اپل به دستکاری در نتایج جستجوی اپ استور متهم شد

پاورتل/ در سال ۲۰۱۹، پس از تحقیقات انجام شده توسط نیویورک تایمز و وال استریت ژورنال، این طور به نظر می رسید که اپل، برنامه های خود را بالاتر از نمونه های مشابه رقبا در نتایج جستجوی App Store رتبه بندی می کند. این موضوعی است که قانونگذاران به طور جدی نگران آن هستند و با سایر شرکت هایی مانند گوگل و آمازون که برنامه های خود را به صورت شخص ثالث به فروش می رسانند، در ارتباط است. البته این شرکت در دفاع از خود، این اتهام را انکار می کند. به تازگی اما، The Verge گزارش داده است که اپل از الگوریتمی مخفی که با ۴۲ متغیر برای دستکاری در نتایج جستجوی اپ استور بکار می رود، به نفع برنامه های خود استفاده می کند.

دستکاری در نتایج جستجوی اپ استور به نفع برنامه های مورد علاقه اپل
با توجه به گزارشات جدید، به نظر می رسد که اپل نتایج جستجو در App Store را تغییر داده است. ایمیلی که در جریان دادگاه Epic vs. Apple منتشر شد، نشان می دهد که غول فناوری ظاهراً اعتراف کرده است که در یک بازه زمانی ۱۱ ماهه، برنامه Files خود را در نتایج جستجوی اپ استور و برای افزایش رقابت، به بالای لیست منتقل کرده است. Debankur Naskar، سرپرست جستجوی برنامه های اپل در ایمیلی عنوان کرده بود: “ما در حال حذف بالابردن دستی رتبه برنامه ها هستیم و اکنون نتایج جستجو باید بیشتر مرتبط باشد”.

Naskar در این ایمیل در حال پاسخ به نامه ای از طرف مدیر عامل شرکت اپیک گیمز، Tim Sweeney، بود که در آن زمان شریک اصلی اپل محسوب می شد. سوینی پس از مشاهده برنامه Files اپل بعنوان بالاترین برنامه در نتایج جستجوی اپ استور در‌حالی‌که وی برنامه Dropbox را جستجو کرده بود، با این قضیه “روبرو شد”. اگرچه ممکن است عمق فاجعه را در این نوشته درک نکنید، اما تصور حالتی که سوئینی وقتی از طریق ایمیل به اپل می گوید که “Dropbox حتی در صفحه اول [نتایج جستجو] قابل مشاهده نیست”، عجیب به نظر می رسد.

اپل با اعلام این موضوع به The Verge که برنامه Files آنها در حقیقت با Dropbox یکپارچه است، این مسئله را توضیح داد. بنابراین، اپل “Dropbox” را در metadata خود قرار داده و در نتیجه، Files همیشه از Dropbox بالاتر نشان داده می شود. این رویه با نظرات Naskar در مورد “حذف افزایش دستی رتبه برنامه ها” مطابقت ندارد.

 ایمیل مرتبط با دستکاری در نتایج جستجوی اپ استور

عملکرد ضد رقابتی اپل طی سالیان گذشته
هنگامی که در سال ۲۰۰۹ استیو جابز فقید نتوانست مدیر عامل دراپ باکس، Drew Houston، را به فروش شرکت خود به اپل که در آن زمان تازه تاسیس محسوب می شد، متقاعد کند، این برنامه به عنوان مشکلی برای اپل در نظر گرفته شد.

یک مهندس اپل نتایج الگوریتم جستجو در اپ استور را در ژوئیه ۲۰۱۹ تغییر داد و برنامه متعلق به خود این شرکت را در بالای لیست قرار گرفت. نیویورک تایمز در سپتامبر ۲۰۱۹ فاش کرد که چگونه افرادی که در اپ استور واژه “موسیقی” را جستجو می کنند، Spotify را در بالای لیست می یابند درحالی‌که بعنوان مثال Pandora در جایگاه هشتم قرار داشت. تکرار همین رویه در سال ۲۰۱۶، منجر به ظاهر شدن Apple Music در بالای لیست شد و Spotify در رده چهارم قرار گرفت.

دو سال بعد، شش نتیجه برتر در شاخه “موسیقی”، متعلق به برنامه های تحت تسلط اپل بود. پاندورا نیز کماکان در جایگاه هشتم جدول جای خشک کرده بود. تا دسامبر ۲۰۱۸، اولین هشت نتیجه جستجو همه مربوط به برنامه های خود اپل می شد که حتی برخی از آنها ارتباطی با موسیقی نیز نداشتند: (Apple Music ،Garage Band ،iTunes Remote ،Music Memos ،Logic Remote ،iTunes Store ،iMovie ،Clips) در حالی که Spotify به رتبه ۲۳ سقوط کرده بود.

پس از شکایت Spotify به سازمان تنظیم مقررات اروپا، نتایج این لیست در حوالی ماه آوریل ۲۰۱۹، بدین صورت شد که iTunes و Apple Music به ترتیب رتبه های ۱و۲، Spotify رتبه چهارم و YouTube Music رده پنجم را در اختیار داشتند. این شرکت همچنین هیچ برنامه دیگری مربوط به حوزه “موسیقی” را در نتایج جستجوی اپ استور نشان نداد.

در بیانیه ای ارسال شده توسط اپل برای The Verge، شرکت ساکن کوپرتینو بیان می کند:

“ما App Store را ایجاد کردیم تا مکانی امن و مطمئن برای کشف و بارگیری برنامه ها توسط مشتریان و یک فرصت عالی تجاری برای همه توسعه دهندگان باشد. جستجوی App Store تنها یک هدف دارد، بدست آوردن نتایجی که مشتریان به دنبال آنها هستند. ما این کار را به روشی انجام می دهیم که در نظر همه توسعه دهندگان عادلانه باشد و برنامه های ما نسبت به برنامه های سایر توسعه دهندگان و یا رقیبان دیگر، برتری ندارد. امروزه توسعه دهندگان گزینه های زیادی برای توزیع برنامه های خود دارند و به همین دلیل ما سخت کار می کنیم که آنها به طور آسان، عادلانه و با فرصتی عالی، به منظور توسعه برنامه های خود برای مشتریان ما در سراسر جهان، آسوده خاطر باشند.”
 
در نهایت نظر شما راجع به انحصارطلبی تمام نشدنی اپل حتی در دستکاری در نتایج جستجوی برنامه ها در اپ استور چیست؟ شما این اقدام اپل را چگونه ارزیابی می کنید؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *