با همکاران FBI آمریکا در دنیای پیام‌رسان‌ها آشنا شوید!

امروزه برنامه‌های پیام‌رسان زیادی در استور‌های مختلف وجود دارد و بسیاری از این سرویس‌ها بر سیاست‌های امنیتی و حفظ حریم خصوصی خود تاکید زیادی دارند. اکنون سندی که به تازگی فاش شده، نشان می‌دهد که FBI می‌تواند به طور قانونی از این پیام‌رسان‌ها اطلاعات کاربران مختلف را کسب کند. Rolling Stone و Property of the People یک سند از FBI را پیدا کرده‌اند که این شرکت می‌تواند با حکم احضاریه از دادگاه، از برنامه‌های پیام‌رسان مختلف اطلاعات جمع‌آوری کند و به نظر می‌رسد که واتساپ و iMessage بیشترین اطلاعات را به این شرکت ارائه می‌دهند.

پلتفرم‌های واتساپ، iMessage و لاین محتواهای محدودی از کاربران را با حکم قضایی در اختیار FBI قرار می‌دهند. اما اپلیکیشن‌هایی نظیر تلگرام، وی‌چت، وایبر، سیگنال، تریما و ویکر هیچ محتوای پیامی را فاش نمی‌کنند. اما میزان داده‌های به اشتراک گذاشته شده توسط دو پلتفرم واتساپ و iMessage به همین جا ختم نمی شود و به نظر می‌رسد که محتوای محدودی که این پیام‌رسان‌ها در اختیار FBI قرار می‌دهند، کم حاشیه‌ نداشته است.

این پلتفرم متعلق به فیسبوک، تنها از سوابق اولیه‌ی مشترکین چشم پوشی می‌کند اما حکم جستجوی دادگاه به FBI اجازه می‌دهد تا آدرس مخاطبین و کاربران واتساپ فرد مورد نظر را بگیرد. حکم احضاریه همچنین به واتساپ اجازه می‌دهد که منبع و مقصد پیام‌ها را هر ۱۵ دقیقه یک‌بار به FBI ارسال کند، اما این قضیه درباره‌ی محتوای پیام‌ها صدق نمی‌کند.

اگر از کاربران آیفون هستید و از پیام‌های واتساپ خود در iCloud نسخه‌ی پشتیبان تهیه می‌کنید، FBI به راحتی می‌تواند به محتوای پیام‌های شما دسترسی پیدا کند. زیرا اپل با حکم جستجوی FBI، کلید رمزگذاری iCloud را در اختیار این شرکت می‌گذارد. در همین حال، iMessage تنها اطلاعات اولیه‌ی مشترک را با احضاریه دادگاه در طی مدت ۲۵ روز به FBI ارائه می‌کند.

اگر فرد مورد نظر از پشتیبان‌گیری iCloud برای iMessage استفاده می‌کند، مقامات مجهز به حکم جستجو نیز می‌توانند از دستگاه هدف بک‌آپ تهیه کنند و محتوای پیام‌های او را ببینند.

با این حال، سرویس اپل قابلیت ثبت نظارت مانند واتساپ را به شرکت FBI ارائه نمی‌دهد. تلگرام و سیگنال اما محدودیت‌های بیشتری را در قبال ارائه‌ی اطلاعات به FBI اعمال می‌کنند. تلگرام به هیچ وجه محتوای پیام و اطلاعات تماس کاربر را در اختیار این شرکت قرار نمی‌دهد. شواهد و مدارک FBI نشان می‌دهد که تلگرام در صورتی آدرس سرور و اطلاعات تماس مشترک را فاش می‌کند که فرد مشکوک به اقدامات تروریستی باشد.

 سیگنال نیز محتوای پیام کاربران را ارائه نمی‌دهد، اما تاریخ و زمان ورود کاربر در سرویس و آخرین تاریخ اتصال آن به پلتفرم را در اختیار مسئولین شرکت FBI قرار می‌دهد. اگر چه این اطلاعات جدید نیست، اما می‌تواند ذهنیت کاربران و مشترکان‌ آن‌ها را در مورد مقایسه‌ی این پیام‌رسان‌ها با یک دیگر بازتر کند.

همچنین بد نیست بدانید که اداره‌ی تحقیقات فدرال یا FBI در گزارش شفافیتی که اپل دو بار درسال منتشر می‌کند نشان داد که تعداد درخواست اطلاعات این شرکت نسبت به سال‌های قبل با کاهش روبرو شد.

در بین کشور‌های درخواست‌ کننده بین‌المللی، کشور آلمان بیشترین درخواست را با تعداد ۱۶۸۱۹ برای اپل ارسال کرده بود. کشور چین پس از آلمان با ۱۱۳۷۲ درخواست رتبه‌ی بعدی را به خود اختصاص داد. نکته جالب اینجاست که این تعداد ۱۳ برابر بیشتر از تعداد درخواست چین در سال ۲۰۱۹ بوده، زمانی که آن‌ها کمتر از هزار درخواست برای شرکت اپل ارسال کردند.

غول فناوری آمریکایی همچنین اعلام کرده که در حدود ۴۹۹ نامه‌ی امنیت ملی را از FBI برای اطلاعات کاربران دریافت کرد که این شرکت از ارائه‌ی جزییات بیشتر در این موضوع امتنا کرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *