تشخیص ارزان قیمت و دقیق کرونا در خانه ممکن شد!

پاورتل/ دانشمندان دانشگاه کلتک (Caltech) آمریکا اختراع جدیدی و شگفت‌انگیزی را برای تشخیص کووید ۱۹ در خانه ساخته‌اند.

تشخیص کووید ۱۹ در خانه و با استفاده از تجهیزات ارزان قیمت و دقیق امکان‌پذیر شد؛ در واقع وقتی صحبت از شناسایی آلودگی به ویروس کرونا جدید به میان می‌آید، در بهترین حالت باید آزمایشی دقیق، سریع، ارزان قیمت و آسان در دسترس باشد تا در کمترین زمان ممکن و با دقتی بالا به ما بگوید که به کووید ۱۹ مبتلا هستیم یا نه. همین مسئله به تازگی مورد توجه محققان دانشگاه کلتک (Caltech) آمریکا قرار گرفته و اختراعی جالب‌توجه برای برطرف کردن چالش مورد نظر ارائه شده است.

اختراع این محققان از یک سنسور استفاده کرده و با ترکیب داده‌های مختلف، وسیله‌ای چند سیستمی برای تست کرونا را به ما ارائه می‌کند. این وسیله مقدار کمی از بزاق دهان یا خون را آنالیز کرده و امکان بررسی نمونه در منزل و بدون نیاز به نظر کارشناس را در کمتر از ۱۰ دقیقه فراهم می‌کند.

تشخیص کووید ۱۹ در خانه
محققان کلتک به سرپرستی وی گائو (Wei Gao) از آزمایشگاه مهندسی پزشکی این دانشگاه، وسیله تشخیص کووید ۱۹ در خانه را ساخته‌اند؛ همین تیم مدتی پیش اختراعی به شکل سنسورهای بی‌سیم برای پیدا کردن نشانه‌های نقرس و اضطراب در افراد توسعه دادند. این سنسورها وجود ترکیبات مشخصی در خون، بزاق دهان و عرق را تشخیص می‌دادند و از ماده شگفت‌انگیز گرافین که نوعی کربن بوده، استفاده می‌کردند.

در مورد عملکرد سنسورهای تشخیص نقرس این تیم می‌توان گفت که گائو و همکارانش یک صفحه پلاستیکی را با استفاده از لیزر حکاکی کرده و پس از اضافه کردن نوعی ساختار گرافینی، حفره‌های فوق‌العاده کوچکی را در صفحه به وجود آوردند. صفحه مورد نظر سطح بزرگی دارد و قرار دادن آن در سنسور باعث می‌شود تا حسگر ساخته شده بتواند ترکیبات مدنظر برای تشخیص نقرس یا اضطراب را در نمونه خون یا مایعات دیگر شناسایی کند.

دقت چنین روش تشخیصی فوق‌العاده بالا بوده و حال اگر در کنار ساختار گرافینی موجود آنتی‌بادی‌های حساسی پروتئین ذرات ویروس کرونا قرار داده شود، سنسور ما قادر خواهد بود تا امکان تشخیص کووید ۱۹ در خانه را فراهم کند.

کارایی اختراع اخیر
گائو نام سنسور مورد نظر را “SARS-CoV-2 RapidPlex” گذاشته و در کمال شگفتی کار آن تنها به تشخیص ذرات ویروسی ختم نمی‌شود؛ بر اساس اطلاعات موجود، این حسگر می‌تواند ذرات ویروسی، آنتی‌بادی تولید شده توسط سیستم ایمنی بدن برای مبارزه با این ذرات و مولفه‌های التهابی بدن را هم تشخیص دهد.

وجود آنتی‌بادی‌ها نشان می‌دهند که بدن شخص در حال حاضر یا در گذشته با ویروس کرونا جدید مقابله کرده و از طرف دیگر، مولفه‌های التهابی که به شکل ترکیبات شیمیایی هستند، نشان می‌دهند که شدت بیماری موجود تا چه حد است.

گائو می‌گوید که اختراع تیم او برای تشخیص کووید ۱۹ در خانه تنها نمونه از چنین وسیله‌ای بوده که می‌تواند فقط با استفاده از یک سنسور، در مورد سه مسئله متفاوت و مرتبط به بیماری افراد داده‌های دقیقی را به ما بدهد.

در حال حاضر تیم کلتک وسیله خود را تنها با نمونه‌های خون و بزاق دهانی که برای اهداف آموزشی و تحقیقاتی تهیه شده بودند، آزمایش کردند؛ این نمونه‌ها از افراد مبتلا و افراد سالم تهیه شده بودند. آزمایش‌های اولیه به خوبی نشان داده‌ که سنسور موجود و اختراع ساخته شده به شدت دقیق است، اما همان‌طور که گائو و همکارانش می‌گویند، کارایی این وسیله باید در دنیای واقعی و به کمک افراد آلوده و سالم بررسی شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *