با معنی درست برخی از ایموجی‌های معروف آشنا شوید

در این مقاله قصد داریم معنی برخی ایموجی‌های معروف مورد استفاده توسط کاربران را به شما معرفی کنیم تا ضمن آشنایی با معنی و مفهوم درست آن‌ها، از این به بعد بتوانید در شرایط و موقعیت‌های مناسب از آن‌ها در مکالمات خود استفاده کنید. همچنین در ادامه به معرفی معنی رنگ‌های مختلف ایموجی‌‌های قلبی شکل نیز خواهیم پرداخت. بنابراین اگر هنگام چت کردن از ایموجی‌ها زیاد استفاده می‌کنید، با ما در این مقاله همراه باشید.

ایموجی چیست؟
ایموجی‌ها، شکلک‌هایی هستند که برای نمایش و انتقال احساسات و همچنین پیام شما به کاربر طرف مقابلتان در فضای مجازی مورد استفاده قرار می‌گیرند. به بیانی دیگر ایموجی‌، نشان‌دهنده‌ی احساسی خاص، شی یا نماد است. این شکلک‌های کوچک، می‌توانند در تمام شبکه‌های اجتماعی مانند اینستاگرام، توییتر، اسنپ‌چت و حتی پیام‌‌های کوتاه مورد استفاده قرار بگیرند و کار شما را برای برقراری ارتباط در این پلتفرم‌ها آسان‌تر کنند. در حقیقت بسیاری از کاربران، از ایموجی‌ها به عنوان یک زبان همگانی دیجیتال یاد می‌کنند.

از آن جا که تعداد ایموجی‌ها هر ساله افزایش می‌یابد و شاهد اضافه شدن ایموجی‌های جدیدی هستیم، زبان دیجیتال ما نیز به نوبه خود تکامل یافته و گسترده‌تر می‌شود تا در همه فرهنگ‌ها، توسط همه‌ی افراد، در هر موضوعی، با هر سیستمی و البته در هر زمانی در دسترس باشند. شاید برایتان این سوال مطرح شده باشد که پیدایش ایموجی‌ها به کجا و چه زمانی برمی‌گردد؟

تاریخچه‌ی پیدایش ایموجی‌ها
برای پاسخ به این سوال باید به سال ۱۹۹۸ میلادی برگردیم؛ جایی که یک مهندس موبایل ژاپنی به نام «شیگتاکا کوریتا» از شرکت NTT Docomo، روی ایجاد روشی کار می‌کرد که کاربران بتوانند از طریق نمادها با هم ارتباط برقرار کنند. نتیجه‌ی کار او مجموعه‌ای از ۱۷۶ نماد بود که او آن‌ها را ایموجی نامید. این نام ترکیبی از دو کلمه ژاپنی است: «e» (تصویر) و «moji» (شخصیت). کوریتا می‌گوید که برای ایموجی‌هایش از مانگا، حروف چینی و علائم بین‌المللی نیز الهام گرفته است. هدف کوریتا از ساخت ایموجی، تولید یک رابط جذاب برای انتقال اطلاعات به روشی ساده و کوتاه بود. به عنوان مثال او علاقمند بود روشی طراحی کند تا برای نشان دادن وضعیت آب و هوایی، به جای کلمه‌ی بارانی، از تصویر آن استفاده شود.

پس از عادی شدن استفاده از موبایل، این ایده در شرکت‌های فناوری غیر از ژاپن، همانند اپل به شدت مورد توجه واقع شد. در سال ۲۰۰۷، شرکت گوگل تصمیم گرفت تا این مسئولیت را بر عهده بگیرد و از اتحادیه Unicode (سازمان حفظ استاندارهای متنی در سیستم‌ها) تقاضا کرد تا ایموجی‌ها را به رسمیت بشناسد. اپل نیز در سال ۲۰۱۲، اولین ایموجی‌ها را با سیستم‌عامل iOS 6 به کاربرانش عرضه کرد و اتفاقاً این شکلک‌ها بسیار مورد پسند کاربران قرار گرفتند.

گذشته از این‌ها، در سال ۲۰۱۶ آزمایشی در مورد معنی ایموجی‌ها انجام شد و در نتیجه‌ی آن محققان دریافتند که بسیاری از کاربران تفسیر درستی از معنی واقعی ایموجی‌ها ندارند و آن‌ها را در موقعیت‌های نادرستی مورد استفاده قرار می‌دهند. همه‌ی ایموجی‌ها توسط اتحادیه‌ی Unicode منتشر می‌شوند. اما آن‌ها در پلتفرم‌های مختلف، از اپل و اندروید گرفته تا فیسبوک و توییتر، متفاوت به نظر می‌رسند. همچنین بیشتر سردرگمی‌ها و تفاسیر نادرست ایموجی‌ها مربوط به شکلک‌های صورت است که تا حدودی منطقی است. در ادامه قصد داریم تا معنی درست برخی از این ایموجی‌های معروف را به شما معرفی کنیم.

۱. ایموجی خندان برعکس

ایموجی چهره‌ی خندان وارونه را می‌توان به معنای حماقت یا بازیگوشی به کار برد، اما بهترین استفاده از آن برای مقوله‌ای است که معمولاً انتقال آن از طریق متن بسیار سخت است و آن چیزی نیست جز طعنه زدن! در واقع این شکلک طعنه را تلخ‌تر و درک آن را در بسیاری از موقعیت‌ها کمی دشوار می‌کند. همچنین می‌توان از آن برای بیان افکاری استفاده کرد که می‌دانید هرگز به واقعیت تبدیل نخواهد شد. این ایموجی نشان می‌دهد که شما می‌خندید اما این خنده، خنده‌ی دردناکی است.

برای مثال فرض کنید که دوستتان، از شما در خواست می‌کند که ساعت ۵ صبح برای استقبال از او به فرودگاه بروید. شما نیز می‌توانید در جواب از این ایموجی استفاده کنید.

۲. ایموجی صورت با دست روی دهان

در این ایموجی، شما صورتی را می‌بینید که با دستانش دهان خود را پوشانده است. این شکلک که اغلب با چشم‌های خندان و یا گونه‌های سرخ‌شده نمایش داده می‌شود، نشان‌دهنده‌ی خنده‌ی پنهانی یا خجالت کاربر است، به‌گونه‌ای که با وقاحت می‌گوید اوه. برای مثال فرض کنید که در یک کلاس آنلاین هستید و معلم از شما می‌خواهد که به برخی از سوالات کتاب پاسخ دهید، اما شما به جای انجام این کار میکروفون خود را قطع می‌کنید! این یکی از موقعیت‌هایی است که می‌توانید از این ایموجی استفاده کنید.

۳. ایموجی میمون با چشم‌های بسته

این شکلک یک میمون با موهای قهوه‌ای است که با دو دستان خود جلوی چشم‌هایش را گرفته است. این ایموجی که یکی از پرطرفدارترین ایموجی‌های مورد استفاده کاربران محسوب می‌شود، برای بیان خجالت سطحی مورد استفاده قرار می‌گیرد. جالب است بدانید این میمون خجالتی در اصل یکی از سه نماد میمون‌های خردمند در فرهنگ ژاپن است. این شکلک در فرهنگ کشور ژاپن میزارو (Mizaru) نام دارد و به معنی نگاه نکن است. اگرچه استفاده از این ایموجی برای بیان خجالت است، اما دیده شده که بسیاری از کاربران از آن به عنوان یک روش برای انتقال احساسات و حالاتی مانند خنده، باور نکردن یک موقعیت و حتی گریه کردن بهره می‌برند.

۴. ایموجی پوکر فیس

این شکلک که به صورت خنثی نیز معروف است، یکی از پرکاربردترین ایموجی‌هایی است که کاربران به‌ویژه در کشور ما از آن استفاده می‌کنند. در واقع این ایموجی برای مواقعی به کار می‌رود که چهره‌ی شخص هیچ حالتی را منتقل نمی‌کند و طرف مقابل نمی‌تواند حسی خاصی را از آن شخص دریافت کند. همچنین برخی کاربران از این شکلک، برای زل زدن به طرف از فرط ناامیدی و از رفتار او بهره می‌برند.

۵. ایموجی شخصی با دست‌های بسته

این ایموجی در شرایط مختلف و متفاوتی مورد استفاده قرار می‌گیرد. برای مثال در فرهنگ ژاپنی، ایموجی شخصی با دست‌های بسته به معنای تشکر یا لطف است. در برخی مناطق از این ایموجی، برای دعا کردن و امید داشتن استفاده می‌شود. اما در اکثر کشورهای انگلیسی این ایموجی به معنای «بزن قدش» است.

۶. ایموجی شست و انگشت کوچک

در این شکلک، تنها انگشت دست کوچک و شست بالا رفته است. در واقع معنی ایموجی شست و انگشت کوچک تماس گرفتن است. هنگامی که می‌خواهید با کسی تماس بگیرید یا می‌خواهید که او با شما تماس بگیرد، می‌توانید از این شکلک استفاده کنید.

۷. ایموجی شخصی که هر دو دست خود را برای شادی بالا می‌برد

این شکلک که در واقع شخصی است که هر دو دست خود را بالا برده است، اغلب با ایموجی دعا کردن به اشتباه گرفته می‌شود. باید گفت که این ایموجی مفهوم شادی دارد و مخصوص جشن و سرور طراحی شده است. همان حالت معروفی که دو نفر در مقابل هم برای داشتن یک نقطه مشترک از شادی‌هایشان، دست‌هایشان را به هم می‌زنند.

۸. ایموجی انگشتان فشرده شده

این شکلک در واقع یک دست راست است که کف آن به سمت بالا قرار گرفته است. نوک پنج انگشت محکم به هم فشرده شده و به صورت ایستاده درآمده است. این حرکت، یک ژست ایتالیایی است که «ma che vuoi» نامیده می‌شود و به معنای چی می‌خوای؟ و یا چی داری میگی؟ است. مردمان ایتالیا، از این ژست معمولاً برای مخالفت، ناامیدی یا ناباوری بهره می‌برند. جالب است بدانید که این ایموجی در فرهنگ‌های دیگر معنی‌های متفاوتی دارد. برای مثال در مناطقی، از این ژست به معنای «آرام‌شدن» یا «صبور باش» استفاده می‌کنند.

۹. ایموجی سنگ موآی

این شکلک که در واقع سنگی با چشمان، دهان و گوش‌های بلند را نشان می‌دهد، مجسمه سنگی موآی نام دارد. این مجسمه‌ی سنگی که متعلق به جمهوری شیلی است، معانی متفاوتی دارد. از استقامت، حماقت و سکوت می‌توان به معنی‌های ذکر شده‌ی این ایموجی یاد کرد.
 
در ادامه به بررسی معنی رنگ‌های ایموجی قلب‌ها خواهیم پرداخت.

۱۰. قلب قرمز

ایموجی قلب قرمز، که در میان سایر رنگ‌های قلب کاربرد بیشتری دارد، به معنای عشق و علاقه اسـت، اما از آن مـی‌توان برای ابراز محبت، دوسـتی و صمیمیت نیز اسـتفاده کرد.

به طور کلی باید اشاره کرد که ایموجی قلب قرمز، در زمـینه‌های عاطفی مورد استفاده کاربران قرار می‌گیرد. برای مثال مـی‌توان برای ابراز قدردانی، عشق، خوشبختی، محبت همراه با لذت و شادی، از آن اسـتفاده کرد. همچنین این رنگ نشان‌دهنـده‌ی اشتیاق، ارتباط عمـیق، عاشقانه و عشق بی‌قید و شرط به طرف مقابل است.

۱۱. قلب نارنجی

فرستادن قلب نارنجی، به این معنی است که شما قصد ندارید یک رابطه‎‌ی عاشقانه‌ با طرف مقابل داشته باشید بلکه صرفاً می‌خواهید دو دوست باشید. در حقیقت به طور کلی می‌توان گفت که با ارسال ایموجی قلب نارنجی می‌توان ابراز محبت از نوع دوستی را به طرف مقابل ابزار کرد. باید اشاره کنیم که رنگ نارنجی معانی نظیر شادی، گرما، اشتیاق، خلاقیت، موفقیت و تشویق را نیز به طرف مقابل انتقال می‌دهد.

۱۲. قلب آبی

ایموجی قلب آبی در واقع نماد اعتماد، هماهنگی، صلح و وفاداری است. این‌ شکلک حتی مـی‌توانـد نمادی از جذابیت عمـیق نیز باشد. باید اشاره کنیم که در برخی منابع همچنین، از قلب آبی بـه عنوان نماد روز جهانی آگاهی از بیماری اوتیسم نیز بهره برده می‌شود.

۱۳. قلب زرد

به طور کلی باید گفت که ایموجی قلب زرد، معنی شادی و دوستی را القا می‌کند. از دیگر معانی قلب زرد رنگ می‌توان به شروعی تازه، جوانی، تابش خورشید، بهار و خلوص قلب اشاره کرد.

۱۴. قلب سبز

قلب سبز معمولاً نشانگر، عشق به طبیعت و سرسبزی است. این اموجی اغلب در روز سنت پاتریک ایرلنـد مورد استفاده قرار می‌گیرد. روز سنت پاتریک ایرلنـد یکی از روزهای عید ایرلنـدی‌هاسـت کـه در این روز مردم لباس‌های سبز رنگ می‌پوشند. همچنین ایموجی قلب سبز بـه قلب حسادت نیز مشهور است. بنابراین قلب سبز مـی‌توانـد نمایانگر حسادت یا عشق حسودانه نیز باشد.

۱۵. قلب بنفش

قلب بنفش معمولاً نمادی از یک عشق حساس، فهمیده و دلسوزانه است، گاهی اوقات نیز می‌تواند نشانه‌ی جذب شدن به جنس مخالف هم باشد. از این ایموجی می‌توان عمدتاً برای انتقال عشق پدری و یا مادری بـه فرزنـد‌های خود اسـتفاده کرد. البته باید اشاره کنیم که در ایالات متحده آمریکا از این ایموجی در مدال سربازان مجروح ارتش نیز بهره برده می‌شود. در برخی مواقع، از قلب بنفش می‌توان برای تأکید بر زرق و برق و ثروت نیز استفاده کرد.

۱۶. قلب مشکی

معنی ایموجی قلب مشکی با قلب قرمز فرق بسیاری دارد. قلب سیاه معمولا به معنای مرگ، شیطان و از نظر عاطفی سرد بودن و بدون حس دوست داشتن یا عشق معنا می‌شود. این ایموجی غالباً بـه این معنی اسـت کـه احساسات خود را درک مـی‌کنید، روحتان با شنیدن خبری تیره شده است، یا بـه چیز‌های غم‌انگیز و ناراحت‌کننـده علاقه دارید. همچنین از این ایموجی برای تسلیت گفتن نیز استفاده می‌شود.

۱۷. قلب سفید

ایموجی قلب سفید که از سال ۲۰۱۹ به ایموجی‌های قلب اضافه شده، معنایی وفاداری، اعتماد، مثبت‌اندیشی، خوشبختی، پاکی و نجابت را برای کاربران تداعی می‌کند.

۱۸. قلب تعجبی

ایموجی قلب تعجبی شکل کـه در آن قلب در قسمت بالای نماد و دایره‌ای در قسمت پایین قرار مـی‌گیرد، بـه طور کلی برای تأکید بر توافق در مورد چیزی کـه شخص مقابل دوسـت دارد، مورد استفاده قرار می‌گیرد. در حقیقت فرستادن این ایموجی برای شخصی به معنی حمایت قلبی از او و تأیید کردن کار اوست.

سخن آخر
ایموجی‌ها بدون شک طی سال‌های اخیر تکامل زیادی داشته‌اند و با تنوع بیشتر و ظاهر جذاب تری طراحی و عرضه شده‌اند. همین تنوع و تکامل به نحوه‌ی موجب شده تا برخی از کاربران با معنی و مفهوم درست بعضی از ایموجی‌ها آشنا نباشند و آن‌ها را در موقعیت‌های غلط مورد استفاده قرار دهند. در این مقاله به بررسی معنی برخی از ایموجی‌های معروف پرداختیم و معنی صحیح آن‌ها را به شما معرفی کردیم. امیدواریم از خواندن این مطلب لذت برده باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *