اینتل دوباره جریمه شد

اینتل که به نقض حق ثبت‌اختراع VLSI متهم شده بود، در جلسه‌ی دادگاه اخیر خود با حکم جریمه‌ی ۹۴۹ میلیون‌دلاری مواجه شد. البته این شرکت نسبت به تصمیم دادگاه به‌شدت مخالف است و درخواست تجدیدنظر خواهد کرد.
   
هیئت منصفه‌ی فدرال در تگزاس، اینتل را به‌دلیل نقض حق ثبت‌اختراع فناوری‌های VLSI و استفاده از آن‌ها در پردازنده‌های خود، ۹۴۹ میلیون‌دلار جریمه کرد. البته تیم آبی با این حکم مخالفت کرده و درخواست تجدیدنظر خود را به دادگاه ارائه خواهد داد.

VLSI ادعا می‌کند که پردازنده‌های Skylake و Cascade اینتل، پتنت‌های مربوط به نوآوری پردازنده‌ی مرکزی را نقض کرده‌اند و وکلای این شرکت می‌گویند این تخلفات باعث میلیون‌ها تخلف دیگر درهر ثانیه می‌شود. اینتل استدلال می‌کند که تراشه‌های مذکور از فناوری توسعه‌یافته‌ی داخلی بهره می‌برند و پتنت VLSI که از NXP به‌دست آمده است، قادر به پوشش‌دادن پردازنده‌های مدرن نیست.

سوابق دادگاهی نشان می‌دهد VLSI اینتل را به نقض اختراع ۷٫۲۴۲٫۵۵۲ خود متهم می‌کند که روشی برای کاهش مشکلات ناشی از فشار اعمال‌شده روی باند پدها ارائه می‌دهد. این تکنیک شامل اضافه‌کردن خطوط فلزی ساختگی به لایه‌های به‌هم پیوسته برای افزایش چگالی آن‌ها قبل‌از تولید لایه‌های دیگر است.

همان‌طور که TomsHardware اشاره می‌کند، این اولین‌بار نیست که اینتل در دادگاه به VLSI می‌بازد. ماه مارس ۲۰۲۱ نیز یک قاضی در ناحیه‌ی Waco تگزاس، تیم آبی را به‌دلیل نقض دو حق‌اختراع VLSI که به مدیریت فرکانس و کاهش ولتاژ حافظه‌ ارتباط دارد، به پرداخت جریمه‌ی ۲٫۱۸ میلیون‌دلاری محکوم کرد. این پتنت‌ها اولین‌بار ازطرف SigmaTel و Freescale ثبت شده‌اند و اینتل در آگوست ۲۰۲۱ موفق به لغو حکم مذکور نشد.

اینتل و VLSI در دادگاه‌های مختلف سرتاسر ایالات‌متحده و حتی خارج‌از این کشور درحال انجام یک نبرد حقوقی گسترده هستند. VLSI اینتل را به‌نقض ۱۹ پتنت خود که از SigmaTel، Freescale و NXP سرچشمه می‌گیرند، متهم کرده است که البته برخی از این ادعاها ازطرف قضات، رد شده‌اند، درحالی‌که پرونده‌ی بسیاری از آن‌ها همچنان در جریان است.

VLSI زیرنظر Fortress Investment Group که یک شرکت سهامی خصوصی متعلق به سافت‌بانک است، فعالیت می‌کند. سافت‌بانک نیز مالک ARM است. اینتل و اپل VLSI، Fortress و شرکت‌های وابسته به آن‌ها را به جمع‌آوری غیرقانونی پتنت‌ها متهم کرده‌اند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *