم ارتباط مغز و رایانه بی‌سیم

پاورتل/ نخستین سیستم ارتباط مغز و رایانه بی سیم به افراد فلج کمک می کند با استفاده از فرستنده هایی که روی سرشان قرار می گیرد روی تبلت تایپ کنند.
به گزارش دیلی میل، نخستین «سیستم ارتباط مغز- رایانه بی سیم» (BCI) نه تنها به افراد دچار فلج کمک می‌کند با ذهن خود روی نمایشگر رایانه تایپ کنند، بلکه به آنها قدرت انجام این کار در هر مکانی را می‌دهد.

به طور معمول سیستم‌های ارتباط مغز و رایانه معمولی به یک فرستنده بزرگ با کابل‌های بلند متصل هستند اما محققان دانشگاه براون از فرستنده‌های کوچکی استفاده کردند که روی سر کاربر قرار می‌گیرند.

این فرستنده‌ها ۲ اینچ قطر دارند و به وسیله پورت‌هایی که در سیستم‌های دارای سیم استفاده می‌شود، به طیفی از الکترودها در موتور کورتکس مغز فرد متصل می‌شوند.

سیستم مذکور «برین گیت»(Brain Gate) نام گرفته و در آزمایش‌ها به دو مرد کمک کرد فقط با تفکر روی یک تبلت تایپ و کلیک کنند. آنها دو مرد ۳۵ و ۶۳ ساله بودند که به دلیل جراحت نخاعی فلج شده بودند. هر دوی آنها توانستند سیستم را در خانه‌هایشان استفاده کنند. حال آنکه نمونه‌های پیشین این فناوری فقط در آزمایشگاه قابل استفاده بود.

این نوآوری شبیه سیستمی است که در حال حاضر نورولینک (متعلق به ایلان ماسک) آن را توسعه می‌دهد. البته فناوری ماسک مانند «برین گیت» قابل مشاهده نیست و فقط روی میمون و خوک‌ها آزمایش شده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *