بیانیه TikTok در جواب به ممنوعیت فعالیت در خاک آمریکا

پاورتل/ در روز پنج‌شنبه کاخ سفید دستور اجرایی ممنوعیت فعالیت برنامه محبوب TikTok در خاک آمریکا را صادر کرد. این دستور در راستای ادعا دونالد ترامپ و مقامات امنیتی آمریکایی مبنی جاسوسی برنامه TikTokاز اطلاعات کاربران آمریکایی به نفع دولت چین صادر شده است. در همین راستا تیم تیک‌تاک با انتشار بیانیه‌ای نسبت به تصمیم مقامات آمریکایی واکنش نشان داده است.

چندی پیش دونالد ترامپ مدعی شده بود که برنامه TikTok تحت مالکیت شرکت چینی ByteDance یک خطر امنیتی جدی برای کاربران آمریکایی به شمار می‌رود و پیشنهاد‌هایی را برای حل این نگرانی‌ها ارائه کرد. دونالد ترامپ در سخنرانی اخیر خود اعلام کرد که به منظور حفظ امنیت کاربران آمریکایی باید حق مالکیت تیک‌تاک به یک شرکت آمریکایی واگذار شود، در غیر این صورت فعالیت این برنامه در شرکت ByteDance در آمریکا ممکن نخواهد بود.

هفته گذشته شرکت مایکروسافت به طور رسمی اعلام کرد که برای خرید بخشی از حق مالکیت برنامه TikTok با شرکت ByteDance وارد مذاکره شده است اما این موضوع با برخورد شدید مقامات دولت چین مواجه شد و با انجام این کار به شدت مخالفت کردند.

در بین این کش مکش‌های سیاسی، دونالد ترامپ تصمیم گرفته تا به فعالیت برنامه تیک تاک در خاک امریکا خاتمه دهد، در همین راستا فرمان اجرایی مسدود سازی این برنامه را صادر کرده است. این تصمیم مقامات کاخ سفید با واکنش تیم تیک‌تاک مواجه شده و در پاسخ به این تصمیم بیانیه رسمی را منتشر کرده‌اند. متن بیانیه TikTok در خصوص تصمیمات اخیر دولت آمریکا:

برنامه تیک‌تاک شامل یک جامعه کاربری خلاق و پر نشاط می‌شود، خانه‌ای که شادی را به خانواده‌ها و تولید کنندگان محتوا هدیه داده است. تیم ما به دنبال یک بسیتر طولانی مدت است و برنامه TikTok تا سالیان سال به فعالیت خود ادامه خواهد داد. ما از فرمان اجرایی اخیر که بدون هیچ‌گونه روند موجهی صادر شده در شوک هستیم. نزدیک به یک سال است که تیک تیک‌تاک به دنبال جلب اعتماد دولت آمریکا است و برای محقق شدن این موضوع راهکار‌های مختلفی را در پیش گرفته است. در نهایت دولت آمریکا هیچ توجهی به تلاش‌های تیم ما نکرد و شرایط توافق را بدون طی کردن مراحل قانونی به ما دیکته کرد و تلاش کرد تا با مذاکره از طریق شرکت‌های خصوصی حق مالکیت این برنامه را بدست بیاورد.

ما شرایط خود را برای همکاری با دولت آمریکا به منظور حفظ امنیتی کاربران این کشور اعلام کردیم. همان‌طور که از متن دستور اجرایی پیداست، مقامات آمریکایی با نادیده گرفتن قوانین در خصوص موضوعی که هیچ مدرک موثقی برای آن وجود ندارد تصمیم گیری کرده‌اند. تیک‌تاک مانند هزاران برنامه موبایلی دیگر کنترل می‌شود و از نظر امنیتی تمام استانداردها را رعایت می‌کند. ما به طور مشخص اعلام کردیم که اطلاعات کاربران برنامه TikTok تحت هیچ شرایطی به مقامات دولت چین تحویل داده نمی‌شود، حتی محتواهای این برنامه برای کاربران چینی نیز سانسور نخواهد شد.

تیم تیک‌تاک اطلاعات کاربران را به شکل امن رمزگذاری کرده است و موظف به حفظ امنیت آن است. این دستو اجرایی اعتماد شرکت‌های خارجی به تعهدات قانونی دولت آمریکا را کاهش می‌دهد؛ اعتمادی که یک سرمایه بزرگ برای هر کشور به شمار می‌رود. ما تمام مراحل قانونی را برای احقاق حق قانونی خود و کاربرانمان طی خواهیم کرد و برای حل این مشکل در دادگاه‌های کشور آمریکا حاضر خواهیم شد. ما به ۱۰۰ میلیون کاربر آمریکایی خود اعلام میکنیم که تیم تیک‌تاک تا به امروز اطلاعات شما را در امنیت کامل حفظ کرده و هیچ‌گاه آن‌ها را در اختیار دولت‌ها قرار نداده است. 
شرایط حال حاضر آمریکا از نظر سیاسی به شدت بی ثبات است و هر روز شاهد تحریم یک شرکت جدید از سوی دولت این کشور هستیم. به نظر می‌رسد که دونالد ترامپ با هدف حمایت از تولید کنندگان و برنامه‌های داخلی قصد دارد تا رقبای خارجی را از صحنه رقابت‌ها حذف کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *