اینتل ترانزیستور ۱۰ نانومتری SuperFin معرفی کرد

پاورتل/ استفاده از ترانزیستورهای جدید در پردازنده‌های آتی اینتل با افزایش بهره‌وری به اندازه‌ی یک سطح کوچک‌تر کردن روش تولید همراه خواهد بود.
   
اینتل  در رویداد Architecture Day 2020 نوآوری‌ها و فناوری‌های جدید خود را برای رسانه‌ها به نمایش گذاشت. از میان مهم‌ترین نوآوری‌هایی که در رویداد اخیر معرفی شدند می‌توان به بهینه‌سازی در روش تولید موسوم به SuperFin اشاره کرد. در بخشی از رویداد به بهبود فرایند تولید موسوم به ++++ در روش ۱۴ نانومتری اشاره شد. این بهبود روش تولید با معرفی FinFET جدید برای روش تولید ۱۰ نانومتری همراه بود که به‌نام SuperFin شناخته می‌شود و بهینه‌سازی را در چند سطح برای تیم آبی ممکن می‌کند. اینتل با استناد به بنچمارک‌هایی از روش تولید جدید ادعا می‌کند که از استفاده از پردازنده‌ی SuperFin در حد و اندازه‌ی یک سطح کاهش ابعاد روش تولید، با افزایش بهره‌وری همراه خواهد بود.

روش تولید ۱۰ نانومتری اینتل تاکنون هدف انتقادها و موضوع چالش‌های مهمی برای شرکت بوده است. رونمایی‌های اخیر نشان می‌دهد که نه‌تنها تیم آبی برخی از مشکلات مرتبط با روش تولید را برطرف کرده، بلکه نوآوری‌هایی در جهت بهبود همه‌ی بخش‌ها تنها با معرفی یک فناوری جدید، طراحی می‌کند. قبلا اضافه شدن یک علامت + به روش تولید پردازنده‌ها، با پنج درصد بهبود کارایی و قدرت آن‌ها همراه بود. اکنون با معرفی فرایند تولید ۱۰nm SuperFin شاهد بهبود بهره‌وری تا ۱۷/۵ درصد هستیم.

اینتل در بیانیه‌ای مرتبط با روش تولید جدید و بهینه‌سازی‌های انجام‌شده در طراحی و بخش‌های دیگر ادعا می‌کند که بهینه‌سازی در تمامی سطوح پردازنده  در نظر گرفته است. آن‌ها تمرکز زیادی روی بهینه‌سازی‌های انجام‌شده در قدرت و بهره‌وری پردازنده در پردازش‌‌های تک‌هسته‌ای دارند.

ترانزیستور اینتل SuperFin ابتدا در فرایندهای بهبود طراحی ۱۰ نانومتری متولد شد و +۱۰nm نام گرفت. پردازنده‌های تایگر لیک از فناوری SuperFin استفاده می‌کنند و امکان دسترسی به سرعت‌های بسیار بالاتر را در کلاک پردازشی دارند. درحالی‌که پردازنده‌‌‌های آیس‌لیک بر اساس فناوری Vanilla 10nm تولید می‌شوند.

اینتل برای نشان دادن بهبود قدرت پردازشی با ترانزیستورهای جدید، بنچمارک‌هایی شامل انواع روش‌های تولید با عبارت + در روش ۱۴ نانومتری منتشر کرد. همان‌طور که در بنچمارک‌ها دیده می‌شود، با اضافه شدن هر + به روش‌‌های تولیدی، پنج درصد بهبود قدرت و بهره‌وری پردازشی رخ می‌دهد. ازطرفی همان‌طور که گفته شد، ترانزیستورهای ۱۰ نانومتری SuperFin با بهبود قدرت در حدود سه‌برابر بهینه‌سازی‌های دیگر همراه هستند. نکته‌ی مهم‌تر اینکه اینتل ترانزیستور جدید SuperFin Enhanced را در فرایند طراحی و تولید دارد که البته هنوز نام مشخصی برای آن پاورتل نشده است.

راث برایان، یکی از مدیران اینتل درباره‌ی ترانزیستور جدید در رویداد Architecture Day 2020 گفت: «همکاران ما در بخش دیتاسنتر که شاهد طراحی و برنامه‌های بهینه‌سازی برای پردازنده‌های مصرف‌کننده بودند، تقاضای بهینه‌سازی بیشتر برای پردازنده‌های دیتاسنتر داشتند. سرورها به‌خاطر حجم داده‌ی زیادی که در تراشه تبادل می‌شود، از فناوری‌های اینترکانکت در سطح بالاتری بهره می‌برند. ما در طراحی‌های جدید تلاش کردیم تا در سطح معماری  و تجهیزات داخلی پردازنده بهینه‌سازی‌های بیشتری داشته باشیم. البته هنوز بخش‌های زیادی باید بررسی و بهینه‌سازی شوند که در آینده درباره‌ی آن‌ها اطلاع‌رسانی می‌کنیم».

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *