اندروید 12 فعالیت هم‌زمان فروشگاه‌های متفرقه را با گوگل پلی ساده‌تر می‌‌کند

پاورتل/ گوگل در بیانیه‌ای اعلام کرد در اندروید ۱۲ و نسخه‌های بعد، تغییراتی در اندروید اعمال می‌کند تا هم‌زیستی فروشگاه‌های اپلیکیشن‌محور متفرقه با پلی‌استور ساده‌تر شود.
       
گوگل در بیانیه‌ای مطبوعاتی، گزارشی را تأیید کرد که نخستین‌بار خبرگزاری بلومبرگ به آن اشاره کرده بود. بلومبرگ در گزارشش گفته بود تا سپتامبر ۲۰۲۱ (شهریور و پاورتل ۱۴۰۰) تمامی توسعه‌دهندگان اپلیکیشن و ناشرانی که ازطریق گوگل پلی استور آیتم‌های دیجیتالی می‌فروشند، مجاب خواهند شد از سیستم پرداختی اختصاصی گوگل استفاده کنند. گوگل ضمن تأیید ادعای بلومبرگ می‌گوید این موضوع بخش عمده‌ی توسعه‌دهندگان، یعنی ۹۷ درصد از آن‌ها را شامل نمی‌شود؛ زیرا این ۹۷ درصد آیتم دیجیتالی نمی‌فروشند.

همچنین به‌گفته‌ی گوگل، ۳ درصد باقی‌مانده با قانون گوگل منطبق شده‌اند و از سیستم پرداختی این شرکت استفاده می‌کنند. گوگل می‌گوید یک سال دیگر به توسعه‌دهندگانی زمان می‌دهد که هنوز سیستم پرداخت این شرکت را روی کار نیاورده‌اند. اجبار توسعه‌دهندگان به استفاده از سیستم پرداخت اختصاصی گوگل، تنها بخشی از دستورالعمل جدیدی است که اهالی مانتین‌ویو برای فعالیت‌های پلی استور تدوین کرده‌اند.

قوانین جدیدی که گوگل وضع کرده، دقیقا همان چیزی است که پلی استور را از دیگر فروشگاه‌های اپلیکیشن‌محور آنلاین جدا می‌کند. پلی استور سریع و امن است و به‌سادگی می‌توان از آن استفاده کرد و توسعه‌دهندگانی که با آن کار می‌کنند به مجموعه‌ابزاری پیشرفته برای نظارت روی پرداخت‌ها و امنیت و حریم خصوصی کاربر دسترسی دارند. گوگل در ازای خدمات بسیار خوبش، ۳۰ درصد کارمزد از توسعه‌دهندگان دریافت می‌کند.

گوگل در بخشی از بیانیه‌ی مطبوعاتی جدیدش گفت به‌دلیل متن‌بازبودن اندروید، مردم می‌توانند به‌سادگی سراغ فروشگاه‌های اپلیکیشن‌محور جایگزین، از Epic Games Store گرفته تا F-Droid، بروند و چنین کاری هم انجام می‌دهند. اندروید از این لحاظ درمقابل iOS قرار می‌گیرد؛ چراکه اپل به‌صراحت راه‌اندازی هرگونه فروشگاه اپلیکیشن‌محور را برای دستگاه‌های متکی‌بر سیستم‌عامل iOS ممنوع اعلام کرده است. گوگل می‌گوید با انتشار اندروید ۱۲، فعالیت هم‌زمان فروشگاه‌های متفرقه با پلی استور ساده‌تر می‌شود.

این شرکت در پاسخ به بازخورد کاربران و توسعه‌دهندگان قصد دارد در اندروید ۱۲ که سال آینده منتشر می‌شود، تغییراتی اعمال کند تا استفاده از فروشگاه‌های متفرقه‌ی اپلیکیشن‌محور برای مردم راحت‌تر شود. گوگل می‌گوید در پروژه‌ی جدید خود امنیت و حریم خصوصی را هم ملاک قرار می‌دهد. درحال‌حاضر، دقیقا مشخص نیست تغییرات مدنظر گوگل کدام‌اند.

در نسخه‌های فعلی اندروید، فروشگاه‌های متفرقه بررسی‌های امنیتی اضافی می‌شوند و همواره اعلان‌های شناور (پاپ‌آپ) روی صفحه نشان می‌دهند که برای اکثر کاربران آزاردهنده است. این موضوع یکی از موضوع‌های اصلی است که اپیک گیمز در شکواییه‌اش علیه گوگل از آن انتقاد کرد. ماه گذشته، اپیک گیمز سیستم پرداخت مستقیم به بازی فورتنایت اضافه کرد تا قانون کارمزد ۳۰ درصدی پلی استور و اپ استور را دور بزند؛ ولی فورتنایت از فروشگاه‌های یادشده حذف شد. 

گوگل در بخش دیگری از بیانیه‌ی مطبوعاتی‌اش به تفاوت‌های میان پلی استور با اپ استور اپل اشاره کرد و گفت پلی استور در اغلب اوقات اپلیکیشن‌های رقیب مستقیم گوگل را جلو چشم کاربران قرار می‌دهد و برای آن‌ها تبلیغ می‌کند. سرویس‌هایی نظیر ایکس‌باکس گیم‌پَس نه‌تنها در پلی استور مجاز هستند؛ بلکه کاربران به نصب آن ترغیب می‌شوند؛ یعنی دقیقا مخالف کارهایی که اپل امروزه انجام می‌دهد.

گوگل می‌گوید سیاست‌هایش برای تمامی اپلیکیشن‌ها برابر است و این موضوع اپلیکیشن‌های اختصاصی شرکت و اپلیکیشن‌های متفرقه را شامل می‌شود. این شرکت برای برجسته‌کردن اپلیکیشن‌ها در گوگل پلی از استاندارد خاصی برای همه‌ی آن‌ها استفاده می‌کند. به‌گفته‌ی اهالی مانتین‌ویو، توسعه‌دهندگان همواره ایده‌های جالبی مطرح می‌کنند و این شرکت با استفاده از بازخورد آن‌ها می‌کوشد رویکردهای کاری خود را بهبود بخشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *