باگ جدید ویندوز 11، کاربران را در معرض خطر از دست دادن اطلاعات قرار می‌دهد

مایکروسافت می‌گوید این باگ ممکن است به اطلاعات صدمه وارد کند اما آپدیت‌های جدید آن را برطرف کرده‌اند.

مایکروسافت می‌گوید ویندوز ۱۱ باگی دارد که تحت شرایط خاص از جمله در زمان نوشتن داده در درایوهایی که با BitLocker رمزنگاری شده‌اند، می‌تواند به اطلاعات صدمه بزند. این مشکل توسط آپدیت‌هایی که این شرکت منتشر کرده قابل اصلاح است، اما سرعت سیستم را کاهش می‌دهد.

بر اساس گزارش‌ها، پردازنده‌های نسل دهم و یازدهم اینتل و تراشه‌های Zen 4 و بالاتر AMD که با نام رایزن ۷۰۰۰ شناخته می‌شوند، از این مشکل رنج می‌برند. مایکروسافت می‌گوید این باگ در سیستم‌هایی وجود دارد که از دستورالعمل‌های AES-XTS و یا AES-GCM استفاده می‌کنند. ظاهرا این مشکل زمانی به وجود می‌آید که مسیرهای کد جدید برای پشتیبانی از دستورالعمل‌های رمزنگاری به SymCrypt که همان کتابخانه دستورالعمل‌های رمزنگاری ویندوز است، اضافه می‌شوند.

آپدیت‌های جدید باگ ویندوز ۱۱ را برطرف می‌کنند
با توجه به این که این مسیرهای کد در ابتدا به ویندوز ۱۱ و ویندوز سرور ۲۰۲۲ اضافه شده بودند، این باگ نباید روی سیستم عامل‌های قبلی از جمله ویندوز ۱۰ یا ویندوز سرور ۲۰۱۹ اثر بگذارد. مایکروسافت می‌گوید با انتشار بسته به‌روزرسانی امنیتی ژوئن ۲۰۲۲ یا ویندوز ۱۱ بیلد ۲۲۰۰۰.۷۷۸ این مشکل را برطرف کرده اما هزینه آن کاهش سرعت سیستم بوده است.

 به عبارت دیگر، به نظر می‌رسد که وصله مایکروسافت سیستم شتاب‌دهنده رمزنگاری را غیرفعال کرده است. در نتیجه، حالا استفاده از دیسک‌هایی که با BitLocker یا پروتکل TLS رمزنگاری شده‌اند، کندتر شده است. اما با نصب بسته امنیتی ژوئیه ۲۰۲۲ یا ویندوز ۱۱ بیلد ۲۲۰۰۰.۷۹۵ می‌توان سرعت سیستم را به سطح قبلی برگرداند.

اگر به عنوان کاربر ویندوز ۱۱ متوجه مشکلی در دیسک ذخیره‌سازی دستگاه خود نشده‌اید، احتمالا لازم نیست نگران صدمه دیدن اطلاعات باشید. اما اگر می‌خواهید یک گام فراتر بروید، می‌توانید به‌صورت دستی سیستم فایل درایوهای خود را اسکن کنید تا ببینید خطایی وجود دارد یا خیر. برای انجام این کار کافی است روی درایو مدنظر نظر کلیک راست کرده و گزینه Properties را انتخاب کنید. سپس در پنجره‌ای که باز می‌شود به زبانه Tools بروید و از بخش Error checking گزینه Check را بزنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *