بزرگ‌ترین کلاه‌برداری ارز دیجیتال تاریخ در آفریقای جنوبی رخ داد

کلیک/ ناپدید شدن صرافی AfriCrypt و ۶۹،۰۰۰ بیت کوین در آفریقای جنوبی اخیرا حسابی خبرساز شده است. این اتفاق عجیب در آفریقای جنوبی بزرگ‌ترین کلاهبرداری ارز دیجیتال تاریخ بوده است.

بیت کوین یک سال فوق‌العاده را پشت سر گذاشته است. قیمت این ارز دیجیتال در اواسط ماه آوریل تا ۶۴،۰۰۰ دلار برای هر سکه افزایش یافت. رشد قیمت بیت کوین ارزش بیشتر ارزهای دیجیتال دیگر را نیز افزایش داد و برخی از آن‌ها نیز مانند بیت کوین به بالاترین قیمت خود رسیدند. اما بیت کوین و دیگر رمزارزها از اواسط آوریل به طور مداوم در حال سقوط‌اند و مجموعه‌ای از عوامل بر روند این اصلاح تأثیرگذار بودند.

در پی چندین اظهار نظر جنجالی ایلان ماسک در ماه مه و علاقه مجدد چین به سرکوب ارزهای دیجیتال، قیمت بیت کوین طی چند روز گذشته به حدود ۳۴،۰۰۰ دلار کاهش یافته است. اخیرا بیت کوین حتی تا ۲۸،۰۰۰ دلار نیز سقوط کرد.

نوسانات زیاد این سکه‌های دیجیتال همان چیزی است که معاملات ارزهای دیجیتال را برای برخی از افراد که ریسک زیاد را برای چشم‌انداز تحقق سودهای کلان یک‌شبه به جان می‌خرند، بسیار هیجان‌انگیز می‌کند. این چیزی است که امسال بازرگانان، شرکت‌ها و مؤسسات را  هرچه بیشتر به فضای ارزهای دیجیتال سوق داده است. اما نوسان زیاد تنها خطری نیست که مبادله‌گران را تهدید می‌کند.

کلاهبرداری اخیر ۳.۶ میلیارد دلاری ارز دیجیتال در آفریقا جنوبی قربانیان زیادی را به همراه داشت. به گفته بلومبرگ، دو برادر که شرکت سرمایه‌گذاری ارزهای دیجیتال AfriCrypt را تأسیس کردند همراه با بیت کوین‌های سرمایه‌گذاری شده ناپدید شدند. یک شرکت حقوقی در کیپ‌تاون نتوانست این دو برادر را پیدا کند و موضوع را به هاوکس (Hawks)، یک واحد ممتاز از نیروی پلیس ملی گزارش داد.

سرمایه‌گذاران AfriCrypt در اواسط آوریل ایمیلی دریافت کردند که توضیح می‌داد که این شرکت پس از هک گسترده‌ای که بر حساب‌های الکترونیکی و کیف پول‌های آن تأثیر گذاشته است، در حال بسته شدن است. آمیر کاجی (Ameer Cajee)، برادر بزرگ‌تر که مدیرعامل AfriCrypt نیز هست، این مورد را به مشتریان گزارش داد. وی از مشتریان خواست این هک را به مقامات گزارش ندهند، زیرا این کار روند بازیابی را کند می‌کند.

برخی از سرمایه‌گذاران با یک شرکت حقوقی تماس گرفتند و برخی دیگر مراحل نقدسازی دارایی‌هایشان را آغاز کردند. وکلای Hanekom به بلومبرگ گفتند: «ما بلافاصله مشکوک شدیم؛ زیرا این اطلاعیه از سرمایه‌گذاران خواسته بود که اقدامات قانونی انجام ندهند. کارکنان AfriCrypt هفت روز قبل از ادعا هک شدن، دسترسی به پلتفرم‌ها را ازدست‌داده بودند.»

این شرکت حقوقی کشف کرد که وجوه جمع شده AfriCrypt از حساب‌های آفریقای جنوبی و کیف پول مشتریان منتقل شده است. سکه‌ها از طریق استخرهای بزرگ بیت کوین پول‌شویی شدند تا قابل ردیابی نباشد. ارزهای غیرمتمرکز را نمی‌توان به‌راحتی پول معمولی ردیابی کرد و ممکن است پس از سرقت وجوه هرگز بازیابی نشود.

پس از اینکه وب‌سایت شرکت از کار افتاد برادران دیگر تلفنشان را جواب نمی‌دادند. اداره هدایت بخش مالی آفریقای جنوبی نیز در حال بررسی AfriCrypt است، اما از آنجا که دارایی‌های ارز دیجیتال محصولات مالی قانونی نیستند، این اداره نمی‌تواند تحقیقات رسمی را شروع کند.

AfriCrypt ممکن است پس از تبدیل مقدار بیت کوین به دلار، بزرگ‌ترین کلاهبرداری ارز دیجیتال در تاریخ باشد، اما این اولین باری نیست که سرمایه‌گذاران آفریقای جنوبی با کلاهبرداری ارزهای دیجیتال مواجه شده اند. در بزرگ‌ترین کلاهبرداری ارزهای دیجیتال در سال ۲۰۲۰، کاربران Mirror Trading International حدود ۲۳،۰۰۰ بیت کوین به ارزش ۱.۲ میلیارد دلار از دست دادند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *