بهبود حریم خصوصی اپل در مراسم WWDC 2021 غوغا کرد!

کلیک/ شرکت کوپرتینویی اپل طی کنفرانس توسعه دهندگان (WWDC 2021) از ارائه قابلیت‌های جدید برای حفظ و بهبود حریم خصوصی خبر داد و این موضوع، انعکاس زیادی در رسانه‌ها داشت.

کمپانی  اپل طی کنفرانس WWDC 2021 از ویژگی‌های جدید خود برای بهبود حریم خصوصی رونمایی کرد. عدم ردیابی فعالیت‌های آنلاین توسط اپلیکیشن های متفرقه، ویژگی App Privacy Report جدید و بهبود حریم شخصی حین استفاده از مرورگر، جزو مهم‌ترین تغییرات به وجود آمده هستند.

همان‌طور که می‌دانید کاربران اپل می‌توانند در صورت تمایل، امکان ردیابی آنلاین را از برخی اپلیکیشن ها سلب کنند. پس از اعمال قابلیت ضد ردیابی جدید، فرستندگان ایمیل دیگر از خوانده شدن نامه‌های الکترونیکی توسط شما باخبر نمی‌شوند. همچنین می‌توان کاری کرد که هیچ‌کس قادر به ردیابی آدرس IP و در نتیجه فعالیت آنلاین شما نباشد.

 بهبود این ویژگی بدون شک مشکل بزرگی را برای بازاریابی آنلاین و خبرنامه‌های تازه‌کار ایجاد می‌کند. جالب آنکه قابلیت پنهان‌سازی آدرس IP به زودی به مرورگر سافاری نیز اضافه می‌شود. بدین ترتیب برنامه‌های متفرقه نمی‌توانند بر اساس فعالیت شما در اینترنت به ساخت پروفایل‌های تبلیغاتی بپردازند.

 قابلیت دیگری که طی کنفرانس توسعه دندگان اپل معرفی شد، App Privacy Report بود که به موجب آن افراد می‌توانند از میزان دسترسی یک اپلیکیشن به داده‌ها و حسگرهای دستگاه باخبر شوند. به عنوان مثال، می‌توان فهمید اپلیکیشن هر چند مدت یک بار موقعیت مکانی فرد را بررسی می‌کند. این ویژگی همچنین فهرست برنامه‌های متفرقه که با اپلیکیشن های دستگاه در حال تبادل اطلاعات هستند را نیز در اختیار شما قرار می‌دهد. 

 راهکار سوم اپل برای حفظ و افزایش حریم خصوصی ، سرویس iCloud+ جدید است. این سرویس سه ویژگی منحصر به فرد دارد که آن را از سرویس معمولی متمایز می‌کند. ویژگی اول Private Relay نام دارد که در واقع یک شبکه خصوصی مجازی برای هدایت ترافیک است و ردپای شما در سایت‌های مختلف را از چشم ردیاب‌ها مخفی می‌کند.

ویژگی دوم iCloud+ امکان استفاده از آدرس ایمیل سوزاندنی را برای شما فراهم می‌آورد. بدین ترتیب ایمیل‌ها پس از ارسال به آدرس جعلی، به آدرس واقعی فوروارد می‌شوند. بنابراین اگر نمی‌خواهید سایت‌های مختلف inbox شما را مورد هدف قرار دهند، کافی است ایمیل سوزاندنی خود را حذف کنید.

با استفاده از ویژگی سوم iCloud+ نیز می‌توانید هر تعداد ویدئوی دلخواه را به وسیله رمزنگاری سرتاسر (end-to-end encryption) ذخیره کرده و نگران محدودیت‌های ظرفیتی iCloud نیز نباشید.

علاوه بر موارد فوق، اپل قابلیت دیگری را نیز برای بهبود حریم خصوصی در نظر گرفته است که به موجب آن کاربر تنها یک مرتبه اجازه دسترسی به موقعیت مکانی را به اپلیکیشن می‌دهد. ویژگی دیگری نیز برای عملیات پیست کردن اضافه شده است که امکان مشاهده موارد ذخیره شده در کلیپ بورد را (مادامی که آن را در یک برنامه خاص پیست نکنید) را از اپلیکیشن ها می‌گیرد.  

به نظر می‌رسد شرکت کوپرتینویی اقدامات سفت و سختی را جهت حفظ و بهبود حریم خصوصی در نظر گرفته است. حال باید دید واکنش توسعه‌دهندگان به این تغییرات چه خواهید بود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *