با پهپاد خورشیدی خستگی‌ناپذیر Zephyr S ایرباس آشنا شوید

گزارشی تازه نشان می‌دهد که شرکت ایرباس در حال آزمایش هواپیمای بدون سرنشین Zephyr S در ارتفاعات بسیار بالاست. این پهپاد که انرژی خود را از خورشید تامین می‌کند ظاهرا حدود ۲۰ روز پیش پرواز خود را آغاز کرده و هنوز به زمین برنگشته است.

هواپیمای Zephyr S که به عنوان پهپاد و شبه-ماهواره توصیف شده، در ماه ژوئن از یک پایگاه ارتشی در آریزونای آمریکا پرواز کرد. این هواپیما ساخته شده تا برای مدت‌های طولانی در هوا معلق بماند و در واقع مثل یک حسگر برای ارتش عمل کند.

هواپیمای ایرباس اولین بار در تاریخ ۱۵ ژوئن (۲۵ خرداد) در نرم‌افزار آنلاین ردیابی پروازها مشاهده شد. Zephyr S از آن زمان تاکنون چندین بار در حال پرواز بر فراز Yuma Test Range و پناهگاه ملی حیات وحش کوفا دیده شده است. این هواپیما ۶ تیر از بالای خلیج مکزیک گذشت و به دریای کارائیب رسید. سپس این مسیر را ادامه داد و به فضای هوایی کشور بلیز در آمریکای مرکزی رسید. ایرباس Zephyr S هفته گذشته دوباره به سمت آمریکا برگشت.

ایرباس Zephyr S رکورد قبلی خود را می‌شکند؟
این هواپیما اولین بار در سال ۲۰۱۸ به پرواز درآمد و حدود ۲۶ روز در آسمان باقی ماند. هنوز مشخص نیست که این پرواز جدید قرار است رکورد پرواز قبلی را بشکند یا خیر. سخنگوی دفتر APNT/Space CFT که بخشی از فرماندهی ارتش آمریکا به حساب می‌آید، می‌گوید پروازهای آزمایشی جدید با هدف تست ظرفیت ذخیره‌سازی انرژی، دوام باتری، کارآمدی پنل خورشیدی و قابلیت‌های حفظ موقعیت در این پهپاد انجام شده است.

ایرباس پارسال در بیانیه‌ای گفته بود: «Zephyr با امکان ماندن در استراتوسفر به مدت چند ماه، قابلیت‌های دیداری، حسی و ارتباطی جدیدی را برای مشتریان تجاری و نظامی خود فراهم کند. Zeyphyr پتانسیل این را دارد که حوزه مدیریت بحران از جمله در زمینه رصد آتش‌سوزی‌ها یا نشت نفت در دریاها را متحول سازد. این هواپیما نظارت دائمی و ردیابی تغییرات چشم‌اندازهای محیطی را ممکن می‌کند و می‌تواند بستر ارتباطات را برای دورافتاده‌ترین نقاط جهان فراهم آورد.»

اندازه بال‌های Zephyr S به ۲۵ متر می‌رسد و وزن آن ۷۵ کیلوگرم است. این هواپیما می‌تواند تا ارتفاع ۲۳,۲۰۰ متری پرواز کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *