اپل بخاطر نقض حق اختراع در تولید «موتور تپتیک» به دادگاه می‌رود

پاورتل/ شرکت «Taction Technology» سیستم بازخورد لمسی پیشرفته‌ای تولید کرده که از آن در هدفون‌های خود استفاده می‌کند. این کمپانی حالا تصمیم گرفته از اپل برای استفاده از این حق اختراع در تولید موتور تپتیک شکایت کند.

موتور Taptic یا Taptic Engine سیستم بازخورد لمسی اپل است که در سال ۲۰۱۴ همزمان با عرضه اپل واچ، معرفی شد. این موتور با کمک یک عملگر مکانیکی از ارتعاشاتی که در موتورهای قدیمی دیده می‌شد، جلوگیری می‌کند و با استفاده از آن می‌تواند نوسان سیگنال‌های درونی و اثر میرایی را بازتولید کند. چنین توانایی به این معناست که ماژول این موتور می‌تواند حرکت‌هایی مانند ضربان قلب را شبیه‌سازی کند.

اپل این موتور را بعد از اپل واچ در گوشی‌های خود نیز به کار برد و حالا یکی از مهم‌ترین بخش‌های رابط کاربری iOS به شمار می‌رود. کاربران با وجود این موتور می‌توانند ویبره‌هایی را حس کنند که تایید در رابط کاربری، بازخورد در بازی‌ها و سایر موارد را نشان می‌دهد.

با توجه به اظهارات تکشن، اپل از فنرهای کربنی و سیال فرومغناطیس درون موتور تپتیک استفاده می‌کند که در ابتدا اختراع تکشن بوده و جز دارایی این شرکت حساب می‌شود.

تکشن ادعا می‌کند که این اختراع حاصل سال‌ها تلاش محققان در آزمایشگاه ام‌پاورتل در حوزه تکنولوژی لمسی است که در آن تاثیر انواع ویبره روی پوست انسان را مطالعه کردند. طبق گواهی ثبت اختراع تکشن، این تکنولوژی با کربن، آهن‌ربا و سیال فرومغناطیس تولید و میرایی نوسان‌ها را کنترل می‌کند تا از ویبره‌های ناخواسته جلوگیری و به تولید ویبره‌های موردنیاز کمک کند.

تکشن در پرونده خود ادعا می‌کند که اپل دو هدفون مدل Kannon این شرکت را تهیه و مهندسی معکوس کرده تا موتور تپتیک را تولید کند. این کمپانی شواهدی برای ادعای خود در این پرونده قرار داده. حالا باید منتظر ماند و دید اپل به این شکایت چه واکنشی نشان می‌دهد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *