اینستاگرام به دنبال راهی برای تأیید سن با اسکن چهره

بر اساس یک گزارش جدید، اینستاگرام در حال آزمایش یک ابزار مبتنی بر هوش مصنوعی برای تخمین سن با استفاده از اسکن چهره است. بر اساس قوانین اینستاگرام، کاربران برای استفاده از این شبکه اجتماعی باید حداقل ۱۳ ساله باشند. اما تا چند سال قبل برای اجرا کردن این قانون کار خاصی انجام نمی‌داد. اما بعد از فشارهای گسترده از طرف نهادهای مختلف، اینستاگرام اخیرا این موضوع را در مرکز توجه قرار داده است.

در حال حاضر زمانی که کاربران نوجوان می‌خواهند تاریخ تولد خود را ویرایش کنند تا ۱۸ سال یا بالاتر در نظر گرفته شوند، اینستاگرام از آن‌ها درخواست می‌کند که مدرکی برای سن و سال خود ارائه دهند. برای این کار، کاربران موردنظر می‌توانند مدارک هویتی خود را در اختیار اینستاگرام قرار دهند. اما از امروز کاربران ساکن آمریکا به دو روش ضمانت اجتماعی و تخمین توسط هوش مصنوعی دسترسی پیدا می‌کنند.

در روش اول، اینستاگرام از ۳ نفر از دوستان کاربر می‌خواهد که سن و سال او را تایید کنند. این سه کاربر ۳ روز وقت دارند به پرسش اینستاگرام پاسخ دهند. در روش دوم هم کاربر باید یک ویدیوی سلفی را در اختیار شرکت Yoti قرار دهد که با استفاده از الگوریتم‌های یادگیری ماشینی سن کاربر را حدس می‌زند.

Yoti یکی از معروف‌ترین شرکت‌های جهان در این حوزه محسوب می‌شود که از طرف دولت بریتانیا و آلمان هم تایید شده است. این شرکت می‌گوید برای تخمین سن و سال از معیارهای مختلفی استفاده می‌کند ولی دقیقا مشخص نیست که این معیارها دقیقا چه چیزهایی هستند.

با مراجعه به این لینک می‌توانید ابزار Yoti را امتحان کنید. در تصویر پایین هم میزان دقت این ابزار ارائه شده است. همانطور که می‌توانید ببینید، میزان دقت این ابزار با توجه به محدوده‌ی سنی، رنگ پوست و جنسیت فرق دارد.

بر اساس این داده‌ها، سیستم Yoti برای زنان و افرادی که پوست تیره‌تری دارند، دقت کمتری دارد و برای افراد زیر ۲۴ سال خطای تخمین به حداکثر ۲.۵ سال می‌رسد. هنوز مشخص نیست که آیا این ابزار برای اینستاگرام به اندازه‌ی کافی دقیق هست یا نه.

طی یک سال گذشته اینستاگرام برای تشخیص سن کاربران به استفاده از ابزارهای مختلفی روی آورده است. به عنوان مثال یکی از این ابزارها، پست‌های مربوط به تولد کاربران را با سن واقعی آن‌ها مقایسه می‌کند. بنابراین اگر یک کاربر بگوید که ۲۰ سال سن دارد ولی در یکی از پست‌ها عکسی از کیک تولد ۱۷ سالگی او قرار داشته باشد، اینستاگرام از کاربر موردنظر می‌خواهد که سن خود را ثابت کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *